oj, den ön skulle jag gärna kika runt på. btw, snart 4 år gammal tråd, hur lyckades någon ens hålla den vid liv .. industrifoto sidan var ett fint tips, den hade jag glömt bort! tackar!
Jag var där för två år sedan, då fanns det skyltar där det stod att det var militärt område och att landstigning var förbjuden. Eftersom jag har gjort lumpen kände jag mig välkommen. Har senare fått reda på att det inte längre är militärt. Lade till i viken vid någon brygga. kollade på lite olika hus, det fula gula plåthuset som låg inne i viken visade sig vara ett gammalt fint hus som försvaret någon gång förstört med plåtfasad och fula fönster. Fanns en del gamla husgrunder på ön, det ska ha legat krog här på 1800-talet. En av många krogar som lockade skärgårdsbor som varit inne i stan och sålt fisk.
Några intressanta fartygsobjekt: en flytdocka som tidigare hört hemma på Djurgårdsvarvet och en klassisk bogseringspråm med liten pråmskepparhytt i aktern, bägge rariteter. På en brygganläggning stod ett spel eller kran som var tändkulemotordrivet om jag minns rätt. Det låg också ett vrak synligt över vattenytan i strandkanten.
Traktor och lastbil med kran vill jag minnas att jag såg. Någon eller några tycktes ha ön som sommarboende eller liknande, ett "torp" vid viken verkade någolunda bebott. På den sydöstra delen fanns ett par lite större hus som såg fräscha ut. I närheten av dem fanns också ett stort lågt plåtskjul där man skulle kunna förvara båtar, jag har något svagt minne av att det kan ha stått en hydrokopter där.
Den delen av ön där cisternerna fanns utforskade vi inte (hade en ettårig bebis med som inte var upplagd för sånt), och såg heller inte någon ingång till bergrum. Däremot kan jag bidra med scoopet att det fanns påfåglar på ön!
En tjej jag känner har också varit på ön innan den blev privat, hennes kompis farsa var något slags tillsynsman och småtjejerna satt och tjuvrökte på cisternerna (smart?)
Detta objekt är ganska intressant, framförallt då ön ligger så nära Stockholm. Precis utanför Lidingö, ca 40 min färd med båt. Vad som finns på ön är redan känt, men det verkar inte som om någon riktigt UE-expedition har utförts tyvärr (?).
Det man framförallt bör titta på vid ett besök är dels hamnarna med alla dess båtvrak (militära och civila), dels de 3 bergrummen som inte är några småsaker. Vidare finns flera byggnader, vägar, anläggningar av olika slag. Ön inhyser hela 18 oljecisterner med tillhörande hamn för oljetransport, Flygplansbränsle för att vara exakt. Ni förstår att en sådanhär tung industri kräver en hel del omkringliggande stödverksamhet. Fanns en skola där t.o.m!
Jag planerar en expedition under hösten, hörde nu ett rykte att ön ägs av någon aggressiv kriminell person och att det där skulle vara farligt att se sig omkring. Någon som vet något?
Vi var det! Det gick bra. Såg inte till en själ. Några djur i för sig. Massor av kul att titta på. Det gick att gå in i bergrum, men vi hade inte med oss ljus så det fick skjutas på framtiden. Kul dag!