2010-05-28, 08:49
Medlem
Banjiis avatar
Ja, simpelt nog.
Fick tillbaka min internetuppkoppling som varit nere sedan 3 månader tillbaka.
Nätet fungerar problemfritt på min PC burk, men vägrar komma igång på min MacBook Pro..
Jag har försökt att göra en manuell uppkoppling till routern igenom att använda mig av samma fysiska adress som PC'n blev tilldelad, vilket fungerade men inte helt smärtfritt.
Nu är ju dock tanken att internet ska fungera på båda datorerna samtidigt..

Har 24mbps levererat av Bredbandsbolaget i telejacket, via ett Xavi X5258 wireless modem/router.

Har försökt att ändra inställningar via routerns inställningar, men där kan jag endast påverka det trådlösa.

All hjälp uppskattas
Citera
2010-05-28, 09:40
Medlem
flipper1446s avatar
Fungerar det om du ansluter med kabel?
Citera
2010-05-28, 23:17
Medlem
Zippis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banjii
Ja, simpelt nog.
Fick tillbaka min internetuppkoppling som varit nere sedan 3 månader tillbaka.
Nätet fungerar problemfritt på min PC burk, men vägrar komma igång på min MacBook Pro..
Jag har försökt att göra en manuell uppkoppling till routern igenom att använda mig av samma fysiska adress som PC'n blev tilldelad, vilket fungerade men inte helt smärtfritt.
Nu är ju dock tanken att internet ska fungera på båda datorerna samtidigt..

Har 24mbps levererat av Bredbandsbolaget i telejacket, via ett Xavi X5258 wireless modem/router.

Har försökt att ändra inställningar via routerns inställningar, men där kan jag endast påverka det trådlösa.

All hjälp uppskattas

Den raden gör mig lite konfunderad. Har du konfigurerat samma IP-adress eller har du ändrat MAC-adressen?

Dessutom, vad får du för IP-adress på PCn när den är ansluten? Är den ansluten via kabel eller trådlöst?
Citera
2010-05-29, 22:33
Medlem
Banjiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Fungerar det om du ansluter med kabel?

Nej, det är just det som det inte gör.
får meddelandet "ethernet har en egentilldelad IP-adress och kan kanske inte ansluta"

Citat:
Ursprungligen postat av Zippi
Den raden gör mig lite konfunderad. Har du konfigurerat samma IP-adress eller har du ändrat MAC-adressen?

Dessutom, vad får du för IP-adress på PCn när den är ansluten? Är den ansluten via kabel eller trådlöst?

Det är själva IP-adressen ajg konfigurerat, inte gjort något med MAC adressen, dessutom får jag IP't:
85.230.112.95, men en helt annan när jag är ansluten med Macen med automatisk DHCP
Citera
2010-05-29, 22:42
Medlem
Zippis avatar
Citat:
Nej, det är just det som det inte gör.
får meddelandet "ethernet har en egentilldelad IP-adress och kan kanske inte ansluta"

Det är själva IP-adressen ajg konfigurerat, inte gjort något med MAC adressen, dessutom får jag IP't:
85.230.112.95, men en helt annan när jag är ansluten med Macen med automatisk DHCP

Ok, då är det inte en router du har utan snarare ett modem/accesspunkt med förhoppningsvis flera adresser från BBB.

Om du går in i Systeminställningar --> Nätverk --> Ethernet, står det "Med DHCP" vid Konfigurera IPv4?
Citera
2010-05-29, 22:46
Medlem
Banjiis avatar
Citat:
Ok, då är det inte en router du har utan snarare ett modem/accesspunkt med förhoppningsvis flera adresser från BBB.

Det kan stämma, sorry

Citat:
Om du går in i Systeminställningar --> Nätverk --> Ethernet, står det "Med DHCP" vid Konfigurera IPv4?
Yes, står "Med DHCP"
Citera
2010-05-29, 22:51
Medlem
Zippis avatar
Citat:
Det kan stämma, sorry

Inga problem, mest jag som skriver vad jag tänker

Citat:
Yes, står "Med DHCP"

Fungerar internet på MBP om PCn är avstängd i ca 30-40 min? Jag börjar misstänka att du inte får mer än en adress från telejacket. Om meningen är att du ska ha en egen router eller om någon inställning i modemet inte är rätt är lite svårt att säga utan att veta mer om modemet...
Citera
2010-05-29, 22:55
Medlem
Banjiis avatar
Jag kan ju testa med att stänga av PCn.

Problemet med modemet är att jag inte kan komma åt det när jag har en tilldelad IP-adress från då bredbandsbolaget, eftersom jag inte får någon kontakt med själva gatewayen.
När jag dock fixar ett eget nätverk och tilldelar modemet ett gateway-IP (192.168.1.1) så kan jag endast påverka de trådlösa inställningarna på modemet.

och väl, när jag ansluter en router till modemet så funkar itne internet över huvud taget, men jag får ett nätverk mellan PCn och MACen
Citera
2010-05-30, 09:53
Medlem
Banjiis avatar
Ja, testade med att ha PCn avstängd. inget ögonbryns-höjande hände, fortfarande samma problem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in