Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-14, 21:55
  #1
Medlem
john-henry-edens avatar
Jo jag förstår att det låter ganska fånigt den frågan. Jag riktar det mer eller mindre till killar som har erfarenhet av internetdejting. Vi säger att du ser en tjej som du finner ärintressant och du kontaktar henne.

För det första, vad brukar man skriva på det allra första mejlet? Säger man bara "Hej! Jag tycker du är intressant. Vill du chattas?". Eller skriver man nåt långt kärleksbrev? Jag förstår att jag förmodligen är ute och cyklar med dessa exempel men jag förstår inte riktigt inte riktigt vad man ska säga.

Sedan för det andra, ni beslutar er för att börja chatta för första gången. Hur brukar en sådan samtal se ut? Hur inleder man? Säger man såna typiska saker som "Jag heter xxxxx och på fritiden gillar jag att göra det här och det där osv"? Hur brukar ett typiskt första chatt se ut?

Jag har inga problem att chatta med kompisar och sånt men just såna som man hyser ett romantiskt intresse för är jag helt clueless på tyvärr.
Citera
2010-05-14, 22:07
  #2
Medlem
barbiekens avatar
men kära du! har du många högskolepoäng?

du kan inte lära dig sånt via teori - glöm det och ge dig ut och gör dina misstag istället.

du behöver inte ta kontakt med en enda tjej om du inte vill - de kan lika gärna kontakta dig. bara var dig själv. det kommer att räcka långt.
Citera
2010-05-14, 23:01
  #3
Medlem
john-henry-edens avatar
Nä det är klart att man inte kan lära sig genom teori men det vore ändå roligt att få en vink av hur det går till, veta vad man ska förvänta sig osv. Så att man inte är helt och hållet ute och cyklar.
Citera
2010-05-14, 23:05
  #4
Medlem
Beeenjamins avatar
Exempel:

Jag heter då Anders Eklund och är 20. . Bor i GBG jobbar som våldtäktsman. Trivs bra med det, man träffar så mycket människor.

Annars är jag e glad och utåtriktad kille, och hemmakvällar lockar mest. Helt enkelt en myskille som umgås med vänner och familj en hel del och resa med min bil Saab är ju bara så underbart =)

Det var väl allt som jag kom på att skriva nu..haha. men trevlig läsning =)

Kramis Eklund
Citera
2010-05-14, 23:28
  #5
Medlem
Jag är tjej och kan ge lite råd. Jag vet ju vilka mail jag stoppar i papperskorgen och gäspar högljutt av och vilka som får mig att le och svara.

Skriv inte bara :hej, du verkar trevlig, lust att chattas. Väldigt fantasilöst. Väldigt ospeciellt. Det mailet har jag alla tjejer redan fått många gånger.

Skriv heller inget kärleksbrev, inga långa romaner och inget ansökningsbrev. Då får man lite desperata stalkervibbar.

Så här ska du göra:
Skriv något som anspelar på det hon skriver i sin presentationstext. Och då inte saker som handlar om träning, jobb eller vardagliga intressen. Många skriver något personligt i sin text, hitta det och kommentera, ge komplimang eller ställ frågot om det.

Och helt ärligt: skippa chattandet (typ msn). Skriv några mail fram och tillbaks om du får feeling för tjejen. Och fråga sedan om ni ska fika i veckan.

På många sätt är det lättare regler när man träffar i verkligheten. Då kan man inleda ett samtal/flirt lite hur som helst. På internet måste man försöka vara lite fyndig och annorlunda.


Alla tjejer kanske inte är som jag men jag tror mina tips är ganska generella.
Citera
2010-05-14, 23:32
  #6
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfakrull
Jag är tjej och kan ge lite råd. Jag vet ju vilka mail jag stoppar i papperskorgen och gäspar högljutt av och vilka som får mig att le och svara.

Skriv inte bara :hej, du verkar trevlig, lust att chattas. Väldigt fantasilöst. Väldigt ospeciellt. Det mailet har jag alla tjejer redan fått många gånger.

Skriv heller inget kärleksbrev, inga långa romaner och inget ansökningsbrev. Då får man lite desperata stalkervibbar.

Så här ska du göra:
Skriv något som anspelar på det hon skriver i sin presentationstext. Och då inte saker som handlar om träning, jobb eller vardagliga intressen. Många skriver något personligt i sin text, hitta det och kommentera, ge komplimang eller ställ frågot om det.

Och helt ärligt: skippa chattandet (typ msn). Skriv några mail fram och tillbaks om du får feeling för tjejen. Och fråga sedan om ni ska fika i veckan.

På många sätt är det lättare regler när man träffar i verkligheten. Då kan man inleda ett samtal/flirt lite hur som helst. På internet måste man försöka vara lite fyndig och annorlunda.


Alla tjejer kanske inte är som jag men jag tror mina tips är ganska generella.

Nej nej nej, lyssna inte på henne. Hon är desperat efter kuk bara.
Om en tjej säger ska vi fika efter tio mail, så kommer aldrig tjejen höra av sig aldrig.
Bättre prata i telefon innan man kan träffas...
Citera
2010-05-15, 02:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Exempel:

Jag heter då Anders Eklund och är 20. . Bor i GBG jobbar som våldtäktsman. Trivs bra med det, man träffar så mycket människor.

Annars är jag e glad och utåtriktad kille, och hemmakvällar lockar mest. Helt enkelt en myskille som umgås med vänner och familj en hel del och resa med min bil Saab är ju bara så underbart =)

Det var väl allt som jag kom på att skriva nu..haha. men trevlig läsning =)

Kramis Eklund

haha klockrent! Det är ju bevisat att vissa tjejer älskar brottslingar!
Citera
2010-05-15, 05:42
  #8
Medlem
Godlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfakrull
Jag är tjej och kan ge lite råd. Jag vet ju vilka mail jag stoppar i papperskorgen och gäspar högljutt av och vilka som får mig att le och svara.

Skriv inte bara :hej, du verkar trevlig, lust att chattas. Väldigt fantasilöst. Väldigt ospeciellt. Det mailet har jag alla tjejer redan fått många gånger.

Skriv heller inget kärleksbrev, inga långa romaner och inget ansökningsbrev. Då får man lite desperata stalkervibbar.

Så här ska du göra:
Skriv något som anspelar på det hon skriver i sin presentationstext. Och då inte saker som handlar om träning, jobb eller vardagliga intressen. Många skriver något personligt i sin text, hitta det och kommentera, ge komplimang eller ställ frågot om det.

Och helt ärligt: skippa chattandet (typ msn). Skriv några mail fram och tillbaks om du får feeling för tjejen. Och fråga sedan om ni ska fika i veckan.

På många sätt är det lättare regler när man träffar i verkligheten. Då kan man inleda ett samtal/flirt lite hur som helst. På internet måste man försöka vara lite fyndig och annorlunda.


Alla tjejer kanske inte är som jag men jag tror mina tips är ganska generella.

Utmärkta tips, skulle jag vilja säga! (Förmodligen för att det är ungefär så jag själv brukar gå tillväga...! )

Just att ställa någon sorts fråga i "inlednings-mailet" är något jag upplever ökar chansen till svar.
(Därmed inte sagt att det ökar chansen till något annat än just ett svar, men det är ju alltid en början!)

I övrigt kan jag väl bara säga att det är bra att beväpna sig med tålamod och att anlägga låga förväntningar...som kille är man i en fenomenalt dålig utgångsposition i nätdejting-världen.

Oavsett hur trevligt och bra man skriver, så får man räkna med att föremålet för ens intresse redan fått tio precis lika trevliga mail, och chansen att det är just DU hon väljer att gå vidare med blir också därefter...

Eller, det är iaf mina erfarenheter av det hela! (Och med risk för att vara övertydlig, så är jag alltså kille!)
Citera
2010-05-15, 07:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfakrull
Så här ska du göra:
Skriv något som anspelar på det hon skriver i sin presentationstext. Och då inte saker som handlar om träning, jobb eller vardagliga intressen. Många skriver något personligt i sin text, hitta det och kommentera, ge komplimang eller ställ frågot om det.

Jag tvivlar på att fungerar trots att det borde vara så.
Vid det här laget skrivit alldeles för många brev till töser som faktiskt gör mig lite nyfiken (träning i adjektiv och verb går bort stenhårt). Tro det eller ej, men jag kan formulera mig väl i skrift. Skriver alltid utifrån vad de skrivit i sina svettiga presentation. Breven är varken långa eller komplimanger för utseendet.

Jag har fått cirkus tre svar. Två av dom var pity-brev: "du är rolig och en bra människa, men jag har hittat en kille här". Visserligen är det något att ha, men fan så frustrerande. Börjar tro att nätdating är tuffare rent utseendemässigt än vad verkligheten är.
Citera
2010-07-22, 13:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurosis
Tro det eller ej, men jag kan formulera mig väl i skrift. Skriver alltid utifrån vad de skrivit i sina svettiga presentation. Breven är varken långa eller komplimanger för utseendet.

Jag har fått cirkus tre svar. Två av dom var pity-brev: "du är rolig och en bra människa, men jag har hittat en kille här". Visserligen är det något att ha, men fan så frustrerande. Börjar tro att nätdating är tuffare rent utseendemässigt än vad verkligheten är.


jaha, det var ju väldigt välformulerat!

jag är ny sen 1v på nätdejt och fått svar av kanske 5st då jag bara skrivit någon komplimang och kanske ngt kul/charmigt som anknyter till det som dom skrivit, verkar rätt lätt att få igång mailandet men frågar är om det blir ngt mer, jo en tjej ville visa mig stan ngn gång
Citera
2010-07-22, 16:17
  #11
Medlem
Det beror väl delvis mycket på vad för datingsida man är på; men jag har hängt på många i något över ett års tid och träffat mer tjejer än vad jag kan räkna eller hålla koll på. Vad jag lärt mig är att det går aldrig veta i förväg vad tusan man ska skriva för att få kontakt. Vissa vill ha långa och utförliga mail (som gärna refererar, relaterar eller frågar saker som hon nämnt om sig själv alternativt hennes bilder) medans andra vill ha något kortare.

Något som är gemensamt för alla tjejer på datesidor är i varje fall att majoriteten kommer säkerligen vara för upptagna av sig själva att du inte ens kommer få ett "Tack, men inte intresserad" tillbaka som svar när du suttit och spenderat 10-20minuter på att skriva ihop ett fyndigt och förhoppningsvis roligt mail till skillnad från "Mr. Hotstuff-28 med 6pack" som bara vill ligga. Men det är bara att sadla om och försöka igen.

Copy+paste mail som generellt fungerar på vem som helst som öppningsmail fungerar sällan bra; jag har periodvis använt sådana (som i min mening varit väldigt välformulerade och fyndiga) då jag lackat på att aldrig få ens ett "Nej tack" av tjejer som jag skrivit fint till som nämnt ovan.

För min egen del är det tydligen 22-24åriga sjuksystrar, gärna tjocka eller rundare (som tydligen alla verkar vara) som ofta faller pladask för mig. Kan ha att göra med att jag är smal vilket i deras värld kan vara det optimalaste och något de eftersträvar, vad vet jag.

Hej flashback, och hoppas det var någorlunda informativt!
Citera
2010-07-22, 21:20
  #12
Medlem
ProudMonster74s avatar
Har dejtat en hel del genom match och får en del blinkningar och mejl.

Man måste ha en bra eller åtminstone OK bild. Så är det bara.

Sen får man ta sig tid och skriva en riktigt bra profiltext. "Bra" i det här fallet är nåt som bryter av från mängden. Låt en kompis eller nån annan som känner dig läsa igenom, allra helst en tjejkompis.
Man kan behöva lägga ganska mycket tid och funderingar på det här. Skriv inte för mkt om vad du själv letar efter utan fokusera på att beskriva dig själv. Inte för mkt om jobb o liknande utan mer om roliga/ovanliga intressen, spännande platser du varit på etc. Man kan naturligtvis finjustera texten eftersom.

Tjejer är för övrigt inte alltid så duktiga på profiltexter heller: "Jag är en glad, spontan och social tjej som gillar att vara med mina kompisar. Jag gillar både en kväll ute på krogen och en lugn hemmakväll. Jag söker en kille som står med båda fötterna på jorden och vet vad han vill i livet" Blä!

Eller den absoluta favoriten: "Jag är väldigt skeptisk till nätdejting men har blivit övertalad av mina kompisar att testa." Bra att du kunde sänka dig till vår nivå!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback