Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-16, 06:08
  #1
Medlem
sunderlings avatar
Kort och enkelt.

Kan någon ge mig ett logiskt och vettigt svar på varför det är olagligt att bruka Cannabis?

Jag har själv aldrig provat men jag förstår bara inte vad det är som gör att det ska vara olagligt.
Citera
2010-05-16, 08:18
  #2
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunderling
Kort och enkelt.

Kan någon ge mig ett logiskt och vettigt svar på varför det är olagligt att bruka Cannabis?

Jag har själv aldrig provat men jag förstår bara inte vad det är som gör att det ska vara olagligt.


Cannabis är en drog som är väldigt lätt att börja missbruka, man kopplar bort sig enkelt från världen genom ett par bloss. I ruset så tas man till ett annat medvetandetilltånd. Ett tillstånd som gör att man ofta nöjer sig att bara sitta i sin lägenhet och äta pizza och titta på simsons. De flesta som rökt ett tag blir jävligt tråkiga. Det är som att de tappar sig själva på någe vis. Ur den aspekten så kan det nog vara bra, att hindra människor att röka cannabis.

De största argumentet på 70 talet, när man stramade åt lagarna kring cannabis, var att ungdomar flummade runt. Den stora staten vill inte ha en massa ungdomar som bara driver runt med flummiga utopier som ser staten som babylon och vägrar arbeta. Pappa staten vill ha utdelning för den gratis skolgång man har betalt dessa ungdomar med.
Cannabis passar inte in i vårt Lutherska hårt arbetade arv. Människor har en stor förtröstan till pappa staten.. Om pappa staten legaliserar cannabis, kommer kollektivet uppfatta att pappa staten tycker att cannabis är ofarligt. Det kan få farliga konsekvenser för sverige.
Citera
2010-05-16, 08:39
  #3
Medlem
BabylonBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Cannabis är en drog som är väldigt lätt att börja missbruka, man kopplar bort sig enkelt från världen genom ett par bloss. I ruset så tas man till ett annat medvetandetilltånd. Ett tillstånd som gör att man ofta nöjer sig att bara sitta i sin lägenhet och äta pizza och titta på simsons. De flesta som rökt ett tag blir jävligt tråkiga. Det är som att de tappar sig själva på någe vis. Ur den aspekten så kan det nog vara bra, att hindra människor att röka cannabis.

De största argumentet på 70 talet, när man stramade åt lagarna kring cannabis, var att ungdomar flummade runt. Den stora staten vill inte ha en massa ungdomar som bara driver runt med flummiga utopier som ser staten som babylon och vägrar arbeta. Pappa staten vill ha utdelning för den gratis skolgång man har betalt dessa ungdomar med.
Cannabis passar inte in i vårt Lutherska hårt arbetade arv. Människor har en stor förtröstan till pappa staten.. Om pappa staten legaliserar cannabis, kommer kollektivet uppfatta att pappa staten tycker att cannabis är ofarligt. Det kan få farliga konsekvenser för sverige.
Du talar ju om missbrukare, inte brukare av cannabis. Hade Christer Petterson varit posterboy för legalisering av alkohol hade det inte gått så himla bra heller.

Det är ju ganska svårt att röra sig ute & öppet i syftet att bruka något illegalt. Sen klickar ju inte cannabis på så många sociala nivåer heller, för att det är just olagligt.
Citera
2010-05-16, 09:09
  #4
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BabylonBill
Du talar ju om missbrukare, inte brukare av cannabis. Hade Christer Petterson varit posterboy för legalisering av alkohol hade det inte gått så himla bra heller.
Han gick på ju på tjack


Citat:
Det är ju ganska svårt att röra sig ute & öppet i syftet att bruka något illegalt. Sen klickar ju inte cannabis på så många sociala nivåer heller, för att det är just olagligt.
Den aspekten håller jag med om.. Sen så är ju cannabis en rätt "soft" drog som gör en slö. Tex, tjackare, sitter inte inne på samma sätt, utan de ger sig ofta ut på "äventyr". Så jag tror inte bara det är rädslan för att åka fast som spelar in..
Citera
2010-05-16, 09:30
  #5
Medlem
flummares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Den aspekten håller jag med om.. Sen så är ju cannabis en rätt "soft" drog som gör en slö. Tex, tjackare, sitter inte inne på samma sätt, utan de ger sig ofta ut på "äventyr". Så jag tror inte bara det är rädslan för att åka fast som spelar in..
Skulle man inte fastna i sin lägenhet på nojjdrogen nummer ett?
Citera
2010-05-16, 09:41
  #6
Medlem
flummares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Cannabis är en drog som är väldigt lätt att börja missbruka, man kopplar bort sig enkelt från världen genom ett par bloss. I ruset så tas man till ett annat medvetandetilltånd. Ett tillstånd som gör att man ofta nöjer sig att bara sitta i sin lägenhet och äta pizza och titta på simsons. De flesta som rökt ett tag blir jävligt tråkiga. Det är som att de tappar sig själva på någe vis. Ur den aspekten så kan det nog vara bra, att hindra människor att röka cannabis.
Nädu, sitta hemma i en lägenhet, röka, käka pizza och kolla på Simpson blir fruktansvärt tråkigt fruktansvärt snabbt. Du kan inte säga att detta beteende gäller alla rökare när det bara gäller rökare med låg tolerans. Röker de hela dagarna har de väldigt snabbt hög tolerans och blir uttråkade. Cannabis är inte underhållning i sig.
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
De största argumentet på 70 talet, när man stramade åt lagarna kring cannabis, var att ungdomar flummade runt. Den stora staten vill inte ha en massa ungdomar som bara driver runt med flummiga utopier som ser staten som babylon och vägrar arbeta. Pappa staten vill ha utdelning för den gratis skolgång man har betalt dessa ungdomar med.
Cannabis passar inte in i vårt Lutherska hårt arbetade arv. Människor har en stor förtröstan till pappa staten.. Om pappa staten legaliserar cannabis, kommer kollektivet uppfatta att pappa staten tycker att cannabis är ofarligt. Det kan få farliga konsekvenser för sverige.
Varför skulle man vägra arbeta? Det övergår mitt förstånd.
Citera
2010-05-16, 10:04
  #7
Medlem
MindTwisters avatar
För att cannabis är en förrädisk dödsdrog som lätt för in en i ett missbruk.
Citera
2010-05-16, 11:11
  #8
Medlem
brisingrs avatar
Därför att staten inte har någon bra plan på en legalisering. Dem har inte förstått vinsten dem kan göra av en reglerad marknad och även minskad kriminalitet som skulle bidra till ett effektivare polisarbete.

Tror även att dem tänker så att alkohol och nikotin redan finns, varför tillåta folket att bruka ytterliggare en drog? Ett perfekt samhälle skulle vara ett samhälle som är drogfritt, även om det i praktiken aldrig skulle fungera.

Dessutom finns det inget land där cannabis är helt lagligt för privat bruk och reglerat. Varför skulle Sverige vara det första? Innan det kommer hända något i Sverige krävs det att något ska hända i EU/resten av världen.
Citera
2010-05-16, 11:15
  #9
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flummare
Nädu, sitta hemma i en lägenhet, röka, käka pizza och kolla på Simpson blir fruktansvärt tråkigt fruktansvärt snabbt. Du kan inte säga att detta beteende gäller alla rökare när det bara gäller rökare med låg tolerans. Röker de hela dagarna har de väldigt snabbt hög tolerans och blir uttråkade. Cannabis är inte underhållning i sig.
Det är handlar inte om det är roligt eller ej.. Det handlar snarare om en bekvämlighet. Det är ganska skönt att sova länge, ta en waknbake och sen slappa. Givetvis blir inte alla rökare så här. Men de som missbrukar, tenderar att bli allt slappare och slappare och klarar sällan av att sköta ett arbete. Och fastnar i ett moment 22 som kan vara svårt att komma ur.. Har man varit arbetslös länge, då är det svårt att ta sig ur detta. Applicerar man in cannabis i detta blir det ännu svårare.


Citat:
Varför skulle man vägra arbeta? Det övergår mitt förstånd.
Myndigheterna såg på cannabis ur det perspektivet på 60-70 talet. Man såg ett samband mellan cannabis och arbetslöshet.
Citera
2010-05-16, 11:43
  #10
Medlem
Men Sleepaz, ska man göra jämförelsen med alla som missbrukar då får
vi ju förbjuda ALLT som gör en människa sämre (enligt den Lutherska stilen)
Om människor blir feta av mat, ja då jobbar de sämre, mindre produktivitet = sämre medborgare
i form av minskad skatteinkomst för storebror.
Om människor inte får ha ett fritt val, då mår de genast psykiskt sämre, det samhälle du verkar
stå för (Ja,jag dömer dig efter att ha läst knappt 3 inlägg kanske) är ju det närmaste ett
kommunistsamhälle man kan komma.
Citera
2010-05-16, 12:18
  #11
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnusmas92
Men Sleepaz, ska man göra jämförelsen med alla som missbrukar då får
vi ju förbjuda ALLT som gör en människa sämre (enligt den Lutherska stilen)
Om människor blir feta av mat, ja då jobbar de sämre, mindre produktivitet = sämre medborgare
i form av minskad skatteinkomst för storebror.
Om människor inte får ha ett fritt val, då mår de genast psykiskt sämre, det samhälle du verkar
stå för (Ja,jag dömer dig efter att ha läst knappt 3 inlägg kanske) är ju det närmaste ett
kommunistsamhälle man kan komma.
Jag tror du har missförstått min ståndpunkt. Blanda först och främst inte ihop produktvetet med människovärdet, vilket innefattar en bedömning om medborgaren.

Dock hänger samhällets fundament på att knegare drar in pengar till staten, så att våra barn kan gå gratis i skola, osv. Det behövs därför en moral som upprätthåller samhället, för att det skall fungera. Om alla skulle drabbas av fetma, eller bli missbrukare, så att de inte kunde arbeta, då skulle samhället inte klara av det.
Så jag tänker mer i termer generellt kring samhällets normer, mer än på individbasis.

Angående mat.
Jag tycker dock inte din liknelse med mat är riktigt relevant. Man får se till hur stor risk det är att börja missbruka det i jämförelse med droger.
Eftersom alla människor äter mat, så faller liknelsen ganska fort. Det är alltså större risk att börja missbruka en substans som ger en förhöjning av dopamin efter ett specifikt tillfälle, i jämförelse med att äta på Mcdonalds.
Du löper alltså större risk att börja missbruka cannabis vid ett specifikt tillfälle i jämförelse med ett specifikt tillfälle av fet mat.
__________________
Senast redigerad av SleepaZ 2010-05-16 kl. 12:21.
Citera
2010-05-16, 12:34
  #12
Medlem
Att bruka cannabis skulle öka arbetslösheten stämmer inte. Finns inga belägg som bevisar denna propaganda, dock så finns det statistik som säger annat.

Förstår inte vart kopplingen mellan att bruka cannabis och vara allmänt lat/slö har kommit ifrån? Är det hollywoodfilmer?

Arbetslöshet Sverige: 8.7 %

Arbetslöshet Holland: 4.1 %

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/tgm...tion=1&plugin=

Jaja, finns andra faktorer kring arbetslöshet, men vill bara påpeka att det inte finns några som helst bevis som visar att cannabis = ökad arbetslöshet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback