2002-10-02, 11:44
äldre konto (old)
Ej medlem
Går det att, i windows, ställa in hur mycket resurser ett visst program får använda? Typ max cpu-usage etc.

Varje gång jag läser flashback så laggar webläsaren ner hela datorn eftersom flashbacks server laggar satan. Bland annat så börjar winamp att hacka eftersom det inte finns några resurser kvar då 99% används av webläsaren som håller på och sölar med data från flashback-servern.

Är det webläsaren som det är fel på? Att läsa enkla html-sidor borde inte sänka en modern dator.
Alla andra program fungerar perfekt, men läsning av laggade sidor verkar använda all ledig cpu av någon anledning. Efter att sidan läst klart släpper frysningen.
Citera
2002-10-02, 12:32
äldre konto (old)
Ej medlem
Ja nu vet jag inte vad du har för OS men har du windows XP så kan du gå aktivitetshanteraren och där kan du gå in på processer! Leta på den application som laggar ner bruken. Höger klicka och där kan du välja prioritet! Välj låg då ska du det andra flyta bättre! Tror dock att detta endast funkar med windows XP är inte 100 på det. Kanske med 2k men skulle inte tro det! Rätta mig om jag har fel
Citera
2002-10-02, 13:12
äldre konto (old)
Ej medlem
ah.. visst fan
jo det finns även i win2000.

Jag kör dock inte win2000 längre eftersom inte alla spel fungerade. :/
Kanske skulle installera winxp igen. Testade winxp pro när det kom ut, men gillade inte det. Vi har inte hemversionen av xp på jobbet :/
Citera
2002-10-02, 13:18
äldre konto (old)
Ej medlem
Ja aktivitesthanteraren finns i win2k men jag är inte säker på att du kan ange prioritet!?!? Är inte 100 som sagt!
Citera
2002-10-02, 13:33
äldre konto (old)
Ej medlem
jodå, låg normal hög, eller nåt. Man får valmöjlighet när man klicker på en process.
Använde dock aldrig det.
Citera
2002-10-02, 13:35
äldre konto (old)
Ej medlem
Fast jag tänkte egentligen att det vore schysst om det gick att ställa in till exempel "max 10% cpu-usage" för ett program.
Har för mig det går att ställa in max-memory-usage för programmen när man använder macintosh.
Citera
2002-10-02, 19:22
Medlem
assmans avatar
Re: Hur förhindrar man ett enskilt program från att lagga an

Citat:
Ursprungligen postat av sven-åke
Går det att, i windows, ställa in hur mycket resurser ett visst program får använda? Typ max cpu-usage etc.

Varje gång jag läser flashback så laggar webläsaren ner hela datorn eftersom flashbacks server laggar satan. Bland annat så börjar winamp att hacka eftersom det inte finns några resurser kvar då 99% används av webläsaren som håller på och sölar med data från flashback-servern.

Är det webläsaren som det är fel på? Att läsa enkla html-sidor borde inte sänka en modern dator.
Alla andra program fungerar perfekt, men läsning av laggade sidor verkar använda all ledig cpu av någon anledning. Efter att sidan läst klart släpper frysningen.

leta efter ett program som heter wintop. har för mig man kan ställa in prioritet i det. annars om du har winamp 2.x så kan man nog ställa in winamps prioritet i det.
Citera
2002-10-02, 20:13
äldre konto (old)
Ej medlem
>>winamp 2.x så kan man nog ställa in winamps prioritet i det.

det blev nog bättre! (det står 'not recommended' iof..?!)
behöver dock kapa webläsarens tillgång till cpu, den fryser hela datorn medan den väntar på data från laggade sidor.
Citera
2002-10-02, 20:53
äldre konto (old)
Ej medlem
Vad har du för dator???? Låter skumt att det ska lagga så! Har en 200 bland annat och den laggar inte alls när man surfar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in