Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-18, 14:20
  #1
Medlem
Har verkligen ångest i hela kroppen nu, men ska försöka sammanfatta det kort. HJÄLP!!!

Läser just nu första året på en mindre högskola och är klar med år 1 till sommaren. Den linjen jag läser är 50 % företagsekonomi och 50 % i ett annat ämne. Jag vill dock läsa ren ekonomi i form av fristående kurser på SU. Hittills har jag alltså läst FEK A och 30hp inom det andra ämnet på den mindre högskolan.

Gjorde en ordinarie anmälan på studera.nu till en Juridik-kurs i mars som jag kunde läsa vid sidan av mitt sista halvår, men nu har jag ångrat mig och vill börja på SU redan i höst eftersom jag vill ta en ekonomie kandidat. Har kommit på att mina poäng inom det andra ämnet knappast kommer att se ut som nåt plus i min kommande ekonomie kandidat-examen som jag tar om två år, vilket är anledningen till att jag vill börja nu.

Min tidigare plan:
HT 2010 = 15hp JÖK, 30hp inom mitt andra ämne (då har jag totalt 60hp inom ämnet)
VT 2011 = 30hp FEK II
HT 2011 = 30hp NEK I
VT 2012 = 30hp FEK III

Min nuvarande plan:
HT 2010 = 30hp NEK I
VT 2011 = 30hp FEK II
HT 2011 = 30hp ekonomirelaterade ämnen (t.ex. JÖK, statistik osv)
VT 2012 = 30hp FEK III

Mina frågor är:

1. Vilken av planerna tycker ni ser bäst ut i en ekonomie kandidat? Att läsa så man har 60hp i ett helt ickerelaterat ämne (som man dock KAN få jobb inom som ekonom) eller 30hp ickerelaterade ämnen och 30hp ekonomiska ämnen?

2. Tittade lite på antagningsstatistiken på länken: http://www.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=1056
Är det värt att chansa på att jag kommer in trots en sen anmälan? Om jag inte kommer in så känns det fan rätt tråkigt för min del. Mina gymnasiebetyg är 14,5 ungefär så det är inget att hurra över men verkar som att man kan komma in ändå om jag förstår det rätt, eller?

3. Är det någon som läst NEK I på SU och har lust att berätta lite hur kursen var? Läste att det fanns obligatoriska inlämningsuppgifter. Hur många är dessa och hur utförs dem? Måste man jobba i grupp? Undrar även hur mycket chanserna minskar att få hyfsade betyg (över C) om man inte deltar i gruppövningar, dock duggor?
Citera
2010-05-23, 14:09
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wookad
3. Är det någon som läst NEK I på SU och har lust att berätta lite hur kursen var? Läste att det fanns obligatoriska inlämningsuppgifter. Hur många är dessa och hur utförs dem? Måste man jobba i grupp? Undrar även hur mycket chanserna minskar att få hyfsade betyg (över C) om man inte deltar i gruppövningar, dock duggor?
Det finns inga obligatoriska moment i kursen. Däremot så får du full poäng på tentafråga 3 om du fullföljer seminarieserien. Alla frågor på tentan ger 10 poäng, så det är alltså en extra uppgift du behöver svara på under tentan. Viktigt att du har läst kurslitteraturen till seminarieserien om du vill vara säker på den frågan dock. Angående seminarierna så är det 5 st / kurs(mikro+makro). Inlämningsuppgifter till varje seminarie och ett redovisningstillfälle per grupp(3-4 personer).

Självklart så underlättar det att delta i seminarieserien om du vill ha ett högre betyg. Då främst för att du får tillämpa teorierna från föreläsningarna. Så den största anledningen att gå på seminarierna är inte för att få de där 10 poängen på fråga 3 utan snarare för att det är ett effektivt sätt att lära sig kursen på. Men om du föredrar att läsa själv och lär dig bäst på det viset så ska det inte vara några problem att få A/B på tentan även om du inte går på seminarierna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback