Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-01, 16:54
  #133
Medlem
Hegamons avatar
Vad jag förstår är det sak samma mellan Volvo och Scania. Iveco däremot verkar inte omtyckt, särskilt bland dom storleksmässigt större chaufförerna, då Iveco är italienskt och dom är väl ett snäpp mindre i snitt än svenskarna, iaf så har jag fått det förklarat för mig.

Jag har bara kört Scania en 450R från 2016 eller 2017 är den ifrån, rak 6:a, enkelaxel bak. Största tillåtna bredden 2.60 meter har den för svenska vägar. Jag kan inte jämföra den förutom att jag personligen verkar gilla Scania mera, men jag har inte kört andra lastbilar utan bara denna.
Citera
2018-10-30, 19:34
  #134
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har bara kört Scania en 450R från 2016 eller 2017 är den ifrån, rak 6:a, enkelaxel bak.

Boggi är det inte enkel axel, jag skrev fel. Den styr på boggin alltså. Vilket gör svängradien blir imponerande för storleken. Optimalt för lastbil att köra distribution med på trånga mindre gator.
Citera
2018-11-03, 14:34
  #135
Medlem
nittontrettons avatar
Min morbror Lenny säger att Volvo eller Scania är som pest eller kolera.
Han tycker man ska köra Iveco.
Han röker sina cigaretter från Polen i sin vita nätbrynja och svarta Adidas byxor som han hade på gymnastiklektionen i mitten på 80-talet.
Citera
2018-11-04, 18:46
  #136
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton
Min morbror Lenny säger att Volvo eller Scania är som pest eller kolera.
Han tycker man ska köra Iveco.
Han röker sina cigaretter från Polen i sin vita nätbrynja och svarta Adidas byxor som han hade på gymnastiklektionen i mitten på 80-talet.

Du menar att lastbilschaufförer är svettiga typer i nätbrynja. Ja kanske, det. Oavsett ser jag fram emot en tid som just lastbilschaufför. Jag ska bli en sådan här polack i Norge. Hoppas på casch iaf. Det finns thailändare i Sverige som kör för 35 kr timmen, men i det träsket vill jag inte hamna. I Norge är normal lön för långtradarslusk ca 39000 kr månaden. Det blir okej för min del.
Citera
2019-03-29, 01:45
  #137
Medlem
Generalanderssons avatar
Jag har själv kört Volvo F16, FH12-420 (Gen 1), FH12-500 (Gen 2) och FH16-750 (Gen 3) också har även kört Scania 143-450, 164-480 och R560 samt en Merc Actros 2560. Och jag måste säga att den värsta bilen som jag nånsin har kört är FH Gen 2, den FH12-500 som jag körde var vinglig att köra också var det lika mkt på verkstaden som på vägen, och efter denna FH12-500:an så fick jag nog av Volvo trots i att jag alltid hade varit en Volvo chaffis. Den Scania 164-480 som jag hade efter Gen 2 FH:an var som en dröm att köra jämfört med den nya FH serien som blev lanserad i 2002. Fick sedan en ny Scania R560 med opticruise, och R-serien var mkt bättre och bekvämare att köra än va vad FH12:an från 2002 var, men det var mkt småfel med opticruisen på den Scanian. Efter drygt 5 år bakom ratten på Vabisar så gick jag över till en Mercedes Actros 2560 i ett nytt jobb 2009, och det var en bekväm bil att köra med bra utrymme i hytten, men tycker inte att Actrosen var riktningsstabil på vägen som Volvo F, FH (Gen 1) eller Scania 4-serien och R-serien var. Sen så körde jag en FH16-750 ett tag jag trivdes bra i den och det ska sägas att Volvos i-shift är nog bättre än vad Scanias tidiga versioner av opticruise var, men jag gillade både Scania 4-serie/R-serie före Volvo FH Gen 3. Men de bästa bilarna som jag har kört är Volvo F-serien och FH Gen-1.
Citera
2019-07-13, 21:31
  #138
Medlem
volvo eller scania

Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Nyexaminerad transportare med keps vars smäck sitter högre än hårfästet, och hellre ser till att det finns 1000 posljus på åket och en luftslang för att blåsa rent kläder/i hytten med hängandes väl synlig utifrån mitt i vindrutan.
Och som samtidigt hellre höjer stereon än funderar på vad det var för konstigt ljud som hördes från motorutrymmet.
Dessa kepschaffisar vill även ha Scania V8 även om de så kör tätortsdistrubition, för det låter ju så gött.

Och med västerfoten på instrumentbrädan.. allafall om dom kör scania
__________________
Senast redigerad av Pexatron 2019-07-13 kl. 21:33. Anledning: glömde några ord
Citera
2019-08-12, 03:00
  #139
Medlem
Hegamons avatar
Jag kör mest Volvo FL i distrubution. Har kört en del Scania 250. Fördelen med FL är bättre sikt enligt mig. Jag tycker Volvo FL är smidigare. Men det är en Renault egentligen.
Citera
2020-01-01, 11:08
  #140
Medlem
När jag gjorde repmöten och lastbilar skulle väljas så var det slagsmål om "vita rattar".
En svåger, som var anställd hos Volvo, erkände att Scania var helt överlägsna i driftsäkerhet när det gällde tunga transporter utanför Sverige.
I Sydamerika hade Volvo inte en chans att hävda sig mot Scania.
Gällde ramar, bromsar, axlar, växellådor och motorer.
Utomlands, i Italien, Grekland, Spannien och Portugal överlastas bilarna.
Men mest överlastas bilarna i Sydamerika.
Då finns det endast ett fabrikat som gäller - Scania.
Citera
2020-01-10, 17:13
  #141
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Har ni testat Volvos nya servo? Man får ingen känsla ju, äckligt. Växellådan är ju dock sjuk, växlar som en bildubbelkopplingslåda på lägre växlar.

Scania är snyggare och skönare att köra. Enda lastbilen i världen med V8 sen Caterpillar slutat med sina till lastbilar.
Citera
2021-05-26, 18:37
  #142
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Har ni testat Volvos nya servo? Man får ingen känsla ju, äckligt. Växellådan är ju dock sjuk, växlar som en bildubbelkopplingslåda på lägre växlar.

Scania är snyggare och skönare att köra. Enda lastbilen i världen med V8 sen Caterpillar slutat med sina till lastbilar.
Scania enda lastbilen i världen som har V8:a? lol. Bara i Europa så finns både Mercedes och MAN med V8-motorer.
Citera
2021-05-27, 17:19
  #143
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Scania enda lastbilen i världen som har V8:a? lol. Bara i Europa så finns både Mercedes och MAN med V8-motorer.
Renault också...
Orkar inte söka på alla andra märken,men det är högst troligt att fler märken har det också...

Fiat,Magirus,Iveco?

Kul när folk som inte har en aning,är tvärsäkra på saker...😄
Citera
2021-06-01, 20:54
  #144
Medlem
Idag är det bara Scania som erbjuder V8: or i sitt motorprogram, Mercedes och MAN har inte marknadsfört dylika motorer på ca.tio år. Detta på grund av minskad efterfrågan, problem med avgasrening etc.
MAN verkar dock tillverka V8: or för marina applikationer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback