Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-26, 22:12
  #1
Medlem
-hina-s avatar
Den här tråden är säkert felplacerad, kanske skulle den passa bättre under övrigt? Men jag tänkte djur/husdjur, same-same-but-different.

Min katt kom just in med en fågelunge i munnen, den låg ned med slutna ögon och hyperventilerade. Den blödde även någonstans ifrån. Jag fick panik och ville hemskt gärna ringa någon som kunde rädda den. Det slutade tyvärr med att vi fick "avliva" den ...

Nu till frågan: Finns det någon man kan ringa (i Stockholm) som skulle göra något åt saken om detta händer igen. Någon viltvårdare eller något. Veterinärerna skulle nog inte göra mycket mer än att avliva den.

Jag vill vara beredd i framtiden, jäkla katt.
Citera
2010-05-26, 22:18
  #2
Medlem
PatsyDarlings avatar
Det är hemskt när man står maktlös och inget kan göra. Har tips för den som bor runt Göteborg. http://www.fagelcentralen.se/ Fågelcentralen är en ideell förening vars syfte är att hjälpa skadade vilda djur, främst fåglar. Har lämnat in många fåglar där och de som jobbar där är riktiga änglar. Tycker de borde finnas något liknande i Stockholm.
Citera
2010-05-26, 22:23
  #3
Medlem
charkovs avatar
Tror har katten en gång fått fatt på en liten fågel så är den så pass skadad att den är hjälplöst förlorad.
Citera
2010-05-26, 22:31
  #4
Medlem
rednandslimys avatar
Sätt en bjällra på kissen istället.
Citera
2010-05-26, 22:41
  #5
Medlem
Eliza CTs avatar
I Malmö får man kostnadsfritt lämna in både fåglar och andra vilda djur på djursjukhuset. Är de allvarligt skadade/sjuka så avlivas dom annars slussas dom vidare till viltvårdspersonal. Vanligtvis KFV = Katastrof Fågel Vilt som finns på olika håll i landet. Kolla om det finns i närheten för då kan du kontakta dom direkt.
Här har tidigare parkförvaltningen hjälpt till med fåglar i många år. Dock har största proffset där - Lennart "Silvertärnan" Blomkvist gått i pension och tror inte att något "axlar hans mantel".

Men står du med en fågel som verkar oskadad/lindrigt skadad så låt den vila lite i en kartong el liknande en stund. Småfåglar kan se nästan döda ut men är chockade och efter en stund så flaxar dom till och är OK igen. Sätt då ut den på en gren på skyddat ställe.
Mvh
Citera
2010-05-26, 23:06
  #6
Medlem
-hina-s avatar
Tack så mycket allihopa för hjälpsamma svar!
Citera
2010-05-26, 23:09
  #7
Medlem
-hina-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednandslimy
Sätt en bjällra på kissen istället.

Jag vill inget hellre än att säga åt katten på skarpen att inte fånga djur (och att hålla sig borta från bilvägar och andra farliga saker). Det går tyvärr inte, en bjällra gör nog ingen nytta heller
Citera
2010-05-27, 00:42
  #8
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -hina-
Jag vill inget hellre än att säga åt katten på skarpen att inte fånga djur (och att hålla sig borta från bilvägar och andra farliga saker). Det går tyvärr inte, en bjällra gör nog ingen nytta heller
Jo bjällra gör att fåglarna hör katten när den försöker smyga och de blir varnade och flyger iväg
Citera
2010-05-27, 01:15
  #9
Medlem
-hina-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Jo bjällra gör att fåglarna hör katten när den försöker smyga och de blir varnade och flyger iväg

Ah, smart. Tänkte inte så långt. Tyvärr var detta en fågelunge som nog inte hade kunnat göra så mycket bjällra eller ej. Nu är kattluckan blockerad för natten, det blir inga mer fångster för idag.

Om någon vet något ställe liknande Fågelcentralen i Göteborg, fast i Stockholm får ni gärna komma med förslag.
Citera
2010-05-27, 08:23
  #10
Medlem
Har man en utekatt får man räkna med att den tar djur (djurungar, varför får katter vara ute nu när man inte får ha hundar lösa pga ungar?) men för att förhindra kan du placera en bjällra på katten som sagt. Du kan nämligen inte skälla på en katt som tar byten, den gör det för att visa sig duktig för dig och du har tillåtit detta genom att ge den tillgång till byten.
Risken med bjällra är även att rovdjur lättare upptäcker katten så det är både för och nackdelar med det.
Citera
2010-05-27, 11:12
  #11
Medlem
-hina-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinza
Har man en utekatt får man räkna med att den tar djur (djurungar, varför får katter vara ute nu när man inte får ha hundar lösa pga ungar?) men för att förhindra kan du placera en bjällra på katten som sagt. Du kan nämligen inte skälla på en katt som tar byten, den gör det för att visa sig duktig för dig och du har tillåtit detta genom att ge den tillgång till byten.
Risken med bjällra är även att rovdjur lättare upptäcker katten så det är både för och nackdelar med det.

Det är klart jag förstår att jag inte kan skälla på katten. Sånt där sitter ju inbyggt i de små liven... Men jag hoppas ändå att kunna rädda en eller två skadade fåglar som han släpar in.

Angående varför katter får vara ute. Det är väl för att de är näst intill omöjliga att ha dem i koppel. Min ena katt funkar det på, medan den andra totalvägrar. Vi har haft våra katter som innekatter en period av olika anledningar, det resulterade i att de blev ledsna, trötta och allmänt håglösa.

(Ska ändå se vad vi kan göra. Annars går han bara och plockar unge efter unge i det där boet)
__________________
Senast redigerad av -hina- 2010-05-27 kl. 11:44.
Citera
2010-05-27, 14:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -hina-
Det är klart jag förstår att jag inte kan skälla på katten. Sånt där sitter ju inbyggt i de små liven... Men jag hoppas ändå att kunna rädda en eller två skadade fåglar som han släpar in.

Angående varför katter får vara ute. Det är väl för att de är näst intill omöjliga att ha dem i koppel. Min ena katt funkar det på, medan den andra totalvägrar. Vi har haft våra katter som innekatter en period av olika anledningar, det resulterade i att de blev ledsna, trötta och allmänt håglösa.

(Ska ändå se vad vi kan göra. Annars går han bara och plockar unge efter unge i det där boet)
Lär man katten tidigt att vara inne och bara gå ut i koppel funkar det ofta utan problem, det är ju som att det skulle vara försvar för hundägare som har hunden lös för att den inte kan gå i koppel.
Men du kan ju göra som mina bröders pappa gjorde då han hade en utekatt som gick in på dagisgården och satte sig i sandlådan och gjorde sina behov. Mina bröders pappa följde efter katten i smyg och när katten var påväg in på dagiset hoppade han fram och skrek och skrämde katten, den katten kom inte tillbaks till dagiset ^^
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback