Flashback bygger pepparkakshus!
2013-06-07, 23:13
Bannlyst
Dom har tydligen blåst HSB på tiotals miljoner och vet nog vad dom gör nu.
Citera
2013-06-07, 23:28
Medlem
NiggerCoons avatar
Citat:
Är det för dyrt att betala sex och en halv miljon för en trea på femte våningen bara för att slippa somalier i tvättstugan, eller skulle ni kunna tänka er att bo så här om ni hade kulorna? Diskutera!

Helt klart ja. Eller så flyttar man till Island.
Citera
2013-06-08, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
All skatt man betalar (om man som jag betalar en massa skatt) känns lite som att gå ut i skogen för att hämta det björkris man ska straffas med. Därför är gated communities en rubbad idé.

Ja, det bästa vore att utropa en egen stat eller att på politisk och demokratisk väg överta en liten kommun och i den avskaffa allt vad välfärd och skatt heter.

jag förstås inte varför inte kommunerna konkurrensutsätts på samma vis som allt annat i samhället ska drivas av konkurrens.
Jag ser det som utmärkt ifall kommuner tävlade om de bästa medborgarna med exempelvis skattesats (detta förutsätter givetvis att kommunala utjämningssystemet slopas samt att kommuner inte får låna pengar).

Personligen tycker jag att välfärd (till en viss del) är bra och gynnsamt men som det ser ut nu, man slavar för att andra ska glida på ekonomiskt bistånd mm känns helt fel.
Citera
2013-06-08, 11:09
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Är det bra?
Alltså jag menar om det är möjligt?

Detta känns som ett expriment som kommer att misslyckas och att företaget plöjer ner pengarna i en omöjlig situation.
Alltför stora destruktiva krafter kommer sätta käppar i hjulet och hela projektet kommer dö ut, det är min tio-centare
Jag vet inte. Allt jag vet om Rosengård och Malmö är sådant som jag har läst. Har varit i Malmö, men det var länge sedan. Det är sant att mycket starka och onda krafter arbetar mot upprensning i alla utanförskaps områden. Men jag tror att marknads krafterna är starkare och viljan att tjäna pengar på centralt belägna områden är stor. När områdena byggdes så låg de ocentralt. För 30 år sedan ville ingen bo där. Men folk skulle vilja bo där nu om de kan bli av med packet som bor redan där. Helt klart. Marknaden är starkast. Den vet också att spökplumpar och skägglurkar är dåligt för affärerna. De skrämmer bort kunder som har pengar.
Jag skulle inte köpa en lägenhet i gated cummunities. Men.....jag förstår de som har barn och vill köpa trygghet. Inte har jag några pengar heller förresten. Men jag gillar när det bor olika människor i olika åldrar som det gör i mitt kvarter. Men många är ju väldigt rädda för allting och vill bara se sådana som de själva i sin närhet. Pengar finns att tjäna på rädslan. Stora pengar.
Citera
2013-06-08, 11:15
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Förresten, de gated communities som jag har besökt utomlands var alltid omgivna av höga murar/staket och hade en vaktkur vid infarten. Dessutom mängder av kameror och ett internt TV system som visade filmerna från kamerorna. Dessutom intern telefon direkt till infarten och larmknappar.
Citera
2013-06-09, 12:36
Medlem
DIdes avatar
Det låter ok. Det är bara att inse att vi har en värre situation här i Sverige än vad de har i USA. Med det menar jag att vi fortfarande inte har vant oss med att det rör sig drägg omkring oss som inte vill väl. Jag kör redan mina ungar överallt och håller järnkoll. Till vårt område finns bara tre infartsvägar så det tar nog inte så lång tid innan någon föreslår vaktpersonal på nätterna och under dagarna. Utslaget per hushåll blir det inte speciellt dyrt heller.

Vi har nu dragit igång grannsamverkan för att få ner inbrotten men om det inte hjälper, Polisen informerade oss att dem inte kan göra något utan vi får själva ta hand om packet, så är väl nästa steg inhyrda patruller skulle jag tro.
Citera
2013-06-09, 13:21
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Problemet är som DIde skriver att vi i Sverige inte kan eller vill veta att det finns folk här som inte vill oss väl.
Det är därför det ännu inte finns riktiga gated communities.
Jag bor i ett hyreshus utan några säkerhets anordningar. Det är väl det vanligaste. Säkerheten är kvar på samma nivå som 1970.
Tryggheten får man fixa själv genom att samarbeta med grannarna och ha stor hund. Det är väldigt tryggt och barnen kan leka på gården helt fritt. I min trappa bor det 5 hundar av tuffa raser och ägarna är inte att leka med. WT missbrukare har för länge sedan blivit övertalade att dra iväg och förpesta tillvaron någon annanstans. Det gäller barnens trygghet. Mitt barn, ditt barn, allas barn. Om vi pratar somalier och MENA så finns det inga här eller i närheten. Någon somali försökte bo här
men trivdes inte.
Har man inte 5 miljoner så skapar man sin egen tygghet. Men jag tror på Victoria parks affärside.
Citera
2013-06-09, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Har bott i länder där gated communities är mycket vanligt. Men jag gillar det inte alls. I farliga länder så bodde jag i villa i centrum av orten. Att isolera sig och sitta livrädd och kolla på TV bilderna från bevaknings kamerorna är bara vidrigt. Det är inte heller nödvändigt ännu i Sverige.
Att vara fri och en del av samhället och naturen är en del av det fina med Sverige.
Med nuvarande invandring kommer nog gated comminities bli vanligare och kanske nödvändiga. Trist.
Men Victoria park håller ju på och rensar i Herrgården i Rosengård. Det är ju mycket bra. Bort med ghettona.
Så du flyttar dom till magiska ställen där dom inte gör stället till getto. Var ligger dom platserna? Gated communities kan bara rika ha råd med och det är ett bevis på ett samhälle som är rejält i skiten och inte kan på ett effektivt sätt bekämpa fattigdom och brott, som i misslyckade multikulti USA.
Citera
2013-06-09, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av YingYang-
Så du flyttar dom till magiska ställen där dom inte gör stället till getto. Var ligger dom platserna? Gated communities kan bara rika ha råd med och det är ett bevis på ett samhälle som är rejält i skiten och inte kan på ett effektivt sätt bekämpa fattigdom och brott, som i misslyckade multikulti USA.

Exakt. Därav behovet av Gated Communities. Vill man inte bo i ett ghetto som har förstörts av invandrare, bör man kunna få möjlighten att bo uder normala förhållanden.

Favorit i repris: http://www.svtplay.se/klipp/1268849/hotell-paradiset

Det finns inga argument kvar efter. Bara inse att det finns faktorer som vi inte kan rå på.
Citera
2013-06-09, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Exakt. Därav behovet av Gated Communities. Vill man inte bo i ett ghetto som har förstörts av invandrare, bör man kunna få möjlighten att bo uder normala förhållanden.

Favorit i repris: http://www.svtplay.se/klipp/1268849/hotell-paradiset

Det finns inga argument kvar efter. Bara inse att det finns faktorer som vi inte kan rå på.
Många svenskar och integrerade invandrare har inte råd att bo i gated communities. Har du planer att sätta dom i husvagnar och skapa trailer-kaos som i USA?
Citera
2013-06-09, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av YingYang-
Många svenskar och integrerade invandrare har inte råd att bo i gated communities. Har du planer att sätta dom i husvagnar och skapa trailer-kaos som i USA?

Va? Svenskar vill jag inte flytta alls. Men andra folkgrupper vill jag kunna flytta. Kan man inte bidra till samhället så kan man inte. Enkelt.

Frågor?
Citera
2013-06-09, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Va? Svenskar vill jag inte flytta alls. Men andra folkgrupper vill jag kunna flytta. Kan man inte bidra till samhället så kan man inte. Enkelt.

Frågor?
Det som du vill kan inte ske utan krig. Repatrieringspratet är löjligt för det är overkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in