Flashback bygger pepparkakshus!
2010-06-01, 22:08
Medlem
Byggmax är ett skämtbolag med ganska rutten ledning, dålig affärsidé och med tiden emot sig.
För varje dag som går så försöker dom pressa priserna lägre och lägre, dem blir mer beroende av volym medans marginalerna minskar och minskar.
I ett Sverige som blir allt rikare så kommer byggvaruhusen K-rauta, Bauhaus och inte minst Hornbach dra det långa stråt eftersom dem erbjuder ett bättre sortiment och eftersom butikerna satsar med på en personlig köpupplevelse.

Byggmax som affär är skräp, byggmax som bolag är skräp.

Jag är helt på Caparzos sida här, bolaget känns övervärderat och enligt insideinfo (jag jobbar med avhoppade byggmaxchefer) så verkar det inte vara bättre än att försöka få ägarna lite rikare.

Kort sagt;
Om jag skulle kunna börsnotera ett av mina bolag och tjäna 350milj på kuppen skulle jag inte tveka.
Men köp inte aktien, ni blir lurade.
Citera
2010-06-02, 08:13
Medlem
Rubinens avatar
Jag kommer inte ihåg vad priset var, men det var i alla fall inte billigt att teckna aktier i bolaget. Jag avstår.
Citera
2010-06-02, 14:37
Medlem
Finans.killens avatar
Jag hoppade på, gillar tillväxten historiskt och deras mål.

Sedan att de är en "underdog" som dissas av alla gör inte det hela mindre smaskigt!
Citera
2010-06-02, 15:17
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Jag hoppade på, gillar tillväxten historiskt och deras mål.

Sedan att de är en "underdog" som dissas av alla gör inte det hela mindre smaskigt!

Jag har försökt sätta mig in i vad som skulle vara attraktivt med Byggmax. Se på balansräkningen, i stort sett alla tillgångar av anläggningstillgångarna är goodwill, m a o luft. Av alla bolagets skulder är över 70 % räntebärande och det slår direkt mot resultat.

2009 var rörelseresultatet 272 Mkr SEK. Finansiella poster drog ner resultatet med ca 69 Mkr SEK. Detta med dagens ovanligt låga räntor. Vad tror du händer när Ingves börjar skruva upp räntan till närmare 4-5 %?

Rullande P/E för Byggmax ligger kring 19. HM ligger på 21 och ClasO på 17. Varför förtjänar BMAX att ligga mellan dessa mycket välskötta företag i P/E-värdering?

Om du gillar underdogs, som många ogillar, varför inte då köpa SAS, Eniro eller andra mindre välskötta bolag?
Citera
2010-06-02, 16:01
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Om du gillar underdogs, som många ogillar, varför inte då köpa SAS, Eniro eller andra mindre välskötta bolag?

Det handlar om att man vill ha ett bra bolag som inte förtjänar sitt dåliga rykte, då faller ju SAS och Eniro bort direkt!

Anledningen till den svaga rapporten som lämnades Q1 2010 var bland annat förvärv av Svea Distribution AB, Byggmax inköpskanal.
Detta förvärv kan hjälpa till att höja marginalerna rejält för Byggmax på lite sikt.
Citera
2010-06-02, 17:30
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Det handlar om att man vill ha ett bra bolag som inte förtjänar sitt dåliga rykte, då faller ju SAS och Eniro bort direkt!

Anledningen till den svaga rapporten som lämnades Q1 2010 var bland annat förvärv av Svea Distribution AB, Byggmax inköpskanal.
Detta förvärv kan hjälpa till att höja marginalerna rejält för Byggmax på lite sikt.

Jag tycker att punkterna jag tog upp i mitt förra inlägg gör att jag kan argumentera för att Byggmax inte förtjänar popularitet.

Resultatet på rullande 12-månaders basis är inte mycket lägre än resultatet för hela 2009. Mina frågor återstår: Har du tittat i balans- och resultaträkningen? Hur motiverar du ett P/E som ligger mellan HM och Clas Ohlson? Vad tror du när räntorna höjs?
Citera
2010-06-02, 20:49
Medlem
Klosterss avatar
bla bla bla. Hur länge hålls aktien under armarna över emitteringskursen? Läge kliva i dagarna och sen dammar ni av snacket i tråden om vad brädlapparna är värda eller inte. Dojjan på väg upp resten av veckan, så en exit sent fredag eller måndag-tisdag är ett förslag. På igen när den dippar mot 40 nästa vända?
Citera
2010-06-04, 15:53
Medlem
Finans.killens avatar
Sålde i morse, började kännas dyr. (7% avkastning)

Men vill absolut ha de på längre sikt när kursen är mer attraktiv.
Citera
2010-06-04, 16:03
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Sålde i morse, började kännas dyr. (7% avkastning)

Men vill absolut ha de på längre sikt när kursen är mer attraktiv.

Jag ber dig för din egen skull att läsa årsredovisningen för 2009 noggrant. Det enda du behöver läsa för att får dig att tveka på en post i bolaget torde vara balansräkningen. Notera särskilt hur mycket goodwill (luft) man har i balansräkningen, notera även hur mycket räntebärande skulder man har. Om du noterat dessa saker, men fortfarande funderar på en investering skulle det vara intressant att veta varför.
Citera
2010-06-05, 03:35
Medlem
Om ett år kommer förmodligen ett stort gäng småsparare att sitta och morra ordentligt åt den här noteringen. Värderingen är helt enkelt fullkomligt absurd. Kanske, kanske att halva kursen hade varit ett rimligt värde på bolaget, men det är nog knappt.
Citera
2015-10-17, 08:52
Medlem
Har någon kvar aktier i Byggmax fortfarande?

Jag är rätt ny när det kommer till Aktier och har endast läst ett fåtal böcker om det. Mitt upplägg är i alla fall att inte satsa på de snabbt uppgående företagen utan istället mer långsiktigt.

Har funnit ett intresse för Byggmax och följt dem ett par veckor. De har enligt mig har hyfsat "fina" siffror i sin balansräkning/resultaträkning. Jag är ute efter en avkastning på mellan 10-15% gärna 5 å år+.

Vad tror ni? Ser ni några fallgropar med att investera i Byggmax som inte jag med mina novis ögon sett?
Citera
2015-10-23, 10:37
Medlem
Körde in på 400 aktier nyss. Hoppas på att denna "dipp" återhämtar sig på måndag för att göra en snabb och bra affär. Jag anser inte att rapporten var dålig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in