2010-05-14, 02:36
Medlem
NeutronStars avatar
Innan sjlvplockgodiset i lsvikt kom (typ Karamellkungen), kpte man godiset i kiosken och pekade fr kiosktanten vad man ville ha.

Jag minns min barndoms godisupplevelser:

"Vampyrer" - platta, salta lakritsvampyrhuvuden, 25 re styck.
"Hockeysnus - mycket tandovnligt pulver i salmiak- eller hallonsmak (hallon var surt som fan) i en snusdoseliknande frpackning.
"Pop Rocks" - pse med stsurt bruspulver - det gick historier om att det kunde sprnga snder halsen!
"Kck" - segt kolaliknande stng med lakritssmak.
"Bugg" - tuggummi i jttebitar som tjejerna tuggade och blste jttebubblor med.

Vad har ni fr skna, nostalgiska godisminnen frn barndomen?
Citera
2010-05-14, 02:42
Medlem
Sessilays avatar
Godis jag verkligen saknar r kolorna som hette Rival och Dixie och Citronfox. Citronfox finns idag ocks men r inte alls s som den var nr man kpte styckegodis.
Kolorna jag pratar om var ganska stora och man fick bara plats med en kola t gngen i munnen. Rival var med chokladsmak, Dixie var kola/knck-smak och Citronfox var s klart med citronsmak.
De hrda karamellerna i de fyrkantiga Nickel-rullarna var ju ocks helt underbara. Sjlv fredrog jag citronnickel men jag vet att mnga av kompisarna ville ha den med blandade smaker som hette Gammeldags
Ngot annat som jag saknar r tuggummit som hetter Riff, ett mossgrnt salt tuggummi som var nstan lika stort som Bugg.
Sedan r det ett par andra godissorter men jag kommer inte ihg namnet p dem
Citera
2010-05-14, 02:43
Medlem
Penetreights avatar
Trix - tablettask
Salta Katten - tablettask
Pompom - Chokladkaka
Citera
2010-05-14, 02:57
Medlem
NeutronStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penetreight
Trix - tablettask
Salta Katten - tablettask
Pompom - Chokladkaka

Salta katten - det var vl de dr smaskiga parallellogramen med salmiaksmak?
Citera
2010-05-14, 03:00
Medlem
Vattenspanns avatar
Salta Katten finns vl fortfarande i tablettaskform?

Jag saknar Smurf-tablettaskarna. Srskilt dom med xylitol och Smurfan p framsidan. Vem fan kom p att ta bort tandnyttigt godis?!
Senast redigerad av Vattenspann 2010-05-14 kl. 03:03.
Citera
2010-05-14, 03:29
Medlem
Sessilays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Salta katten - det var vl de dr smaskiga parallellogramen med salmiaksmak?

Neee - Salta katten var sm svarta katter med lite fr stort huvud

De rombformade platta sakerna som du frmodligen tnker p hette helt simpelt "Salmiakpastiller"
Asken var rutig i samma form som godiset i orange och gult
Citera
2010-05-14, 03:34
Medlem
trobds avatar
Walkers' Nonsuch - En fantastisk engelsk tandknckartoffee som alltid fanns i en numera nerlagd kiosk nra mitt barndomshem. Jag har inte sett det en enda gng sedan dess ven om det r vldigt vanligt i Storbritannien. Kom att tnka p det igr av ngon anledning och var tvungen att omedelbart bestlla 800 gram p eBay med tillhrande toffeehammare.
Citera
2010-05-14, 10:01
Medlem
Rultans avatar
Godbit: en chokladbit frn Kanold, den va goo
Citera
2010-05-14, 12:43
Medlem
squiriferousHs avatar
Favoriter jag minns att jag brukade be snabbkps-tanten stoppa i min lrdagsgodis-pse var: lejonhuvuden, 10-res "harpluttar" (sm runda lakriskulor), Jenka-tuggummi, cola-flaskor.. Det fanns ngot lngt "snre" ocks som var typ vridet som jag gillade, dock inte skosnrena. En 5-kronorssedel eller tv brukade rcka till en hyfsat respektabel pse p den tiden. Ingen aning om dessa lckerheter finns idag, har inte handlat godis p ratal.. Uj, nu knner jag mig gammal haha. Och godissugen!
Citera
2010-05-14, 13:07
Medlem
NeutronStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av squiriferousH
Favoriter jag minns att jag brukade be snabbkps-tanten stoppa i min lrdagsgodis-pse var: lejonhuvuden, 10-res "harpluttar" (sm runda lakriskulor), Jenka-tuggummi, cola-flaskor.. Det fanns ngot lngt "snre" ocks som var typ vridet som jag gillade, dock inte skosnrena. En 5-kronorssedel eller tv brukade rcka till en hyfsat respektabel pse p den tiden. Ingen aning om dessa lckerheter finns idag, har inte handlat godis p ratal.. Uj, nu knner jag mig gammal haha. Och godissugen!

Harpluttarna var goda, speciellt det dr lakrits-pulvret p utsidan! Cola-flaskorna finns vl kvar har jag fr mig?
Citera
2010-05-14, 16:57
Medlem
trobds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av squiriferousH
"Harpluttar" och colaflaskor brukar vl finnas verallt dr det sljs lsgodis? ven Jenka kan man hitta lite d och d.
Citera
2010-05-14, 17:39
Medlem
gugglianos avatar
Punchflaskor(Choklad), relativt stora, av choklad och fyllda med punch.
Boxhandskar(hrda), Gula, med ett vitt, surt pulver inuti. Fanns ven svarta, som var som turkisk peppar
Trollstavar(gele-godis), avlnga mjuka, halva svart, halva rd. Smakade st lakrits och smultron, typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in