Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-05-23, 07:30
  #13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
SR-reportern Therese hävdar att ingen på Flashback vill ställa upp på intervju. Har någon som har kommunicerat med Therese fått frågan av henne om h*n vill ställa upp på intervju?
Jag fick frågan från Therese i PM. Hon ville träffa mig eller ha en bandad telefonintervju, vilket jag sa nej till. Vi enades om en intervju per e-post.
Frågorna hon ställde:
Citat:
1. Vad händer på Flashback efter en händelse som den i Härnösand? Vilka uppgifter läggs ut?

2. Hur noga är det att ange källor?

4. Hur ser du på de traditionella mediernas bevakning i jämförelse med flashback? Lyckas ni bättre eller sämre i racet med kvällstidningarna?

5. Finns det några etiska gränser för vad man kan publicera på flashback? Görs övertramp tycker du?

6. Tror du att flashback påverkar journalistiken åt något håll?

7. Vad är det som driver er flashback-medlemmar att lägga ner tid på att gräva fram information?

8. Behövs tidningen vid sådana här händelser?
Följdfrågor:
Citat:
En följdfråga som gäller gränser på flashback. Du skriver att det finns regler om att inte skriva sådant som faller under hatbrott. Finns det även några gränser som bygger på etik snarare än lagbrott? Tex. gränser som handlar om personers integritet eller för vad man lägger ut i form av uppgifter om en person?
Citat:
Jag har ytterligare en fråga. Varför är medlemmarna så måna om anonymitet? Samtidigt är man ju mån om öppenhet och tillgång till uppgifter i övrigt?

Programmet sändes i P1 igår lördag efter Ekot klockan 11. Därefter ligger programmet på Sveriges Radios hemsida (sverigesradio.se/p1/medierna) och det sänds även i repris på eftermiddagen på söndagen.
Inslaget om FB börjar ca 15 minuter in i programmet och är ca 15 minuter långt.
Citera
2010-05-23, 18:30
  #14
Moderator
Brutes avatar
Länk till podradio av dagens inslag om medierna där FB tas upp:

http://sverigesradio.se/sida/laddane...programid=2795

//Brute
Citera
2010-05-23, 19:38
  #15
Medlem
[Strange Days]s avatar
Inget nytt under solen där inte.

De etablerade medierna försöker i vanlig ordning förringa Flashbacks betydelse för deras egna efterforskningar kring brottsfall.
Detta trots att alla mer eller mindre vet att de hämtar information till sina artiklar från Flashback - kanske inte i alla fallen, men definitivt i en del.

Och de etablerade medierna är fullt medvetna om att informationsfriheten på Flashback HAR en betydelse och påverkan på det svenska informationssamhället i stort.

Det blir bara patetiskt när de frenetiskt försöker förneka det.

EDIT
Sen måste man självklart också vara försiktig med att förstora upp FB:s betydelse i alltför stora proportioner.
__________________
Senast redigerad av [Strange Days] 2010-05-23 kl. 19:48.
Citera
2010-05-23, 21:15
  #16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag fick frågan från Therese i PM. Hon ville träffa mig eller ha en bandad telefonintervju, vilket jag sa nej till. Vi enades om en intervju per e-post.
Frågorna hon ställde:
.

Apropå anonymitet så kan hon ju snoka lite i socialdemokraten Björn Fries affärer. Han är ju en av de som tidigare försökt avslöja flashbackmedlemmars identitet och fått forumet stängt vid ett tillfälle.
Det finns en anledning att han portats av sina partimedlemmar från röstlistorna i årets val.
Citera
2010-05-23, 21:20
  #17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Apropå anonymitet så kan hon ju snoka lite i socialdemokraten Björn Fries affärer. Han är ju en av de som tidigare försökt avslöja flashbackmedlemmars identitet och fått forumet stängt vid ett tillfälle.
Det finns en anledning att han portats av sina partimedlemmar från röstlistorna i årets val.
Therese jobbar med medier. Jag förstår inte hur detta kan vara en fråga för henne.
Citera
2010-06-10, 16:29
  #18
Medlem
Lalajlajs avatar
Har själv fått frågor i PM från media och i just ett fall så skrevs det direkt i media, baserat på min information, där tidningen hänvisade till en tillförlitlig källa. Vilket det förvisso även visade sig vara.

Att FB är informationskälla men framföralt en uppgiftskälla till press är mycket nära sanningen. Ofta hittar de uppgifterna/uppslag på FB och letar därefter vidare på egen hand.

I många fall man diskuterar får man mycket av informationen när det gäller namn och detaljer om brottet per PM. Det är inte alltid man publicerar alla information.

En annan tydlig trend att media också följer FB är att när diskussioner på FB går heta så följer media upp, när det är lugnt på FB så är det också lugnt i media. Det räcker med att det kommer in ny information i tråden och sedan tar det oftast bara ett par timmar så har media skrivit om det.

Ett exempel är också killen som försvann på Cypern. När det i tråden tvekades om ifall det var 100% säkert att det var rätt kille tog det bara 20 minuter innan media skrev att det är 100% säkert att det är rätt kille.

Det är fakta att medlemmar tillhandahållit både information, bilder och även gett intervjuer i media baserat på vad som framkommit på FB.

Jag tror FB ligger uppe på varje krimreporters dator, men de kommer att förneka detta in i döden.
Citera
2010-06-11, 23:44
  #19
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Ingen etablerad tidning skulle kunna skriva i klartext och med bild om tex Böglyftet, så FB flyttar absolut fram publiceringsgränserna, detta är ett oomkullrunkeligt faktum.

.
Citera
2010-06-12, 05:55
  #20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger MacLean
Ingen etablerad tidning skulle kunna skriva i klartext och med bild om tex Böglyftet, så FB flyttar absolut fram publiceringsgränserna, detta är ett oomkullrunkeligt faktum.

.
FB flyttar inte fram publiceringsgränserna, men gör på sikt så att publiceringsgränserna flyttas fram. Det finns ett nyhetsvärde i t.ex. GM:s namn. Varför ska tidningarna hålla inne den uppgiften och missa en massa lösnummerförsäljning, när vem som helst kan gå in på FB och läsa inte bara det utan även namn på varenda person i GM:s omgivning?
Citera
2010-06-13, 07:48
  #21
Medlem
Quarrels avatar
Mandelbrot! I Din signatur skriver Du:
Citat:
"Alla dom här uppgifterna har ju vi naturligtvis också. Dom har våra reportrar kunnat ta fram. Se'n att vi liksom inte publicerar dom på det sättet som flashback gör. Det är en annan fråga".

Oisín Cantwell (Aftonbladet) om Flashbacks totala avsaknad av exklusivitet i P1:s medierna 2010-05-22
Citatet är ryckt ur sitt sammanhang. Cantwell avsåg mediernas respektive FB:s möjlighet att ta fram uppgifter ur offentliga register. Kort senare berättar Cantwell om en adressuppgift om Arbogamorden som Aftonbladet fick från FB.
Ifrågasätter Du att medierna kan ta fram uppgifter ur offentliga register minst lika bra som FB?
Citera
2010-06-13, 12:59
  #22
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Mandelbrot! I Din signatur skriver Du:

Citatet är ryckt ur sitt sammanhang. Cantwell avsåg mediernas respektive FB:s möjlighet att ta fram uppgifter ur offentliga register. Kort senare berättar Cantwell om en adressuppgift om Arbogamorden som Aftonbladet fick från FB.
Ifrågasätter Du att medierna kan ta fram uppgifter ur offentliga register minst lika bra som FB?

Quarrel!
Här citerar jag en lite större del av radioprogrammet än det lilla jag visar i min signatur.
I denna större del förstärker Cantwell att flashback inte har något nytt att komma med.

Offentliga register utgör ju bara en liten del av all information. Det borde du känna till. Cantwell verkar i alla fall ha insett det.

Citat:
Trippelmordet i Härnösand är en tragedi där publicering av namn och bild gått längre än vanligt i kvällspressen med mängder av detaljer och dramatiska bilder direkt från.

Citat:
OC: Som tidningsreporter har man liksom inte tid med att att att hålla på och konkurrera med dom va. Det här är ju nå’n slags underground-rörelse.


Citat:
Oisín Cantwell på Aftonbladet igen:
Citat:
Först finns det väl nå’n granne som vet en del, se’n finns det andra som är duktiga på att söka i offentliga register och sådär, så det här är ju en bild som växer fram men det här är ju samtidigt nu var jag själv inte inblandad i Härnösand men det här är ju alla dom här uppgifterna har ju vi naturligtvis också. Dom har våra reportrar kunnat ta fram va. Se’n att vi liksom inte publicerar dom på det sättet som flashback gör. Det är en annan fråga.

Citat:
Therese:
Så det är liksom ingen så’n exklusivitet i det här som du läser?

Citat:
OC:
Nej, det där nä, nä nä nä nä nä nä, det där dom där uppgifterna har vi. Dom har Expressen. Dom har säkerligen lokaltidningarna också.
__________________
Senast redigerad av Mandelbrot 2010-06-13 kl. 13:14.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback