Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-18, 12:49
  #1
Medlem
Hej jag tänkte börja studera snart och vet inte riktigt vilken utbildning som passar bäst för det ända mål jag vill forska inom.

Jag såg två grymma inslag på disvovery för inte så länge sen och ena handlade om att det var ett team som försökte koppa mushjärnor till en dator/robotbil och låta hjärnan styra bilen.
Så jag blev jätte fascinerad. Så nu vill jag typ forska inom samma front men vet inte vad för utbildning som behövs. Mitt slutliga mål skulle väl vilja vara att antingen att när man e gammal o dör kunna koppla upp sin egen hjärna på liknande sätt eller överföra allt i en hjärna till en dator.
Skulle vara uppskattat med förslag på olika utbildningar och vidareutbildningar.

Det andra inslaget var en dokumentär om kloning av djur och korsning av olika sorters djur för att få fram vissa egenskaper hos dom. Undrar vad för utbildning som passar till det.

Även intresserad av kloning av växter men det och djur kanske e samma utbildning?


Tacksam för svar!
Citera
2010-05-18, 13:06
  #2
Medlem
evolutes avatar
Du kanske pratar om Steve Potters forskning som till sin natur är tvärvetenskaplig, den inkluderar alltså folk från olika bakgrunder. Potter själv har sin grundutbildning inom kemi och doktorerade i neurobiologi. En läkarutbildning skulle vara en bra svensk motsvarighet. I hans forskargrupp hittar du personer med bakgrund inom psykologi, bioteknik, fysikalisk kemi, medicin (läkare), fysik och kognitionsvetenskap. Just bioteknik verkar vara populärt.

Civilingenjör i bioteknik eller läkare tycker jag är två lämpliga utbildningar om du vill hålla på detta.

Några civilingenjörsutbildningar inom bioteknik

http://www.kth.se/utbildning/program...njor/bioteknik
http://www.chalmers.se/sections/vill...nik_180_200_po
http://www.bioteknik.lth.se/


Några läkarutbildningar

http://courses.ki.se/utbildningsprog...kare/startsida
http://www.liu.se/utbildning/program/lakare?l=sv


Notera att detta verkligen inte är den enda vägen att gå. Det finns som sagt plats för olika typer av kompetens.
Citera
2010-05-18, 13:13
  #3
Medlem
one_sizes avatar
Tja bioteknik, biomedicinsk teknik och liknande borde passa bra när det gäller människa(hjärna)-maskin. Neurovetenskap och biologi för förståelse av hjärnan och kroppen samt elektroteknik/mekanik/datateknik/nanoteknik för själva tekniken. Ett exempel är sensorer som man ska sätta in i kroppen för att avläsa hjärtaktiviteten (minns att lund har sådan forskning för att underlätta kommunikation för patienter med alzheimers/parkinson) och mekaniska proteser.

Kolla även upp Brain Institute, vet att åtminstone en forskare där är intresserad av känslan av ägandet vilket i fortsättningen kan vara viktigt för att kunna ha proteser som känns som en del av kroppen.

Sen borde läkare ha en del med den forskningen att göra, eftersom den rör medicin och människan.

För det andra passar biologi/kemi/bioteknik. Då får du tillräckligt med kunskap för att utföra genetisk forskning.
Citera
2010-05-18, 13:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
...
Som evolute skriver ar det manga discipliner som omfattas. Du maste ta en funderare pa vilken aspekt av forskningen som tilltalar dig. Har du mojlighet borde du forsoka fa tag pa en eller tva publikationer inom amnet och lasa om alla olika delar. Da borde du fa en battre insikt om det ar tekniken eller biologin som intresserar dig.
Citera
2010-05-18, 20:39
  #5
Medlem
Lämpliga grundutbildningar:
Något kognitionsvetenskapligt program
Psykologprogrammet
Läkarprogrammet
Data- och systemveteskapligt program
Något ingenjörsprogram inriktat på bioteknik

Observera - för att kunna delta i projekt av denna typ (annat än som bara assistent) bör du, som du själv är inne på, bygga på med en forskarutbildning. Och etablera ett bra kontaktnät.
Citera
2010-05-18, 21:45
  #6
Medlem
Det var nästan nått sånt jag tänkte och jag tackar för alla svar har fått en del att tänka på nu =)

Skulle nog tror att bioteknik/biomedicin eller nanoteknik skulle passa mig och förstår att man måste vara ett helt team i en sån här forskning. Men skulle vara så grymt att ta del av det!
Citera
2010-05-18, 22:51
  #7
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n112233
Det var nästan nått sånt jag tänkte och jag tackar för alla svar har fått en del att tänka på nu =)

Skulle nog tror att bioteknik/biomedicin eller nanoteknik skulle passa mig och förstår att man måste vara ett helt team i en sån här forskning. Men skulle vara så grymt att ta del av det!

Vill du samtidigt vara på den säkra sidan så bör du välja läkare för biologin, psykolog för medvetande studier eller civilingenjör inom valfri av de ämnen du vill för tekniken. Då får du också större sannolikhet för jobb även om forskning inte visar sig vara lika spännande mitt i utbildningen. För viss kan man få jobb som kemist, biolog, biomedicinare och kognitionsvetare men det kan ställas högre krav och en del tur.

Kanske ska påpeka att det är lika bra att söka dig till universitet/högskolor som har gott anseende utomlands, möjligheter för utbyte med universitet i andra delar av världen som du är intresserad över och bedriver forskning inom det område som du är intresserad av.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback