Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-18, 10:23
  #1
Medlem
Jag har jobbat med datorer hela mitt ganska långa yrkesliv.
Kraschande program och OS har ju alltid varit ett återkommande problem.

Windows var ju mycket kraschbenäget i början och blåskärmar har man ju sett en del...

En viktig uppgift för ett OS är ju att "inkapsla" dom "vanliga programmen", så att ett felaktigt sådant
inte innebär att hela datorn kraschar.

För ett par dagar sedan köpte jag en HTC Legend.
Den har ju ett modernt OS (Android) baserat på Unix som jag förstår det.
Man tycker ju att ett sådant OS skulle klara av att hålla sig uppe, men uppenbarligen gör det inte det.
Jag sitter ju och leker och gör lite "vågade" saker, och jag upplever att telefonen bootar om ett par gånger per dag..
Ok att en del "appar" är lite tveksamma, men OS:et skall väl inte dyka för det, eller?
Jag har varit inne i "Market" och sökt appar och scrollat runt, och så fryser det, och bootar om.
Det tar f.ö. irriterande lång tid för telefonen att boota om, tycker jag..

Begär jag för mycket? Är det inte bättre år 2010?

/T
Citera
2010-05-18, 10:49
  #2
Medlem
Jacques.Ballhes avatar
Det låter ju inte bra. Har en desire själv och har inte råkat ut för ditt problem någon gång, och då installerar och kör jag nya apps dagligen och leker i allmänhet väldigt mycket med luren. Ur min synvinkel så känns ditt problem som ett icke acceptabelt sådant! Vet du om det är ett vanligt förkommande problem just med legend? I annat fall hade jag nog övervägt att lämna in den för reparation/utbyte.
Citera
2010-05-18, 11:37
  #3
Medlem
Nutcrackers avatar
Någon chans att du har fått ett hårdvarufel? Inte ens min gamla HTC magic fryser/rebootar så flitigt. Och jag utsätter den t.o.m för ganska stora påfrestningar med nya Roms och grejer hela tiden.

Edit: Har du taskkiller eller liknande som stänger ner program som körs i bakgrunden?
Citera
2010-05-18, 12:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nutcracker
Någon chans att du har fått ett hårdvarufel? Inte ens min gamla HTC magic fryser/rebootar så flitigt. Och jag utsätter den t.o.m för ganska stora påfrestningar med nya Roms och grejer hela tiden.

Edit: Har du taskkiller eller liknande som stänger ner program som körs i bakgrunden?

Nej, jag har ingen taskkiller..
Och ja, det skulle ju kunna vara ett hårdvarufel (kallödning/glapp/etc) som triggas av mitt "pillande" och som medför omboot.
Jag köpte min telefon eftersom äldste sonen har en och är mycket nöjd...

Jag skall köra ett par dagar till, och se hur den beter sig...
Det är ju mycket som är bra med den också!!
Gillar t.ex. skarpt synkningen mellan kalendern och Google calendar!

/T
Citera
2010-05-18, 12:57
  #5
Medlem
Nutcrackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Nej, jag har ingen taskkiller..
Och ja, det skulle ju kunna vara ett hårdvarufel (kallödning/glapp/etc) som triggas av mitt "pillande" och som medför omboot.
Jag köpte min telefon eftersom äldste sonen har en och är mycket nöjd...

Jag skall köra ett par dagar till, och se hur den beter sig...
Det är ju mycket som är bra med den också!!
Gillar t.ex. skarpt synkningen mellan kalendern och Google calendar!

/T

Jovisst, Android är mycket trevligt. Fortsätter det så reklamera skiten, det ska inte vara sådär.

Du kan även testa med att ladda ner någon task killer som jag frågade om. Jag använder Advanced Task Killer. Vet inte om du är medveten om det, men alla apps du drar igång sätts i ramminnet. Och där stannar de även efter du stängt ner appen. Detta sker för att multitasking ska vara möjligt. Men medan man startar upp fler o fler appar så tar detta mer på ramminnet och kan då leda till lagg och möjligtvis reboots. Task killers stänger ner apparna ordentligt.

Lycka till.
Citera
2010-05-19, 18:33
  #6
Medlem
Från dåligt till värre...

Telefonen verkar ha rejäla problem.
Folk ringer, jag svarar, men efter några sekunder så slutar motparten höra mig, men jag hör dom.
Skall gå till Elgiganten i morgon och yrka på ny telefon!...

/T
Citera
2010-05-19, 18:37
  #7
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nutcracker
Jovisst, Android är mycket trevligt. Fortsätter det så reklamera skiten, det ska inte vara sådär.

Du kan även testa med att ladda ner någon task killer som jag frågade om. Jag använder Advanced Task Killer. Vet inte om du är medveten om det, men alla apps du drar igång sätts i ramminnet. Och där stannar de även efter du stängt ner appen. Detta sker för att multitasking ska vara möjligt. Men medan man startar upp fler o fler appar så tar detta mer på ramminnet och kan då leda till lagg och möjligtvis reboots. Task killers stänger ner apparna ordentligt.

Lycka till.
Android sköter det där själv, du behöver inte stänga ner program via task killer. Har inte märkt att det segar speciellt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback