Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-22, 21:33
  #1
Medlem
-=Damian=-s avatar
Hej!
Jag har ett litet bekymmer. det är så att jag har en ryggskada vilket gör att jag äter tramadol vissa dagar för att kunna fungera normalt. och i nästa veckan ser det ut som att jag och min dotter pyser till spanien för en veckas avkoppling. nu till mitt bekymmer.. tabletterna jag har nu har jag lagt i en plastburk då dom är i kapsel och i mitt yrke blir dmo lätt förstörda om dom ligger i sin orginalförpackning.. detta gör ju nu att jag inte kan bevisa vad dom innehåller.. min läkare är nog inte så sugen på att skriva ut mer medicin då dom är narkotikaklassade och det var inte så längesedan hon skrev ut en förpackning. vilket var svårt nog att få igenom..

vad finns det för mediciner att köpa i spanien som är av lite tuffare styrka? finns det något som är vassare än panodil och vad heter dessa tabletter då?

vore tacksam för hjälp då jag med största sannolikhet får ont efter allt farande som det lätt blir när man är med små barn utomlands.
Citera
2010-05-22, 21:35
  #2
Medlem
naganof2s avatar
jag tror att dom har tramadol utan recept i spanien , men är inte 1000% säker på det
men vad jag är säker på är att dom har olika kodin piller receptfritt där så du kan köra på dom om du inte hittar tramadol
Citera
2010-05-22, 21:36
  #3
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naganof2
jag tror att dom har tramadol utan recept i spanien , men är inte 1000% säker på det
men vad jag är säker på är att dom har olika kodin piller receptfritt där så du kan köra på dom om du inte hittar tramadol

ah låter ju bra om det är så enkelt att hitta samma tabletter, jo Kodein fungerar bra mot smärtan, tex citodon.. men blir lätt dåsig på skiten :S
Citera
2010-05-22, 21:38
  #4
Medlem
naganof2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
ah låter ju bra om det är så enkelt att hitta samma tabletter, jo Kodein fungerar bra mot smärtan, tex citodon.. men blir lätt dåsig på skiten :S


ja de är klart , tramadol är helt klart bäst ! men jag är ganska säker på att jag har hört folk sagt att dom köpt tramma i spanien så jag tror att det ska finnas där .
Citera
2010-05-22, 21:38
  #5
Medlem
Jag har för mig att det finns olika codein-tabletter receptfritt, men Spanien kan ha blivit hårdare på det här området på sistone. Bland annat håller de på att införa ett system med digitala recept som vi har i Sverige. Jag kan kolla med en bekant som är spansk apotekare och återkomma.
Citera
2010-05-22, 21:39
  #6
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naganof2
ja de är klart , tramadol är helt klart bäst ! men jag är ganska säker på att jag har hört folk sagt att dom köpt tramma i spanien så jag tror att det ska finnas där .

tack för informationen då synd man inte får ta hem dom igen bara då dom säkert är billiga där också och att man slipper bråka med sin läkare här
Citera
2010-05-22, 21:40
  #7
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchLethal
Jag har för mig att det finns olika codein-tabletter receptfritt, men Spanien kan ha blivit hårdare på det här området på sistone. Bland annat håller de på att införa ett system med digitala recept som vi har i Sverige. Jag kan kolla med en bekant som är spansk apotekare och återkomma.

ahh vore supersnällt
Citera
2010-05-22, 22:26
  #8
Medlem
Verkar inte få tag på min spanska apotekarbekant, men Tramadol verkar vara receptbelagt.

https://sinaem4.agemed.es/consaem/fi...?metodo=buscar

Det finns både codein-läkemedel som är receptfira liksom receptbelagda. Om det beror på styrka eller huruvida det är blandat med andra aktiva substanser vet jag inte, men en okvalificerad gissning är att det är i kombination med paracetamol och liknande som är receptfritt. Jag ser på en spansk regeringshemsida att de har något som heter bisolvon med codein i. Det verkar vara någon sorts hostmedicin.

Det ska även finnas något som heter Nolotil som är lite starkare än vanliga värktabletter har jag fått veta av en annan bekant i Spanien.

I övrigt har Spanien en myndighet med sökfunktion på alla godkända läkemedel. Om du inte kan spanska kanske google kan översätta.

https://sinaem4.agemed.es/consaem/fi...do=detalleForm
Citera
2010-05-22, 22:36
  #9
Medlem
glöm att kunna köpa i spanien... jag tar själv värktabletter regebundet pga alvarlig skada, men när jag slarvat bort hela burken med medicin då jag for dit, så var det kört!
prövade träffa en läkare på en mottagning för att få utskrivet, men hon förvarnade mig att detta försök till att få ett recept skulle kosta mig flera hundra och att jag nog mest troligt inte skulle få något utskrivet då de är VÄLDIGT restektriva med sådant... så jag genomled 2veckors helvete

och de receptfria är ungefär de samma som de har i sverige

Hörde själv tidigare att man kunde köpa kodienpreparat samt valium mm mm helt receptfritt... men detta är nys!

Nä du, se till att ha med dig de tabletter som du behöver, annars blir det en jobbig vistelse!
Citera
2010-05-23, 08:52
  #10
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacknicke
glöm att kunna köpa i spanien... jag tar själv värktabletter regebundet pga alvarlig skada, men när jag slarvat bort hela burken med medicin då jag for dit, så var det kört!
prövade träffa en läkare på en mottagning för att få utskrivet, men hon förvarnade mig att detta försök till att få ett recept skulle kosta mig flera hundra och att jag nog mest troligt inte skulle få något utskrivet då de är VÄLDIGT restektriva med sådant... så jag genomled 2veckors helvete

och de receptfria är ungefär de samma som de har i sverige

Hörde själv tidigare att man kunde köpa kodienpreparat samt valium mm mm helt receptfritt... men detta är nys!

Nä du, se till att ha med dig de tabletter som du behöver, annars blir det en jobbig vistelse!

aj fan då har jag trubbel.. får försöka smuggla in 3-4 tabletter då.. är väl vad jag max kan behöva under en vecka. trodde faktiskt man kunde köpa starkare saker där nere då jag gick förbi ett apotek i torreveija förra året där dom sålde botox.. stora reklampelare i fönsterna
Citera
2010-05-23, 14:16
  #11
Medlem
jolindbes avatar
Min erfarenhet av receotbehov på spanska apotek är högst varierande. Ett apotek kräver recept för ett visst läkemedel, medan nästa apotek inte gör det (så var det när jag skulle köpa kortison). Narkotikaklassade läkemedel (liksom antibiotika) är det dock troligen lite svårare med.
Om du har något läkarintyg från din läkare i Sverige där det framgår att du fått tramadol utskrivet kan det eventuellt vara tillräckligt - ser pappret tillräckligt officiellt ut, har ditt namn och läkemedlets namn skulle det kunna gå vägen.

Gällande Nolotil (i Sverige Novalgin) har jag blivit varnad för dessa av en svensk läkare - de är inte längre godkända i Sverige på grund av en lång rad relativt vanliga biverkningar (se exempelvis denna länk: http://www.lakemedelsverket.se/Alla-...ska-500-mgml-/ ).
Citera
2010-05-27, 10:06
  #12
Medlem
-=Damian=-s avatar
hej alla!
det löste sig!
jag kontaktade mitt resebolag och dom bad mig att kontakta min läkare och be om papper som beskriver min medicin, hur den ser ut och varför jag använder den, så skulle jag slippa min orginalförpackning, nu blev det så bra att läkaren skrev ut en mindre ask med tabletter åt mig så att förpackningen fanns med bipack sedel m.m. samt att resebolaget la till i min bokning att jag reser med tabletter så att det finns nedskrivet om någon blir tveksam!
tack för all hjälp!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1201875

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback