• 1
  • 2
2010-05-19, 04:15
Medlem
Feynmans avatar
Bor i en studentlägenhet och för två veckor sedan hängde det en lapp utanför den gemensamma tvättstugan om att någon hade ställt möbler som var infekterade med vägglöss (Bed Bugs) utanför den. Hade haft två tvättider under tiden som möblerna stod där och blev nojjig, men hade inte märkt någonting i min lägenhet (flyttade in i jul).

Så i dag nojjade jag lite extra och började läsa på om vägglöss efter att känt att det kliar på mitt finger i ett par dagar.

När jag sitter och läser om lössen på Wiki så ser jag en liten röd prick på mitt lakan och plockad upp den. nog är det en liten 3-4mm lång intekt, transparent men med blodfylld bakdel.

Inte en chans att jag kan sova nu, har en viktig redovisning i morgon och tentaperioden på G

Alla mina möbler är nyköpta, så antingen måste de ha åkt med tvätten (inte så troligt, allt har kommit direkt från torktumlaren till lägenheten). Eller så har den förre hyresgästen haft vägglöss. Med tanke på lappen vid tvättstugan så måste fler i huset ha det.

Kom att tänka på att jag sett en insekt som jag tycker sett ut som en brun bärfis två-tre gånger sedan jag flyttade in (t.o.m. de första dagarna en gång), och det stämmer med bilden som finns på wikipedia (fast jag trodde de skulle vara mindre).

Åh, så vad gör man
Får ju ringa hyresvärden i morgon eftermiddag/kväll iaf (Svenska Bostäder). Är det de som står för kostnaden vid sanering/försök till sanering? Har en vanlig hemförsäkring genom Trygg Hansa också.
Citera
2010-05-19, 05:23
Medlem
Feynmans avatar
Hittade en till nu, men den har inte ätit. De är jättesmå.
Citera
2010-05-19, 07:04
Bannlyst
Bara att börja sanera samt skicka räkningen till idioten med möbeln.
Citera
2010-05-22, 09:56
Medlem
Feynmans avatar
Hyresvärd vill att jag kontaktar anticimex och skickar räkningen till hyresvärden sedan. Har anticimex telefoner öppet på helgen?
Citera
2010-05-22, 10:26
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Har du inte kontaktat någon än!?

Ring redan nu eller kolla deras hemsida, för sånt där kan du ju inte leva med.
Citera
2010-05-22, 10:39
Medlem
Feynmans avatar
Har ju kontaktat hyresvärd, och det var segt att få svar från dem. Men ringer nu iaf
Citera
2010-05-26, 13:05
Medlem
Feynmans avatar
En fråga. Hur länge bör man vara i lägenheten för att få så många som möjligt att trampa i gift?
Behöver nog åka iväg i två vägkor om två veckor

I morgon bitti kommer de och fixar lägenheten

Alla lister osv

Har varit vaken alla nätter men inte aktat mig för sängen som jag byggde en silvertejpsbarriär på

Vände på sängen och alkohol och ångmördade de kryp jag så, det var extremt få

Misstänker att förra hyresgästen hade sängen på andra sidan rummet för jag såg lite större en komma därifrån men efter mitt massmord har jag inte sett en vägglus på ett och ett halvt dygn
Citera
2010-05-26, 15:42
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Eftersom de kan överleva utan mat i ett år, så är det nog lungt för din del. Res iväg du, de väntar så snällt på dig när du kommer hem igen. Hoppas du fattat att du måste agera lockbete genom att sova i sängen.
Citera
2010-05-27, 09:38
Medlem
Feynmans avatar
Ja och det framgår ju av mitt inlägg.
Citera
2010-05-27, 19:17
Medlem
Snurrens avatar
Jag hörde i dag att Aftonbladet söker någon som råkat ut för vägglöss, är du intresserad att ställa upp och berätta? Nej jag trodde väl inte det.
Citera
2010-09-14, 20:09
Medlem
Ja, ok? Hur blev det efter att Anticimex var där? After att jag läst alla inlägg förstår jag att det är nästan alltid studentbostäder som drabbas av de äkligga krypen.

Jag har flyttat i en student etta för en vecka sedan och har i morse upptäckt en, som jag tror är vägglöss, i min säng. Den hade inte ätit då. Sedan när jag dammsugit ordentlig och våttvätat väggarna har jag hittat en till som var död. Men om det är vägglöss borde de inte ha ätit? Jag har inte upptäckt några bett. Är därför lite misstänksam, och har lite hopp kvar. Har ju väntat på den lägenheten i 1,5 år och nu får jag utstå med vägglöss?! Hemskt!

Jag har köpt Raid och sprayat där väggarna möter golvet och tänkte våttorka allt inkludive min säng med ättika innan jag ska sova. Vad tror ni, kommer det att funka åtminstone tills Anticimex kommer hit, jag har ringt de och de har fullt upp så de är här när de hinner...Röntgenvägen? Låter bekant?
Citera
2010-09-14, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vanjabugi
Ja, ok? Hur blev det efter att Anticimex var där? After att jag läst alla inlägg förstår jag att det är nästan alltid studentbostäder som drabbas av de äkligga krypen.

Jag har flyttat i en student etta för en vecka sedan och har i morse upptäckt en, som jag tror är vägglöss, i min säng. Den hade inte ätit då. Sedan när jag dammsugit ordentlig och våttvätat väggarna har jag hittat en till som var död. Men om det är vägglöss borde de inte ha ätit? Jag har inte upptäckt några bett. Är därför lite misstänksam, och har lite hopp kvar. Har ju väntat på den lägenheten i 1,5 år och nu får jag utstå med vägglöss?! Hemskt!

Jag har köpt Raid och sprayat där väggarna möter golvet och tänkte våttorka allt inkludive min säng med ättika innan jag ska sova. Vad tror ni, kommer det att funka åtminstone tills Anticimex kommer hit, jag har ringt de och de har fullt upp så de är här när de hinner...Röntgenvägen? Låter bekant?

En vägglus äter ca: 1 gång i veckan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in