Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-04-07, 19:03
  #1
Medlem
Eremitens avatar
Är det någon som har läst någon roman av Charles Bukowskis hjälte John Fante?
Citera
2004-04-07, 21:39
  #2
Avstängd
TopDawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Är det någon som har läst någon roman av Charles Bukowskis hjälte John Fante?

Nej det har jag dessvärre inte gjort men jag antar att jag kommer att göra det så fort jag lagt mina händer på en av dem.

Bukowski är f.ö. en favorit. Chinaskis vardagscynism och nyktra! syn på tillvaron har i alla fall roat mig under många goda lässtunder.

Tack för tipset Eremiten.
Citera
2004-04-07, 22:18
  #3
Medlem
Eremitens avatar
De tre böcker som tydligen skall vara av speciellt intresse är skrivna på 30-talet. De har översatts till svenska av Einar Heckscher: "Ristat i damm" (1988), "Drömmar från Bunker Hill" (1989) och "Vänta till våren, Bandini" (1990). Bandini-serien som den kallas handlar om Fantes alter ego Arturo Bandinis liv i italiensk invandrarmiljö i Colorado, och om Arturos liv i Los Angeles som lodare med författardrömmar.


Originaltitlarna är:
Ask the Dust
Dreams from Bunker Hill
Wait until spring, Bandini

De återutgavs på engelska på 80-talet.
Citera
2004-04-08, 09:10
  #4
Medlem
snapcases avatar
Jag har läst "Ask the dust". Varm rekomendation.
Citera
2004-04-08, 10:27
  #5
Medlem
enverhoxha99s avatar
Två helt rätta grejer här, en Bukowskihjälte och Einar Heckscher som översättare. Känns som ett bra tips på intressant läsning
Citera
2004-04-08, 10:51
  #6
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Två helt rätta grejer här, en Bukowskihjälte och Einar Heckscher som översättare. Känns som ett bra tips på intressant läsning
Lite O/T: Det fick mig att tänka på när jag hade turen att få se Heckscher läsa Bukowskis lyrik kompad av piano och klarinett på bokmässan för ett par år sen. Stor magi.
Citera
2004-04-08, 21:21
  #7
Medlem
Hälsan Självs avatar
Fante

Instämmer med er alla om Ristat i damm och Drömmar från Bunker Hill.
Jag vill varmt rekommendera " Full of life " a biography of John Fante av Stephen Cooper samt " Locked in the arms of a crazy life " av Howard Sounes som är en biografi över Charles Bukowski. Märkliga män båda två verksamma över en lång tid.
Citera
2004-11-02, 18:34
  #8
Medlem
Eremitens avatar
I min första post i den här tråden nämnde jag tre böcker, nu vet jag emellertid att Bandini-serien består av fyra böcker. Den fjärde heter "The Road to Los Angeles".
Alla fyra böckerna släpptes i en volym i år, jag har precis köpt den.

John Fante "The Bandini Quartet", innehåller "Wait Until Spring, Bandini", "The Road to Los Angeles", "Ask the Dust" och "Dreams From Bunker Hill". Förord av Charles Bukowski och Dan Fante.


"Fante was my God."
Charles Bukowski
Citera
2005-10-18, 20:50
  #9
Medlem
Fabelmakarens avatar
John Fante

Har börjat snegla på denna författare men vet nästan ingenting om honom, tror att han omnämns i någon av Bukowski´s romaner. Har sett namnet poppa upp här och var i forumet men jag tror inte att killen har en egen tråd, i så fall får moderatorn flytta.

John Fante verkar inte vara utgiven på svenska (alls), jag hittar mycket lite om honom på nätet: Född 1909 i USA... Är det någon som har läst honom? Någon som har någon roande anekdot att berätta ur hans liv?

Hans bok The road to Los Angeles är första delen av fyra som jag är extra nyfiken på. Åsikter? Recensioner? Tips?

Hur är det med John Fante är han bra eller är han bara någon man namedroppar för att få tyngd i sina argument och stärka sitt ego?
Citera
2005-10-18, 21:26
  #10
Medlem
Eremitens avatar
http://forum.flashback.info/scandina...ighlight=Fante

http://www.genordell.com/stores/spirit/JFante.htm
Citera
2005-10-19, 08:22
  #11
Medlem
Fabelmakarens avatar
Tack för länkarna, har du läst The Bandini Quarteten som du precis hade köpt i ditt inlägg?
Citera
2005-10-19, 12:23
  #12
Medlem
jag vet att det finns en bok av honom på svenska, ristat i damm. står här i bokhyllan. var ett bra tag sedan jag läste den. men det var skön. men jag tror allt att det skall finnas fler. men du får nog leta runt på antikvariat. annars såg jag på http://www.bokborsen.se att ristat i damm fanns för 75 pistoler. så är helt klart värd att köpa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback