Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-13, 05:27
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Det ser ut som ett sådant där lurendrejar print-on-demand förlag som säljer denna:
http://runeberg.org/gudasaga/

Jo, varit intresserad av Fädernas Gudasaga en tid nu. Hittade den där på amazon men har inte hittat bild på den framsidan på annat håll.
Citera
2013-11-23, 17:54
  #98
Medlem
Fått tag i tre fornordiska böcker.
Eddan från 1986, 219e exemplaret av 999 st. Översatt till svenska.
Fädernas Gudasaga, nytryck från 1984.
Fornordiska sagor från 1989.

Alla tre är i nyskick, vette fan om dom ens är rörda tidigare. Dom är som en trilogi eller vad man ska kalla det, samma yttre på alla tre.
Citera
2013-11-25, 17:23
  #99
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssl
Fått tag i tre fornordiska böcker.
Eddan från 1986, 219e exemplaret av 999 st. Översatt till svenska.
Fädernas Gudasaga, nytryck från 1984.
Fornordiska sagor från 1989.

Alla tre är i nyskick, vette fan om dom ens är rörda tidigare. Dom är som en trilogi eller vad man ska kalla det, samma yttre på alla tre.

Då väntar spännande och trevlig läsning med andra ord. Grattis!
Citera
2014-05-05, 21:40
  #100
Medlem
Íslendingasögur (isländska sagor) och Eddan. Ger forntida folks världsbild.
Citera
2014-05-06, 09:13
  #101
Medlem
lampross avatar
Jag skrev nyligen en översikt i trådens ämne på Motpol. Här tänkte jag återge detta blogginlägg.

Inlägget hette "Lästips: Fornnordisk litteratur". Jag nämnde både litteratur om det hela samt de forna urkunderna i ämnet. Jag började med att nämna en hyfsad modern studie, Davidsons "Nordens gudar och myter":
Citat:
När det gäller handböcker inom asatro kan man först se till H R Ellis Davidsons ”Nordens gudar och myter” (orig 1961, på svenska 1984 och 2001). Den är förhållandevis uthärdlig även för en esoterisk traditionalist. Det vill säga, Davidson tar asatron på allvar och studerar den i regel på dess egna premisser. Men ibland går hon vilse i reduktionismen, som i antagandet att Frejadyrkan införts av någon sociologiskt definierbar faktor, eller som att reducera en guds existens på grundval av gravfynd.

Davidson balanserar på tvivelsjukans gräns, hon tenderar att avfärda vissa saker på vaga, betingade grunder. Men hon är pragmatiker i så måtto att hon tar till alla analysmedel hon kan, även traditionella och mytorienterade sådana, så hennes bok blir i stort sett läsbar.
Sedan kom jag in på en bok som nyss nämnts i tråden, Rydbergs "Fädernas gudasaga":
Citat:
En som från första början tog myten på allvar och rättade sig efter dess inre logik var Viktor Rydberg. I ”Fädernas gudasaga” (1887) har han ordnat nordisk mytologi som en sammanhängande berättelse, från världsskapelse till Ragnarök, och med allt relevant instoppat däremellan. Gudar och inte minst alver, samt en del människor, framträder här i helfigur. Boken brukar kallas ungdomsbok. Men den känns inte pueril, tvärtom. Denna etikett, ”berättad för ungdomen”, var antagligen en återförsäkring av Rydberg för att inte få detta djärva, episka försök stämplat som humbug av närsynta akademiska kritiker.

Det hindrar förstås inte att denna bok ändå ses över axeln. Men tro mig, Rydbergs bok är lödigt guld rakt igenom.
Jag preciserade vilka Rydbergs kvaliteter var med dessa ord:
Citat:
Rydberg tar sig nog vissa friheter med Eddorna, Saxos berättelser och annat. Men resultatet är synnerligen övertygande. Han är trogen mytens inre logik. Rydberg var romanförfattare och han har här ordnat asatron som ett sammanhängande gudaepos, en veritabel gudasaga (han ville i språklig renhetsiver ersätta ordet ”mytologi” med ”gudasaga”). Han var även forskare och han visar (bland annat i indexet) på vissa saker som Snorre missuppfattat, som att guden Höder var blind. Rydberg visar att denna uppgift om blindhet torde härröra från en bild Snorre sett; att i bild symbolisera att Höder inte var medveten om vad han gjorde när han sköt Balder med mistelpilen krävde att han blundade men det var allt, blind var Höder realiter inte. I ”Den poetiska Eddan” står ju inget om att denne utmärkte idrottsman och bågskytt inte kunde se. Rydberg är bra på så vis; med hjälp av mytens inre logik och med sunt förnuft kan han rensa ut vissa tillkomna felaktigheter. ”Fädernas gudasaga” finns här på Runeberg.org. En bokutgåva var i Niloes klassikerserie 1983.
Sedan blev det några rader om Åke Ohlmarks:
Citat:
Vad gäller fornnordiska handböcker gillar jag även ”Fornnordiskt lexikon” (1983, nyutgåva 1993) av Åke Ohlmarks. Ohlmarks lärdom var inte perfekt men den var stor. Och hans stil var medryckande. Det anser jag räknas i sammanhanget, även för ett lexikon. Varning: om du är akademiker, hänvisa inte till Ohlmarks verk ty då är din karriär över. Om Ohlmarks liv och verk i stort berättade jag här.
De fornnordiska urkunderna i sammanhanget omnämnde jag så här:
Citat:
Sedan har vi utgåvor av grundböckerna i sammanhanget: Eddorna. Det rör sig om ”Den poetiska Eddan” och ”Snorres Edda”. Den förra är en samling poem och verser, den senare en prosaisk beskrivning författad av Snorre Sturlasson på 1200-talet. Jag tänker inte ens försöka att beskriva innehållen i dem. Jag säger bara: var glad att våra fäders religion finns bevarad i textform på detta vis. Köp dem, läs dem. Även engelska utgåvor duger, trots att cirka hälften av atmosfären och känslan går förlorad då. Själv har jag ”Den poetiska Eddan” i Björn Collinders översättning (Forum pocket 1972), samt ”Snorres Edda” (Fabel 1997) i översättning av Karl G. Johansson och Mats Malm.

Sedan har vi även en äldre version av Eddans verser i form av Erik Brates översättning från 1913. Trots att den kan kännas daterad är även den värd att ha. Niloe gav ut den 1978 som ”Eddan: de nordiska guda- och hjältesångerna”. Den finns även online på Runeberg.org.

”Snorres konungasagor” (om Norges medeltida kungaätt med föregångare) har för sin del fornnordiskt material, i del 1. Fabel bokförlag gav ut detta verk på 1990-talet.
Sist nämnde jag "Beowulf":
Citat:
En central fornnordisk urkund är även ”Beowulf” från 700-talet. Beowulf är en kung i Götaland som beger sig till Lejre i Danmark för att rensa ut vissa mytologiska otrevligheter. Dikten skrevs på fornengelska. Den utgåva jag äger är Björn Collinders översättning i en N&K-pocket från 1988. Om ”Beowulf” skrev jag annars ett inlägg i februari 2011.
Det var min översikt över fornnordisk litteratur. Inledningen lät annars så här, den sa varför man ska studera sådan här litteratur: "Att studera fornnordisk religion ligger mig varmt om hjärtat – som synkretist, nordbo och traditionalist. Asatro, gudamyter, fornnordiska kulter och riter, allt detta bör man som radikalkonservativ fördjupa sig i."
Citera
2014-05-07, 19:27
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Jag skrev nyligen en översikt i trådens ämne på Motpol.
Du hade länkat till Project Runeberg, där kan man läsa böcker fritt. Där finns även Eddan.
Citera
2014-05-08, 22:07
  #103
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Íslendingasögur (isländska sagor) och Eddan. Ger forntida folks världsbild.

Finns nu som nyöversättning!!

https://www.realisten.se/2014/05/06/...diskt-projekt/
Citera
2016-08-20, 02:56
  #104
Medlem
lampross avatar
Nordens gudar och myter av H R Ellis Davidson. Finns i flera utgåvor, den senaste kom 2001. -- Detta är en förhållandevis bra översikt i akademisk mumbo-jumbo-stil. (Vad jag menar med "mumbo-jumbo" är att Davidson är "bevisorienterad" långt bortom kraven för vetenskaplighet. Hon ser för närsynt på text- och arkeologiska vittnesbörd, hon förmår inte tolka det hon ser utifrån en esoterisk synvinkel -- och det måste man kunna om man sysslar med "gudar och myter".)

Annars är Fornnordiskt lexikon av Åke Ohlmarks (senaste utgåva 1993) hyfsad. Ohlmarks har inte samma akademiska noggrannhet som Davidson men han är roligare att läsa, även i -- som här -- lexikonform.
Citera
2017-06-13, 15:30
  #105
Medlem
lampross avatar
Den poetiska Eddan och Snorres Edda är grunddokumenten för asatro och fornnordisk sed. De har under hela 1900-talet funnits i svenska utgåvor på storförlag.

Men på 2000-talet har de synbarligen försvunnit från bokhandelsdiskarna. Det har blivit för politiskt laddat att låta folk läsa böckerna.

Men nu har Mimer bokförlag dragit åstad. Man har valt en svensk översättning från 1800-talet (Peter August Gödeckes) för sin nytutgåva av Eddorna. Förlaget uppger att detta är den bästa översättning man hittat (den bästa av de copyrightfria, får man förmoda att de menar).

Och trots en lätt 1800-talsmässig stil står sig denna översättning.

Att Eddan åter finns utgiven har stor betydelse -- kulturellt och politiskt. Vi kan med denna bok få veta vilka vi, etniska svenskar, är mentalitets- och religionsmässigt.
Citera
2017-07-17, 20:36
  #106
Medlem
sweden_lands avatar
Tänkte passa på att fråga här.

Jag söker böcker som berättar om hur Europa blev kristet. Vikingatågen samt om det romerska-germanska kriget.

I boken Asatru av McNallen så berättar han lite om omvändelsetiden. I böckerna Den forna seden går författaren in i djupet om det. Något dessa böcker också nämner är hur t.ex. germanska kvinnor mördade sina fiender och i värsta fall tog självmord istället för att fångas av fienden. Böckerna tar också upp hur Cesar sett 40 000 germaner vilka tagit självmord längs en lång väg.
Citera
2017-12-12, 09:59
  #107
Medlem
Maria Kvilhaug har en bok som heter The Seed of Yggdrasill där hon tar upp metafysik i nordisk tro.
Upplagan som kom 2017 är den bästa (större format, klarare tryckt text). Undvik den som kom 2013 (lär ska vara sämre bindning och stundtals svagt tryckt text).

Hon har en youtubekanal där hon pratar om en del av det som förekommer i boken :

https://www.youtube.com/user/LadyoftheLabyrinth/videos
Citera
2017-12-12, 12:45
  #108
Medlem
bergstromss avatar
Kan rekommendera Neil Gaiman Nordiska Myter. Det är en lättillgänglig bok men baseras på de autentiska myterna (eddorna). Innehåller berättelser om de mest berömda gudarna och vanliga skeenden. En bra ingång för den som inte orkar ta sig an eddorna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback