Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-09, 18:17
  #1177
Medlem
fatarus avatar
Horor, knark och att ge pengar till hitresta tiggare.

Stöd till flyktingar i Sverige, vare sig genom organisationer eller eget volontärarbete. Stöd utsatta i deras hemländer eller i flyktingläger istället. Ingen annan än kriminella avskum tjänar på att fler uppmuntras att ta sig till väst och för varje krona kommer en flykting närmare drunkningsdöden (signalpolitiken/signalvärdet).

Segelbåt som någon nyss nämnde, cabriolet av samma orsak, vårt klimat är inte tillräckligt bra.

Bostadsrätter, det har sagts i många år och snart tror jag det händer, den stora kraschen på svenska bostadsmarknaden. Just bostadsrätter menar jag är övervärderade jämfört med att faktiskt äga din fastighet (tomt+byggnader) och kunna göra förändringar och tillbyggnader utan att behöva krångla med bostadsrättsföreningen. Det substantiella värdet för bostadsrätt anser jag vida understiger egen fastighet.

Kroppsmanipulationer av alla slag, tatueringar, piercingar, tillväxthormoner etc, silicon, intimkirurgi med mera. En oerhört stor majoritet av alla människor ser bra ut på sitt unika sätt. En stor majoritet av de som modifierat sina kroppar är i mina ögon mindre vackra med än utan.

Feta superbilar och motorcyklar som man genast förstör genom att sätta på svindyra "extrafeta ljuddämpare". De pittlösa små stackarna som åker omkring och brölar på stadens gator får inte mer cred eller fitta här, möjligen i orten, de får bara diss i stan.

Små råttliknande darrande hundar i märkesväskan på axeln eller i blingat koppel efter den steroidstinne alfa-fjollan.

Medlemsavgift i politiska partier. Låt de professionella notoriska lögntrutarna klara partiernas ekonomi på annat sätt, stöd inte valfläskapparaten mer än du redan gör genom skattsedeln.

Dagstidningar och kvällstidningar, fullständigt bortkastade pengar. Läs på nätet. Använd verktyg för att komma runt betalväggar. Unvis.it funkar för vissa och greasemonkey lär funka för vissa.

Sponsra inte dags- och kvällstidningar genom att låta deras reklam visas i dina webbläsare. Använd blockerare.

Allas prioriteringar är inte som mina, det förstår jag, men en del av punkterna ovan har jag oerhört svårt att förstå varför någon lägger verkliga skattade pengar på. Det finns fler men det var dom som kom till mig nu.
Citera
2017-07-09, 18:18
  #1178
Medlem
Avhuggethuvuds avatar
Ger kända Youtubers pengar via Patreon...
Citera
2017-07-09, 18:24
  #1179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasilly
Krogen, Bilar och dyr konst, onödiga småprylar som tjejer handlar på sig... förstår inte.

Dyr konst kan ju gå upp i värde. Men knappast dyra bilar. Jag ser i Göteborg varje dag massor av bilar som kostar nästan 1 miljon. Värdeförlusten borde ligga på 200 000 om året....
Citera
2017-07-11, 12:07
  #1180
Medlem
VictoryOrValhallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Dyr konst kan ju gå upp i värde. Men knappast dyra bilar. Jag ser i Göteborg varje dag massor av bilar som kostar nästan 1 miljon. Värdeförlusten borde ligga på 200 000 om året....
En ny finbil/sportbil tappar hälften av värdet så fort som man startar den idag, så där har du rätt. Gamla jänkare från 70talet och bakåt har ökat så in i helvete på bara 20 år. Bilar som kostade 100 000 på 90talet kan idag kosta upp mot en miljon.
Citera
2017-07-18, 04:20
  #1181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lordmetroid
Segelbåt kostar inte många tusen och behöver ingen bensin.
Att sjösätta och ta upp båten på land för vintern gör man själv på rampen med sitt släp. Kostar inte något det heller.

Måste vara en riktigt liten segelbåt som man kan ta på släp.
Citera
2017-07-18, 05:00
  #1182
Medlem
sebastian_s avatar
Nybyggda lägenheter i gamla hamnområden med stor balkong på femte våningen 20 meter från havet. De är absurt dyra per kvadratmeter, fult designade och sellingpointen är en stor balkong nära havet.

För det första är den största delen av utsikten över en byggarbetsplats eftersom de här områdena alltid tar 5-10 år innan det börjar likna något.

För det andra är själva havet inte vad det ser ut att vara på bilderna. Ca 8 månader av året är havet endast kallt och djävlig. Vinden piskar i ansiktet så fort man öppnar balkongdörren. De övriga 4 månaderna kan det vara okej men det är också de månaderna som man är som minst i lägenheten. Det är då man ska resa runt och njuta av det fina vädret i sverige och europa.
Citera
2017-07-18, 12:44
  #1183
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avhuggethuvud
Ger kända Youtubers pengar via Patreon...
Detta. Hur mycket jag än anstränger mig för att försöka sätta mig in i en annan människa psyke så kan jag aldrig på ett intellektuellt plan förstå drivkraften att som normalinkomsttagare skänka av sina surt förvärvade pengar till en person som uppenbarligen tjänar stora pengar. VAD i helvete får man ut av det? Totalt ofattbart.

Kultur (här inkluderar jag även datorspelsstreamande) fanns före Patreon och swishtiggande. Kultur kommer att finnas efter det också. Det här snacket om "skänk gärna en slant så att vi kan fortsätta" är skrattretande.

Kan någon motivera det här beteendet för mig?
Citera
2017-07-18, 18:31
  #1184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Detta. Hur mycket jag än anstränger mig för att försöka sätta mig in i en annan människa psyke så kan jag aldrig på ett intellektuellt plan förstå drivkraften att som normalinkomsttagare skänka av sina surt förvärvade pengar till en person som uppenbarligen tjänar stora pengar. VAD i helvete får man ut av det? Totalt ofattbart.

Kultur (här inkluderar jag även datorspelsstreamande) fanns före Patreon och swishtiggande. Kultur kommer att finnas efter det också. Det här snacket om "skänk gärna en slant så att vi kan fortsätta" är skrattretande.

Kan någon motivera det här beteendet för mig?

Beror ju på vad det är man betalar för. För min del spelar det ingen roll om en youtuber är miljardär. Man stödjer det man gillar så det kan bli ännu bättre helt enkelt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback