Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Hur ser ni andra egentligen på homosexualitet och pride parade i samhället? Bra eller dåligt för moralen? Hur definierar ni "bögism"? Många anklagar ju konservativa för att vara rent anti-homosexuella och mot det öppna samhället.
Själv anser jag att visst får man vara hur homosexuell som man vill, man att förvänta sig att få gifta sig i den kristna kyrkan eller få paradera naken på gatorna är att gå för långt. Vi har ju extremfallet Sverige där prideparaden sponsrades av statliga bolag, en olycka som aldrig får ske igen!
En politisk rättighet är inte en religiös sådan. Homovigslar i kyrkorummet kan svårligen härledas till kristendomen även om det kristna budskapet naturligtvis omfattar även homosexuella. Homovigslar faller utanför den verksamhet som ska bedrivas i kyrkorummet, nämligen predikan och förrättande av kristna ritualer. Detta har ingenting med homofobi att göra, jag tyckte själv det var helt rätt att göra äktenskapsbalken könsneutral av principiella skäl, men det säger sig självt att kyrkovigslar av homosexuella gör kyrkan, prästämbetet och äktenskapet till ett skämt och undergräver dess koppling till tron. Rent krasst avskyr de flesta kyrkan ändå, så någon vinst med att göra kristendomen till en bisyssla är svår att se och ansatsen att vara PK är patetisk.
Men: Det är värt att påpeka att "äktenskap" genom borgerlig vigsel är något jag helt och fullt förunnar även den mest ärkebögiga bög. För mig handlar det om respekten för dels religionen men även för att kyrkan och prästerskapet, om de vore lagda åt det håller, borde kunna behålla en koppling till kristendomen utan att hudflängas av kommunister, nihilister och revisionister.
Demonstrationsfriheten är så självklar att prideparaden per definition är okontroversiell. Just därför blir det patetiskt när man genom att dansa halvnaken på ett lastbilsflak försöker provocera (om det nu är syftet). Jag tycker det är smaklöst och vulgärt, vilket i och för sig många politiska manifestationer också är. Precis som du tycker jag det står envar fritt att hänge sig åt bögeri bäst man vill, men jag tycker inte att man därmed gör det smakligt eller ens lämpligt att trycka sin sexualitet i ansiktet på någon annan. Det är inte samhällets fel att det (i vad mån så är fallet) är heteronormativt när de allra flesta är hetero
Håller därför på sätt och vis med dig, samtidigt passar jag mig för att generalisera. Tror inte alla homosexuella uppskattar tilltagen heller.