Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-08-14, 11:43
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gameon1
Vart kan man köpa amerikansk-import mat? Alltså Mat/godis och annat gott importerat till Sverige från just USA? Via internet och om ni vet några affärer i sthlm..

Enda kravet är att det är antingen
1. Mat som äts mycket i USA och inte i normala fall finns i Sverige
2. Mat som är tillverkad i USA


Förlåt för en krånglig beskrivning, men jag måste ner i tvättstugan strax, så jag hinner inte skriva allt för detaljerat Tack!

jag använder www.iherb.com

tips vid köp på iherb:
-tänk på att inte köpa över 1500 kr per gång för då åker du på tullavgift.

-väljer du transport global mail eller ups så kan du slippa tull (10% påslag på köpebeloppet). betalat moms 2 av tio försändelser.

-dhl är ju snabbast som snabbast 4 dagar från usa till sverige men de tar nästan altid ut moms, missat 2 av tio försändelser.

just nu tar dhl express 17 kr för transporten och min order går på strax under 1500 kr och väger 6.2 kg.

flaskhalsen är när paketet kommer till sverige här kan det ta 4-10 dagar även om du bor nära transporthubbarna i sverige. vi kan lätt säga att svensk arbetskraft inte är så effektiv i sverige som andra länder.

skicka pm för rabbatkod på iherb
Citera
2017-08-15, 23:49
  #26
Medlem
CarlXIIs avatar
Jag tycker usagodis.se är bra som fan har inte bara godis utan mycket annat.
Citera
2017-08-16, 20:24
  #27
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Jag tycker usagodis.se är bra som fan har inte bara godis utan mycket annat.
Jag har bara besökt butiken. Tyckte att den sög, hade fåniga överpriser och mediokert sortiment. Men webbshoppen är kanske bättre.
Citera
2017-10-18, 14:44
  #28
Medlem
barA-kruTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n0entry
välsviken karlstad. dock inte lika gott som kfc i england. :/
Tack bara väntat i sju år Kappa
Citera
2017-10-18, 16:17
  #29
Medlem
maxorrs avatar
Varför har inte det flugit upp mer varuhus eller butiker som säljer andra nationers varor på burk, konserv, ask eller torrvara? Som USA?

Det självklara man ser är ju stora negativa konkurrens konsekvenser när andelar kunder av icas och coops tappar köptrohet till den amerikanska matkulturen pga av att det helt enkelt smakar bättre och det är nya varor för oss. Sen är det såklart inte lagligt i många avseenden på handelslagar, import och råvaror genom att det får bedrivas hur som helst. Hur skulle det se ut om varje nations invandrare öppnar ett matvaruhus eller större butik efter deras lands matkultur?

Lagligt är att importera som privatkund och sen käka själv eller sälja svart
Citera
2017-10-20, 11:28
  #30
Medlem
Buffedbygods avatar
Bara att gå till mcdonalds eller liknande om man vill äta som en amerikan.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback