Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-17, 12:41
  #37
Medlem
När jag bodde i Sverige kom det alltid reklambrev som man kunde signa upp för. Typ beställa en premination på "Hänt i veckan". Allt man behövde göra var att ange sin address och personnummer. Eftersom jag inte bor i Sverige undrar jag om det finns någon site som har info om företag som erbjuder sådana tjänster.

Visste inte riktigt i vilken kategori jag skulle placera denna tråden. Flytta gärna.
Citera
2012-05-17, 18:50
  #38
Medlem
Beställa en produkt i annans namn

Förra veckan så beställde jag ett läderfodral till telefonen med faktura till en address i närheten och jag hämtade ut den igår.

Nu undrar jag om det är någon annan som sysslar med sådant och om det går att beställa från till exempel webhallen, jag vet att det måste hämtas ut på posten då (posten på ICA för mig), men nu är det så att det finns lantbrevbärare i området där jag beställde till.

Här bokar man lantbrevbäring:
http://www.posten.se/sv/Privat/Postt...revbaring.aspx

Kommer dem att skicka ut datordelarna jag beställt eller måste det skrivas under tro?
Finns det några bra hemsidor som tar faktura och skickar till brevlådan?
Citera
2012-05-20, 04:12
  #39
Medlem
Hej,

När vi försöker göra en kreditupplysning på det angivna org.numret så får vi inga företagsträffar och kan då inte skicka ordern mot faktura.
Om du vill handla mot faktura som privatperson så får du lägga om ordrarna och välja faktura via Klarna som betalningssätt.


Fick det här svaret från inet.se
Citera
2012-09-20, 12:53
  #40
Avstängd
Om någon beställer saker i någon annans namn..!

Om någon beställer saker via postförskott i någon annans namn så att den personen får hem grejerna via posten till sitt lokala postombud, är det lätt att spåra beställaren även om denne hade proxy eller liknande?

Det finns vissa sajter som har postförskott och där det kostar pengar även när man inte hämtar ut varorna.. Personen som blir utsatt lär polisanmäla detta och hur stor är då risken att polisen agerar samt kan få tag på den skyldige?
Citera
2012-09-20, 13:53
  #41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fonkyfresh92
Om någon beställer saker via postförskott i någon annans namn så att den personen får hem grejerna via posten till sitt lokala postombud, är det lätt att spåra beställaren även om denne hade proxy eller liknande?

Det finns vissa sajter som har postförskott och där det kostar pengar även när man inte hämtar ut varorna.. Personen som blir utsatt lär polisanmäla detta och hur stor är då risken att polisen agerar samt kan få tag på den skyldige?

Tänkte ifall ngn vill jävlas..

Eller finns det andra sätt?

Har hört talas om folk som beställt brev i massor till olika adresser anonymt, hur går man tillväga?
Citera
2012-09-20, 14:36
  #42
Medlem
johanness avatar
Trådar sammanfogade
/mod
Citera
2015-08-03, 23:30
  #43
Avstängd
kan man få det levererat utan att vara hemma? tex säga dom ställer varan vid dörren för man får ju ändå en faktura på det? eller är det att man måste skriva under som är det viktga?
Citera
2015-08-03, 23:38
  #44
Medlem
sebnies avatar
Barclays123: Nej, de kan ställa det utanför dörren om det är beställt med utkörning/hemkörning. Men det är bara tredjepartsleverantörerna (DHL, UPS, Schenker) som låter en göra detta. Bedragaren kan åka hem till dig och sätta upp en lapp på dörren om att ställa paketet utanför dörren, och sedan vittja när paketet kommer.

Postnord kräver alltid signatur om paketet är skickat med signaturkrav, om du inte är hemma, så skickar dem antingen till terminalen eller till närmsta serviceställe, beroende på paketets vikt.
Citera
2015-08-04, 09:05
  #45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Barclays123: Nej, de kan ställa det utanför dörren om det är beställt med utkörning/hemkörning. Men det är bara tredjepartsleverantörerna (DHL, UPS, Schenker) som låter en göra detta. Bedragaren kan åka hem till dig och sätta upp en lapp på dörren om att ställa paketet utanför dörren, och sedan vittja när paketet kommer.

Postnord kräver alltid signatur om paketet är skickat med signaturkrav, om du inte är hemma, så skickar dem antingen till terminalen eller till närmsta serviceställe, beroende på paketets vikt.

Tack så mycket. Nu vet jag vad jag ska göra . känns som väldigt lite kan gå snett.
Citera
2015-08-28, 13:50
  #46
Medlem
EricVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smiK
Har fått hem ett paket från Gymgrossisten med 30 förpackningar fettförbrännare (399:- st), och jag ringde till Gymgrossisten och sa att jag inte beställt detta. Dom sa att jag ska göra en polisanmälan, och först efter att dom fått besked om polisanmälan så får jag skicka tillbaka grejerna?

Idag fick jag 4 sms att jag har 4 paket hos Ica från gymgrossisten, och det är bara idag. Jag har fått totalt 19 SMS!!! med saker från Gymgrossisten och jag vet inte vad jag ska göra?

Vem ska jag ringa för att spärra mitt personnummer från att användas?

http://www.skatteverket.se/tempblafo...4cc5ac9e8.html
Citera
2015-08-28, 13:53
  #47
Medlem
Frågan är väl om det hjälper att spärra ditt personnummer, det låter väl snarare som att ngn fått tag i ditt kreditkortsnummer eller dyl, har du ngt konto registrerat hos Gym-grossisten med kontokortsnummer etc angivet? De måste väl kunna lägga in en spärr baserat dina personuppgifter efter du gjort polisanmälan och varför är alla beställningar enbart från just det företaget..?
Citera
2015-08-28, 13:54
  #48
Medlem
JahLoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smiK
Har fått hem ett paket från Gymgrossisten med 30 förpackningar fettförbrännare (399:- st), och jag ringde till Gymgrossisten och sa att jag inte beställt detta. Dom sa att jag ska göra en polisanmälan, och först efter att dom fått besked om polisanmälan så får jag skicka tillbaka grejerna?

Idag fick jag 4 sms att jag har 4 paket hos Ica från gymgrossisten, och det är bara idag. Jag har fått totalt 19 SMS!!! med saker från Gymgrossisten och jag vet inte vad jag ska göra?

Vem ska jag ringa för att spärra mitt personnummer från att användas?

För det första ringer du polisen och gör en bedrägerianmälan, det du sen gör, är att kontaktar Gymgrossisten med det nummer du fått av polisen som avser din anmälan, därefter kan dom nog stoppa ev. pågående leveranser.

creditsafe.se och esparr.se erbjuder bla. sådanna tjänster som spärrar personnummer, men det finns fler...varje enskilt kreditupplysningsföretag måste lägga in en spärr...MEN om det finns en tjänst som spärrar och varslar alla krediteringsfirmor vet jag inte.

Lycka till !
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback