Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-19, 21:04
  #1897
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Själva spöt behöver inte kosta mycket satsa lite mer på rullen.
Fiskebutiker testa att ringa nån av dom och se vad dom har för vettigt.

Har varit inne och hämtat ett spö i fiskebutik nu, det blir nog bra och min rulle duger det är en tica caiman CT201 (gjord för havsfiske i ett stycke aluminium halvbudget rulle typ).

Jävla trist säljare som diskuterade marlinfiske med en gubbe som nästan alltid är där istället för att sätta sig in i vad jag skulle ha det till.

Fattar inte hur säljare vågar göra så... Har en rätt saftig historia om när farsan bad mig titta på en skogsmaskin på lantmännen och säljaren stod och bladdrade med en bekant hur jävla länge som helst innan jag gick, han trodde nog jag skulle köpa nya knivar till gräsklipparen eller liknande....

Nåja nu har jag fått det ur mig och jag har bra erfarenheter av fiskebutiken sen tidigare och ägaren och den andra säljaren är det mer sälj i om man säger och tipsen man får brukar ge resultat på fisket så då gör det inte ont även om nätet är några kronor billigare och för mig som har långt till stan även betydligt smidigare.
Citera
2017-04-15, 08:04
  #1898
Medlem
Sedatives avatar
Vilken lina ska man ha till en gammal Ambassadeur 2500c och 1500c? Nylon eller? vilken dimension?
Citera
2017-04-17, 15:54
  #1899
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedative
Vilken lina ska man ha till en gammal Ambassadeur 2500c och 1500c? Nylon eller? vilken dimension?
Vad ska du fiska kasta eller trolla?
Citera
2017-04-18, 06:41
  #1900
Medlem
Sedatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Vad ska du fiska kasta eller trolla?

Jag tänkte fiske abborre.
Citera
2017-04-18, 22:20
  #1901
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedative
Jag tänkte fiske abborre.
Flätlina 0.13-0.15 räcker gott även om en gädda smäller på jag brukar ha en tafs pga gäddorna
Citera
2017-04-23, 11:07
  #1902
Medlem
Hej,

Någon som har erfarenhet av Fladens flätlina? Duger den eller är den kass?

Skitfiske på er.

/Doom
Citera
2017-05-06, 18:05
  #1903
Medlem
Vad kan man skramla ihop för bra haspelutrustning (rulle + spö) a la UL för ca 1500 spänn? Har tänkt ha med grejerna på vandring och kommer fiska främst borre.
Citera
2017-05-07, 11:56
  #1904
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Vad kan man skramla ihop för bra haspelutrustning (rulle + spö) a la UL för ca 1500 spänn? Har tänkt ha med grejerna på vandring och kommer fiska främst borre.
Detta kanske http://www.ofc.nu/fiskeutrustning/fi...pelkombination
Citera
2017-05-07, 14:31
  #1905
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Detta kanske http://www.ofc.nu/fiskeutrustning/fi...pelkombination

Tack för tips. På bilden är det dock en helt annan utrustning än den man får.

Har varit och känt på en Abu Pro Max 5 haspelrulle. Tror det blir en sådan. Fattas bara ett skönt spö 5,6 fot till.
Citera
2017-05-14, 00:12
  #1906
Medlem
Interjektions avatar
Lämplig utrustning för torskpilkande till en prisvärd penning? Tänker lina, spö och rulle då. Vill kunna ha pilkar på 200-300 gram typ.
Citera
2017-05-16, 06:31
  #1907
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Interjektion
Lämplig utrustning för torskpilkande till en prisvärd penning? Tänker lina, spö och rulle då. Vill kunna ha pilkar på 200-300 gram typ.
Till det duger väl fladens grejor.
Citera
2017-05-20, 14:18
  #1908
Medlem
krings avatar
Söker efter tips för lite ny utrustning för årets säsong, målet är totalt 2 spön och 1 rulle, eventuellt 2 rullar.
Köpte mig ett lätt haspelspö (dryga 2 m, 3-21 g kastvikt) och en storlek 2500 haspelrulle förra året, men känner att jag inte har riktigt det omfång som jag skulle vilja ha.

Disclaimer: Bosatt i Nederländerna, fiskekort här och i Belgien (Flandern).

Prio 1
Baitcasterspö med lågprofilrulle.
Fisk jag tänkt rikta in mig på är gädda, större gös och havsabborre om jag tar mig till kusten.
Jag tänker i huvudsak fiska med mjukbeten så inte nödvändigt med ett jättestyvt spö (jerkutrustning får bli nästa år). 2-2,4 m längd och kastvikt upp till 120 g (typ 40-120). Är inte särskilt erfaren med baitcasters så jag är osäker på vilken aktion/styvhet som skulle passa.
Rulle ska som sagt vara lågprofil, har inte mycket koll på vilken storlek som skulle vara bra.
Pris för spö 1000-1500 och för rullen runt 1500-sträcket är lagom.

Prio 2
Ett LRF-spö med eventuell rulle, om jag inte återanvänder den jag redan har.
Problemet med nuvarande spöt är att med jiggskallar på 5 g och under så känner jag inte draget medan jag fiskar. Här vill jag rikta in mig på liten abborre, solabbore, och allt möjligt som kan hittas i kanaler och vid kusten.
Jag har kollat på Savage Gear LRF 0,5-7 g kastvikt och Shakespeare Agility LRF 0,5-7 g. Prisklass ganska annorlunda.
Någon som kan tipsa om ett annat LRF-spö? Är det värt att gå ner ytterligare i kastvikt (0-5 g)?


Tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback