Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-24, 19:21
  #1
Medlem
Salmonellas avatar
Mod får flytta tråden om den borde ligga under Politik eller Barn och Familj.

Satt och kollade på SVT:s barnkanal idag med min son som visade det här barnprogrammet:
http://folketsbio.se.zope.sizeit.se/filmer/filmer/869

Har försökt hitta klipp från det men det verkar inte finnas. I alla fall är det några invandrarbarn som leker på en inhägnad gård i ett lägenhetsområde och de leker asylmottagning. En svensk pojke knackar på grinden och säger att han vill ha asyl på gården för att i hans land är det så kallt att en isbjörn har ockuperat hans hus och de andra barnen säger "Wallah, brushan, jag svär, du får asyl!". Barnen turas om att knacka på i tur och ordning och hittar på historier om varför de vill ha asyl.
Sedan kommer två poliser in på gården och barnen frågar om de också vill leka asylmottagning. Det vill de och de får asyl. Poliserna går in till en av pojkarnas föräldrar. Sedan går de ut från gården och barnen säger "Men ni fick ju asyl! Ni får stanna!" och poliserna säger "Ja, det är många som får asyl men alla får inte permanent uppehållstillstånd, muhahahaaaa!!!!". Pojkens mamma ropar på deras språk från balkongen på pojken att han ska komma in och sedan sitter familjen och gråter runt ett papper från migrationsverket som det står "Avslag" på och så är det sorglig musik och pojken viker ett flygplan av pappret och kastar iväg.

Jag tycker att det var ett väldigt obehagligt barnprogram även om jag inte har något emot invandring. Det känns lite på samma nivå som om man skulle göra ett barnprogram om Carita med elallergi som gråter för att hon blivit utförsäkrad. Som tur är så är min son bara nio månader och inte särskilt insatt i immigrationspolitik men jag vill inte att han ska kolla på sådant här när han blir äldre!

Visst, att SVT brukar vara vänstervridet, men det här tycker jag var riktigt magstarkt. Varför visar de sådant här för barn? Håller ni med mig om att det inte är OK?
__________________
Senast redigerad av Salmonella 2010-05-24 kl. 19:30.
Citera
2010-05-24, 19:53
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salmonella
Mod får flytta tråden om den borde ligga under Politik eller Barn och Familj.

Satt och kollade på SVT:s barnkanal idag med min son som visade det här barnprogrammet:
http://folketsbio.se.zope.sizeit.se/filmer/filmer/869

Har försökt hitta klipp från det men det verkar inte finnas. I alla fall är det några invandrarbarn som leker på en inhägnad gård i ett lägenhetsområde och de leker asylmottagning. En svensk pojke knackar på grinden och säger att han vill ha asyl på gården för att i hans land är det så kallt att en isbjörn har ockuperat hans hus och de andra barnen säger "Wallah, brushan, jag svär, du får asyl!". Barnen turas om att knacka på i tur och ordning och hittar på historier om varför de vill ha asyl.
Sedan kommer två poliser in på gården och barnen frågar om de också vill leka asylmottagning. Det vill de och de får asyl. Poliserna går in till en av pojkarnas föräldrar. Sedan går de ut från gården och barnen säger "Men ni fick ju asyl! Ni får stanna!" och poliserna säger "Ja, det är många som får asyl men alla får inte permanent uppehållstillstånd, muhahahaaaa!!!!". Pojkens mamma ropar på deras språk från balkongen på pojken att han ska komma in och sedan sitter familjen och gråter runt ett papper från migrationsverket som det står "Avslag" på och så är det sorglig musik och pojken viker ett flygplan av pappret och kastar iväg.

Jag tycker att det var ett väldigt obehagligt barnprogram även om jag inte har något emot invandring. Det känns lite på samma nivå som om man skulle göra ett barnprogram om Carita med elallergi som gråter för att hon blivit utförsäkrad. Som tur är så är min son bara nio månader och inte särskilt insatt i immigrationspolitik men jag vill inte att han ska kolla på sådant här när han blir äldre!

Visst, att SVT brukar vara vänstervridet, men det här tycker jag var riktigt magstarkt. Varför visar de sådant här för barn? Håller ni med mig om att det inte är OK?

Låter helt sanslöst, t o m för SVT.
Citera
2010-05-24, 19:58
  #3
Medlem
glyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salmonella
Text...

Låter helt surrealistiskt, jag som trodde dom hade slutat upp med detta på 2000-talet Ska ta och försöka hitta klippet .
Citera
2010-05-24, 20:09
  #4
Medlem
Grandmaster-Ms avatar
Ja, de försöker självklart hjärntvätta barnen, barnen kan inte se logiken, de får se människor som gråter för att de inte får stanna i Sverige och poliserna som verkställer avvisningen verkar målas ut som satans hantlangare. De får inte veta att pappa muhammed slängt ned dottern från balkongen för att hon träffat en svensk kille eller att han kanske langar droger som förstör samhället. De får inte heller se grabbarna achmed och ahmed som sätter kniven i en svenne de rånar. De får inte se den svenska kvinnan som blir våldtagen av en invandrare, hennes historia får de inte höra.
Citera
2010-05-24, 20:13
  #5
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Det är ju en norsk produktion som verkar ha fått en del priser och uppmärksamhet så särskilt märkligt är det väl inte att även SVT visar den, de nordiska länderna brukar väl ofta köpa in och visa varandras produktioner om de anses kvalitativa.
http://www.nfi.no/english/norwegianf...ow.html?id=668
http://www.frk-tordensky.no/
Citera
2010-05-24, 20:39
  #6
Medlem
Salmonellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glyo
Låter helt surrealistiskt, jag som trodde dom hade slutat upp med detta på 2000-talet Ska ta och försöka hitta klippet .
Eller hur! Jag satt bara som en fågelholk genom hela programmet och kollade flera gånger att det verkligen var barnkanalen jag kollade på.
Citera
2010-05-25, 02:23
  #7
Medlem
gillarfisks avatar
Det är riktigt åt helvete att man låter barn växa upp med detta vrickade synsätt. Helt uppåt väggarna. Tanken är självklar, det ska bli avdramatiserade så tidigt som möjligt. Jag är inte heller någon rasist men detta gjorde ont att behöva se. Det är ju bra om de kan återvända till sitt hemland inte sant? Borde vara det alla invandrare skulle sträva efter, istället för att stanna och dra hit hela tjocka släkten.
Citera
2010-05-25, 03:00
  #8
Medlem
Brillans avatar
Sjukt, men helt i linje med den propaganda som förs. Alla ska in!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback