Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-23, 21:16
  #1669
Medlem
Hade tänkt köpa ett till flugspö i prisklassen 3000-5000kr.
Fiskar mest sjö samt små åar och älvar och fisken ligger på ca 2-5kg i vikt med rätt stora flugor.
Har ni några tips?
Citera
2015-03-24, 01:12
  #1670
Medlem
Ibland så brukar ja åka till ett ställe som har några sjöar med regnbåge tycker det kan vara skönt o koppla av från gäddfiske mm. Då jag i stort sett bara har lite kraftigare spön för gädda och öringsfiske så skulle jag vilja ha tag i ett lättare spö gärna ul spö som inte är för dyrt då detta inte är något fiske ja tänker lägga massa pengar på. Så vet någon ett ul spö som skulle funka på regnbåge så tipsa gärna.
Citera
2015-03-24, 06:56
  #1671
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braff
Hade tänkt köpa ett till flugspö i prisklassen 3000-5000kr.
Fiskar mest sjö samt små åar och älvar och fisken ligger på ca 2-5kg i vikt med rätt stora flugor.
Har ni några tips?

Vad är det du fiskar? Vad är stora flugor? Vikten på fisken har inget med spöt att göra...


Citat:
Ursprungligen postat av yihaaa
Ibland så brukar ja åka till ett ställe som har några sjöar med regnbåge tycker det kan vara skönt o koppla av från gäddfiske mm. Då jag i stort sett bara har lite kraftigare spön för gädda och öringsfiske så skulle jag vilja ha tag i ett lättare spö gärna ul spö som inte är för dyrt då detta inte är något fiske ja tänker lägga massa pengar på. Så vet någon ett ul spö som skulle funka på regnbåge så tipsa gärna.

Köp ett kit från någon av de stora... Typ Shimano catana eller ABU/Berkley lightning.
Citera
2015-03-24, 12:00
  #1672
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yihaaa
Ibland så brukar ja åka till ett ställe som har några sjöar med regnbåge tycker det kan vara skönt o koppla av från gäddfiske mm. Då jag i stort sett bara har lite kraftigare spön för gädda och öringsfiske så skulle jag vilja ha tag i ett lättare spö gärna ul spö som inte är för dyrt då detta inte är något fiske ja tänker lägga massa pengar på. Så vet någon ett ul spö som skulle funka på regnbåge så tipsa gärna.

Jag har ett Abu Excellence, det är extremt gött att drilla fisk med, även ganska långkastande enligt mig. Kostade runt 600+lina har jag för mig.

Mvh
Citera
2015-03-26, 00:59
  #1673
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okeK
Jag har ett Abu Excellence, det är extremt gött att drilla fisk med, även ganska långkastande enligt mig. Kostade runt 600+lina har jag för mig.

Mvh
Hittar det inte någonstans Olssons fiske verkade ha de men ingen bild. Jag är ute efter ett med lite mindre rulle och tunnare spö har detta de? I så fall beställer ja nog de.
Citera
2015-03-26, 12:38
  #1674
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yihaaa
Hittar det inte någonstans Olssons fiske verkade ha de men ingen bild. Jag är ute efter ett med lite mindre rulle och tunnare spö har detta de? I så fall beställer ja nog de.

Japp, mitt är 6.6' långt och har en kastvikt på 2-12g, skulle jag varit du så skulle jag åkt till någon återförsäljare och känt på lite olika spön innan du bestämmer dig, det är det bästa!

lycka till!
Citera
2015-03-31, 09:32
  #1675
Medlem
Någon som har tips var man kan köpa en billig trähåv? Dvs under tusenlappen.
Något man ska tänka på vid köp av trähåvar?
Citera
2015-04-14, 23:09
  #1676
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Börjat med lite gäddfiske igen och tänkt anstränga mig något mer.

känns det här som vettiga alternativ?

Daiwa Lexa 3000 SH - https://www.dogger.se/rullar-spon/ru...a-lexe-3000-sh

SG Custom Predator 8'6" - https://www.dogger.se/rullar-spon/sp...m-predator-8-6



Har inte möjlighet att pröva något vettigt spö har känt på rullen och den känns fin för en lekman...

Frågan är hur spöet reagerar med mindre drag har mestadels 25-40 grams drag men vill testa på eventuellt tyngre och lite flytande skojs.

vad tror ni? eller ska man satsa på ett billigare sett 20-60 gram kanske - https://www.dogger.se/rullar-spon/fi...tx-8-20-60-cay


Kommer nästan uteslutande fiska i mindre insjöar.



Enbart kört lite ul och haft billigare gäddset tidigare.

ännu en fråga baitrunnerrullar är det något märkvärdigt ? sugen på lite mete när man är i farten.
Citera
2015-04-16, 16:59
  #1677
Medlem
snuffomans avatar
Efter att ha läst bland annat i denna tråden så har jag slagit till på en Sorön STX40 och fick hem den idag. Men jag tycker den är fruktansvärt liten? Jag har alltid haft bakbromsade rullar tidigare som ser större ut rent naturligt så det sitter säkert bara i skallen på mig, men är ABUS 40 verkligen motsvarande shimanos 4000?
Citera
2015-04-17, 13:26
  #1678
Medlem
Någon som har något spö att rekommendera?3,

Tänkte ett spö för lax och öringsfiske i Luleåälv. 11-13 fot och en kastvikt upp till 120-150 gram.
Citera
2015-06-05, 20:23
  #1679
Medlem
Vadarbyxor

Hej!
Som rubriken lyder så är detta om Vadarbyxor.
Jag har spanat in detta sättet http://www.skittfiske.se/Avdelinger/...65-p0000110801
Och tycker det verkar helt okej för den pengen man ger.

Är det någon som har erfarenhet av dessa vadare hur det är med storlek och sånt?

Är redan sent ute med fisket och orkar inte hålla på att byta fram å tillbaka.
Är 187 cm lång 85 kg och har normalt sett 44,5 skor (converse)
Hade uppskattat svar.
XOXO.
Citera
2015-06-06, 00:53
  #1680
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molioxen
Är redan sent ute med fisket och orkar inte hålla på att byta fram å tillbaka.
Är 187 cm lång 85 kg och har normalt sett 44,5 skor (converse)
Hade uppskattat svar.
XOXO.

Sidan buggade ur för mig så jag kunde inte se vad kombon innehöll, men:

Min enda kommentar är.
Köp vadare med neoprenfot och vadarskor.

1. Med en snörsko får du, garanterat, bättre passform än med en vulkad stövel.
2. När du slitit ut skon behöver du inte kassera vadarna.

Mina generation 1 GoreTex-vadare (>20 år på nacken) lever fortfarande.

Har iofs sen något år tebax ett par Simms G3 som jag huvudsakligen använder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback