Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-10-19, 12:55
  #13
Medlem
Fabelmakarens avatar
Hittade hela Bandini kvartetten på play.com för 105:-

Frågade alla svensk/engelsk-lärarna på jobbet (jobbar på en gymnasieskola) och ingen hade ens hört talas om Fante, är inte det lite mystiskt? Eller stärker det vår fördomar mot skolan
Citera
2005-10-19, 18:29
  #14
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabelmakaren
Tack för länkarna, har du läst The Bandini Quarteten som du precis hade köpt i ditt inlägg?
Har inte hunnit än .
Citera
2005-10-20, 11:38
  #15
Medlem
Hälsan Självs avatar
John Fante var inte särskilt framgångsrik under sin levnad därav okunskapen bland pedagogerna. Han fick ett visst lyft tack vara Bukowskis förord till förlaget Black Sparrow:snyutgivning av Ask the dust
De biografiska texter jag läst ger vid handen att det var en ganska våldsam och alkoliserad man. Han var hänvisad till att skriva filmmanus vilket måste givit upphov till frustrationer om man är så bra som han.
Utöver Bandinikvartetten kan jag rekomendera
- Full of life, en rolig berättele om när en far får sitt första barn.
- The brotherhood of the grape. En sorglustig historia om en medelålders man försoning med sin far.
John Fante har en son Dan Fante, som till viss del surfar på namnet men som står sig jäkligt bra på egna ben.
Citera
2005-10-20, 18:55
  #16
Medlem
petter eremitens avatar
En sökning i Libris ger vid handen att följande böcker finns på svenska:

Ristat i damm

Vänta till våren, Bandini

Drömmar från Bunker Hill

Dessa böcker finns vid några bibliotek i Sverige.

Om man inte vill köpa böckerna kan man be sitt lokala bibliotek att försöka göra ett fjärrlån
Citera
2005-10-21, 10:18
  #17
Medlem
Fabelmakarens avatar
Såg i en artikel att Kellerman, Rocky´s tecknare läser Fante.

Ask the dust ska tydligen ha kommit som film med (kvälj) Colin Farrell som Bandini, kolla imdb.
Citera
2005-10-21, 20:02
  #18
Medlem
Stakbrötes avatar
Ska inte va så svårt att snubbla över pocketerna utgivna av pan i 10kronorsboklådor. Jag har iallfal hittat ristat i damm och bunker hill, och har även dubletter. Läggs snart ut på tradera .
Gillar Fante starkt och en grej slog mig. I Jag tror "Ristat i damm" uttrycker sig Fante "Den store Bandini" inte alls olikt "Den store Blondino" av S Dahlström. Känns som det ligger en stor dimma av fante i dahlströms språk. Blev faktiskt lite besviken över det
Citera
2016-06-19, 15:29
  #19
Medlem
BertFoxs avatar
Har just nu en våldsam John Fante-period. Jäklar vad den mannen skriver bra! Inte konstigt att Bukowski fann en husgud och själsfrände i honom. Att han inte uppskattades efter förtjänst berodde nog på att han var långt före sin tid. Han föregrep ju beat-författarna med årtionden.
Men kul att han åtminstone levde så länge att han fick uppleva sin renässans.
Speciellt sviten om Arturo Bandini (hans alter ego) är ju underbar. Vilken härligt bråkig och socialt omöjlig individ. Ask the Dust anses väl vara mästerverket, och det är nog riktigt. Men jag är extra svag för sista boken, Dreams from Bunker Hill, som Fante dikterade för sin fru när han var blind och hade amputerat båda benen. Att kunna skriva sin absolut roligaste bok i det läget är nästan övermänskligt. Det är också den bok som påminner mest om Bukowski. Har mästaren på gamla dar blivit lite påverkad av lärljungen. Riktigt rörande i så fall. De hade verkligen gott inflytande på varandra.
Citera
2016-06-20, 23:14
  #20
Medlem
Slottsherres avatar
Införskaffade för en tid sedan volymen The John Fante Reader.. Den består av utdrag ur hans självbiografiska romaner och noveller, ordnade kronologiskt så att dom tillsammans bildar en sorts självbiografi. Vilken skön, självironisk stil och vilken självutlämnande ärlighet. Det var längesen jag blev så road och gripen av ett författaröde.
Känner att jag även vill läsa en regelrätt biografi om mannen, det finns en som heter Full of Life av Stephen Cooper, som jag ska skaffa så snart som möjligt.
Citera
2018-10-07, 19:17
  #21
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
Ska inte va så svårt att snubbla över pocketerna utgivna av pan i 10kronorsboklådor. Jag har iallfal hittat ristat i damm och bunker hill, och har även dubletter. Läggs snart ut på tradera .
Gillar Fante starkt och en grej slog mig. I Jag tror "Ristat i damm" uttrycker sig Fante "Den store Bandini" inte alls olikt "Den store Blondino" av S Dahlström. Känns som det ligger en stor dimma av fante i dahlströms språk. Blev faktiskt lite besviken över det
Har hittills läst Wait until spring Bandini och The Road to Los Angeles. Framför allt den sistnämnda påminner ganska mycket om Sture Dahlström. Dock kan Sture omöjligtvis ha blivit inspirerad av just den boken då den visserligen skrevs på 30-talet men gavs ut först 1985.

De båda böckerna är ganska olika i stil tycker jag då den första är klart mörkare och mer psykologisk medan den andra är "urflippad" och nästan absurd. Hur som helst skriver Fante enormt bra och jag ser fram emot att läsa Ask the Dust härnäst.
Citera
2018-10-12, 23:25
  #22
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Har hittills läst Wait until spring Bandini och The Road to Los Angeles. Framför allt den sistnämnda påminner ganska mycket om Sture Dahlström. Dock kan Sture omöjligtvis ha blivit inspirerad av just den boken då den visserligen skrevs på 30-talet men gavs ut först 1985.

De båda böckerna är ganska olika i stil tycker jag då den första är klart mörkare och mer psykologisk medan den andra är "urflippad" och nästan absurd. Hur som helst skriver Fante enormt bra och jag ser fram emot att läsa Ask the Dust härnäst.
Ask the Dust tyckte jag också om men frågan är om inte den sista boken om Bandini är den bästa. Dreams from Bunker Hill är en extraordinärt verk med tanke på att Fante då blind och rullstolsbunden dikterade den för sin fru innan han dog. Han hade alltså hela boken i huvudet utan att kunna ta till papper och penna som hjälpmedel.

Velda van der Zee är en karaktär som jag av någon anledning fastnade för. Överhuvudtaget tycker jag att persongalleriet är lite rikare i denna bok än i de tidigare alstren.

Någon här som läst något av Fante utöver Bandini-serien?
__________________
Senast redigerad av Germanofil 2018-10-12 kl. 23:27.
Citera
2024-01-08, 20:19
  #23
Medlem
Stakbrötes avatar
bumpar upp tråden bara för att Fante är så jävla bra men ingen känner till honom
Citera
2024-02-06, 01:10
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
bumpar upp tråden bara för att Fante är så jävla bra men ingen känner till honom

Visst känner vi till honom och vad är det som är bäst av denne man? Själv har jag läst
1,5 böcker tror jag. Han har en son som verkar tappad bakom en vagn. Men Fante själv är inte löjlig
till denna grad av vad jag fått till livs hittills, så kanske man ska fortsätta läsa lite
av denne monoman.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback