Tror ni att det är möjligt att få lånelöfte hos banken för att köpa bostadsrätt för ca 1 miljon om man är ett sambopar som lever på CSN och kan betala kontantinsatsen på 10 %?
Eller funkar det bara om man har en fast anställning? Hur pigga brukar bankerna vara på att ge lånelöfte till studenter som inte har föräldrar som kan gå i borgen för dom?
Tror ni att det är möjligt att få lånelöfte hos banken för att köpa bostadsrätt för ca 1 miljon om man är ett sambopar som lever på CSN och kan betala kontantinsatsen på 10 %?
Eller funkar det bara om man har en fast anställning? Hur pigga brukar bankerna vara på att ge lånelöfte till studenter som inte har föräldrar som kan gå i borgen för dom?
Nix, det är kört. Studiebidrag räknas inte ens som inkomst. Åtminstone har det inte gjort det.
Verkar så flummigt. Studiebidrag räknas inte som inkomst men är det inte SOC som räknar studiebidraget som inkomst? Hur ska en studerande med 1050-4000 kronor ha råd med hyra som beräknas på ungefär 3000 kronor och sen ha 4000 att leva på? Eftersom studiebidraget är så varierat menar jag. Då saknas det flera tusenlappar och det känns så flummigt.
Det är inte omöjligt...men inte heller troligt idag.... Det beror på vilken bank och hur din ekonomi ser ut. Det är dessutom svårt när båda går på Csn. Jag och min sambo fick ett lån på 1m beviljat men jag har lite andra tillgångar som gjorde att banken bevlijade lånet ändå. Detta var också innan 2008 så det är nog mycket svårare nu.
En kompis gjorde det förra året. Hon och sin kille köpte en lägenhet för ca. 800 tusen. Föräldrarna gick in som borgen. Ingen av de arbetade vid sidan av studierna.
En kompis gjorde det förra året. Hon och sin kille köpte en lägenhet för ca. 800 tusen. Föräldrarna gick in som borgen. Ingen av de arbetade vid sidan av studierna.
Om föräldrarna går in som borgen blir läget naturligtvis annorlunda. Så är det dock inte i TS fall.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!