Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-22, 02:04
  #1
Medlem
Matchilins avatar
Nu slänger jag ut en fråga jag undrat länge över: Vilken av våra väggiganter Volvo och Scania är bäst? Jag vet att detta diskuteras flitigt av chaufförer i Sverige. Så kom igen. Volvo eller Scania? Rak sexa eller V8? Ni får gärna flika in hur de båda står sig mot andra konkurenter, såväl europeér som jänkare.
Citera
2010-05-22, 09:22
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matchilin
Nu slänger jag ut en fråga jag undrat länge över: Vilken av våra väggiganter Volvo och Scania är bäst? Jag vet att detta diskuteras flitigt av chaufförer i Sverige. Så kom igen. Volvo eller Scania? Rak sexa eller V8? Ni får gärna flika in hur de båda står sig mot andra konkurenter, såväl europeér som jänkare.

Svaret är enkelt, det finns inget så bara är bäst rakt av, utan allt har sina för och nackdelar på olika områden och i olika situationer m.m.

Ta din fråga nu, har du tänkt på hur otroligt många olika versioner av dessa båda tillverkares bilar det finns? Och för hur många olika användningsområden och lastvikter m.m.

Det kan ju vara så att Volvo kan briljera på vissa punkter i vissa situationer eller på vissa områden, eller Scania.

Den ena kanske har bättre chassie på något sätt i någon version för något användningsområde eller situation, men istället sämre på något i hytten som har med ergonomi eller komfort att göra.

Så, en omöjlig fråga av dig egentligen då du inte specifiserar den mer tydligt.


Dr Tinnitus
Citera
2010-05-22, 10:01
  #3
Medlem
-mollen-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matchilin
Nu slänger jag ut en fråga jag undrat länge över: Vilken av våra väggiganter Volvo och Scania är bäst? Jag vet att detta diskuteras flitigt av chaufförer i Sverige. Så kom igen. Volvo eller Scania? Rak sexa eller V8? Ni får gärna flika in hur de båda står sig mot andra konkurenter, såväl europeér som jänkare.
Själv har jag kört både volvo och scania i snart 10 års tid, och båda är bra lastbilar.
Men själv så föredrar jag att köra volvo, den är mycke goare att köra och det har varit minst krångel och jag tycker att det är bättre ork i volvon om man ska gämföra hk i samma storlek på dom bilar jag kört.. några andra modeller har jag ingen direkt erfarenhet av så jag utalar mig inte hur dom står sig i förhålande till våra svenska åk.
Citera
2010-05-22, 12:20
  #4
Medlem
Matchilins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Svaret är enkelt, det finns inget så bara är bäst rakt av, utan allt har sina för och nackdelar på olika områden och i olika situationer m.m.

Ta din fråga nu, har du tänkt på hur otroligt många olika versioner av dessa båda tillverkares bilar det finns? Och för hur många olika användningsområden och lastvikter m.m.

Det kan ju vara så att Volvo kan briljera på vissa punkter i vissa situationer eller på vissa områden, eller Scania.

Den ena kanske har bättre chassie på något sätt i någon version för något användningsområde eller situation, men istället sämre på något i hytten som har med ergonomi eller komfort att göra.

Så, en omöjlig fråga av dig egentligen då du inte specifiserar den mer tydligt.


Dr Tinnitus
Det förstår jag såklart att ingen är bäst genomgående på alla punkter. Men det är ungefär som du skriver jag gärna vill se diskussionen. Vilka för- och nackdelar anser folk att de har mot varandra. Självklart inser jag att åsikterna går isär en hel del också. Jag vet att det här diskuteras mycket och är nyfiken på argumenten. Särskilt motorerna (V8 eller sexa) diskuteras intensivt, men även annat vill jag se diskuteras. Jag är inte själv chaufför, men är lite fascinerad av dessa jättar som vi svenskar verkar vara rätt duktiga på.
Citera
2010-05-22, 12:53
  #5
Medlem
Matchilins avatar
Vi kan ju förstås begränsa oss till de största, R och FH-serien.
Citera
2010-05-22, 13:35
  #6
Medlem
hottentots avatar
Om du kollar på tex nordic trophy eller dom flesta andra utställningarna så är scania sjukt överrepresenterade och iaf entusiasterna verkar då tycka att det är värt att lägga ner mer jobb, tid och pengar på scania jämfört med volvo, det bevisar iof inte att scania är bättre än volvo bara att mer entusiaster gillar scania.

Själv tycker jag jänkarna verkar göra dom mest hållbara, lättskruvade, ekonomiska och bästa lastbilarna men tyvärr skulle jag inte komma in på alla lossningsställen med en pete 379 med low air fjädring, 63" sleeper, 10" stacks och 7m hjulbas krocksäkerhet, komfort och aerodynamik på gamla jänkekonstruktioner är inte den bästa men coolhetsfaktorn, dom tidigare argumenten, tandemdrivningen och att dom långa asen väger flera ton mindre än en vanlig volvo el scania dragare tycker jag talar för jänkare.
Citera
2010-05-22, 23:19
  #7
Medlem
saagverks avatar
En av dom stora fördelarna med scania är att man i många år har försökt hålla ner antalet komponenter i bilarna, och även undvika att byta delar mellan olika årsmodeller. Om jag inte minns fel finns till exempel endast en framruta till scania numera, den passar alla deras hytter, detta har gjort att det är många gånger är enklare med reservdelar till scania än volvo, särskilt äldre bilar.

Volvo har inte haft samma filosofi, man har bytt leverantörer av vissa komponenter under pågående modellår emellanåt, man kallar det produktutveckling. Ett år fanns fyra olika kompressorer, och vad det innebär när det är dags att byta, kan ju var och en tänka sig. Volvos trumbromsar, z-kam eller nåt, är också ganska ökända, funkar fint, men jobbiga (dyra) att reparera. Däremot har volvo oftast haft riktigt bra växellådor, och deras i-shift idag är väl den som andra lådor jämförs med.
Citera
2010-05-28, 23:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saagverk
Däremot har volvo oftast haft riktigt bra växellådor, och deras i-shift idag är väl den som andra lådor jämförs med.

Skönt att höra att vi producerar högvalitativa produkter. Näera, men vad jag också hört är just I-shiftlådan väldigt uppskattad av många (världen över).

Mvh:
Thomas
__________________
Senast redigerad av Gemini_ 2010-05-28 kl. 23:54.
Citera
2010-05-29, 12:45
  #9
Medlem
groovesnuss avatar
Hur är uppfattningen bland ni truckers när det gäller SCR vs EGR?

Scania kör mest EGR och slipper då slabba med urea/Ad-Blue

Volvo kör med SCR och har då högre effekt och lägre förbrukning, men som sagt: man får hålla på med Ad-Blue
Citera
2010-05-29, 12:59
  #10
Medlem
Wakkabakkawoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saagverk
En av dom stora fördelarna med scania är att man i många år har försökt hålla ner antalet komponenter i bilarna, och även undvika att byta delar mellan olika årsmodeller. Om jag inte minns fel finns till exempel endast en framruta till scania numera, den passar alla deras hytter, detta har gjort att det är många gånger är enklare med reservdelar till scania än volvo, särskilt äldre bilar.

Volvo har inte haft samma filosofi, man har bytt leverantörer av vissa komponenter under pågående modellår emellanåt, man kallar det produktutveckling. Ett år fanns fyra olika kompressorer, och vad det innebär när det är dags att byta, kan ju var och en tänka sig. Volvos trumbromsar, z-kam eller nåt, är också ganska ökända, funkar fint, men jobbiga (dyra) att reparera. Däremot har volvo oftast haft riktigt bra växellådor, och deras i-shift idag är väl den som andra lådor jämförs med.


Haha, 4 olika?? Det stoppar nog inte alla gånger... Minns när jag jobbade som reservdelsman på en Volvoverkstad och det fanns 89 olika kamaxlar efter att ha sökt på ett chassinummer!

Men Scania är väl världens starkaste lastbilsvarumärke har jag för mig... Med Volvo på andra plats. Sen va det väl MB, MAN, Renault och DAF... Amerikanska lastbilarna säljs ju i stort sett bara i USA..
Citera
2010-05-31, 15:03
  #11
Medlem
Gummiankan^^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Hur är uppfattningen bland ni truckers när det gäller SCR vs EGR?

Scania kör mest EGR och slipper då slabba med urea/Ad-Blue

Volvo kör med SCR och har då högre effekt och lägre förbrukning, men som sagt: man får hålla på med Ad-Blue

Beror mer på stället man kör åt, har de egen Ad-Blue tank eller avtal så man tankar slabbet ur tapp på typ Shell så spelar det ingen roll för mig. Lite extra effekt är ju aldrig fel när man upp för de där långa backarna däremot


T: En Scania med Volvos kraftöverföring, drivlina och iShift. Där har du det ultimata. Men Volvon brukar gå vinnande när man ska kolla på totala kalkyler. Vet på förra jobbet att chefen kollade mellan Scania och Volvo, slutade med FM12 440 som blev några tusingar billigare i månaden. Det blir en hel del när man har 50+ bilar.
Citera
2010-05-31, 15:08
  #12
Medlem
minfrusmans avatar
Scania.....All the way and forever!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback