Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-16, 14:16
  #1
Medlem
Helt ny på Crunchbang, har kört ubuntu innan.

En lite dum fråga kanske men var hittar man de program som man har installerat genom synaptic? Har installerat Wine och qBittorrent men kan inte hitta nån av dem...

I Ubuntu var det ju lätt för där bara dök de upp på rätt plats?
Citera
2010-05-16, 15:22
  #2
Medlem
Är osäker men jag tror att du måste högerklicka för menyn och sedan välja nåt alternativ (system? inställningar?) där du redigerar själva menyn. Du kommer att få upp en xml-fil. Där skriver du in kommandot till det program du vill köra och vad menyalternativet ska heta.

typ.
Citera
2010-05-16, 15:53
  #3
Medlem
Ironghosts avatar
Alt+F2 sedan skriver du qbittorrent.
Citera
2010-05-16, 16:33
  #4
Medlem
haha ja det hade jag ju redan gjort :P men skrivit qBittorrent med stort B

så nu funkade det tackar
Citera
2010-05-16, 16:40
  #5
Medlem
Men hur gör man då om man vill köra ett program som man inte exakt vet vad det heter? :O

Har installerat openoffice paketet men har ju ingen aning vad de olika delarna heter?
Citera
2010-05-16, 17:06
  #6
Medlem
psykotiskpsykiatrikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepyZZZ
Men hur gör man då om man vill köra ett program som man inte exakt vet vad det heter? :O

Har installerat openoffice paketet men har ju ingen aning vad de olika delarna heter?
Det startas med soffice. Lägg till -writer eller -calc (tror jag) för att starta ordbehandling eller kalkyl direkt. De andra har jag inte i huvudet tyvärr.
Citera
2010-05-16, 17:44
  #7
Medlem
gosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepyZZZ
Helt ny på Crunchbang, har kört ubuntu innan.

En lite dum fråga kanske men var hittar man de program som man har installerat genom synaptic? Har installerat Wine och qBittorrent men kan inte hitta nån av dem...

I Ubuntu var det ju lätt för där bara dök de upp på rätt plats?

Ett tips är att regga sig på Crunchbangs forum, säga "Hej, här är jag!" och sedan läsa lite i deras forumtrådar om hur Crunchbang fungerar. Kombinera det med en sökning, och du kommer att hitta många bra tips om hur du ska hitta respektive program du installerar - finns f.ö. en del om just Wine där. Sedan kommer du (ganska snart) upptäcka att det är rätt praktiskt att lära sig lägga till programmen i "höger-klick"-menyn.

Jag är riktigt klen på Linux, men av någon oförklarlig anledning valde jag Crunchbang (tror det började med att jag ville ha ett snabbt OS till min netbook) och jag har inte ångrat mig en sekund. Visst - det är lite "pill" mad att få in sina nyinstallerade program i menyerna, och jag inbillar mig att det är lite mer terminal inblandat än i exempelvis Ubuntu, men i slutändan har jag upptäckt att jag lär mig mycket jag nog aldrig skulle lärt mig om jag kört ett mer "peka/klicka"-OS. Användarforumet är dessutom ett av de trevligaste jag stött på (tvärtemot den uppfattning folk normalt har om Linux-forum) med många erfarna användare som alltid har lösningar alt. hjälp till självhjälp att erbjuda.
Citera
2010-05-16, 18:34
  #8
Medlem
eckuss avatar
Istället för alt+F2, kör med alt+F3 och skriv några bokstäver, så får du upp förslag på installerade program. T ex skriv office så får du fram ooffice, soffice etc.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback