Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-05-13, 19:39
  #1
Medlem
Vi har en myt i samhället att toksnygga storstadstjejer är dryga medans den lite mer överviktiga, icke så vackra kvinnan från en småstad är ödmjukt och trevlig. Jag håller inte med, eller jo det finns så klart dryga stockholmare som ser bra ut och fula norrlänningar som är trevliga. Men oftast är dom riktigt vackra kvinnorna även sociala genier. Jag upplever verkligen sällan tiopoängare som dryga. Däremot har jag upplvet att de få riktigt otrevliga människor jag mött varit överviktiga kvinnor. Så då är frågan, varför hävdar folk att snygga kvinnor är dryga och kvinnor med mindre utseende är fula? Kan det till och med vara så att det är tjockisar som spridit denna myten för att slippa konkurrens?
Citera
2010-05-13, 19:54
  #2
Medlem
hjärnprotess avatar
Kan misstänka att det är på det viset att om nån blivit utsatt för att en i deras tycke fet och ful tjej är dryg och otrevlig så spelar det inte alls lika stor roll som om någon snygg tjej gjort detsamma..? Man glömmer av'et, ungefär som att det alltid är motvind när man cyklar, fast tvärtom, och inte likadant.
Citera
2010-05-13, 20:03
  #3
Medlem
Teskeds avatar
Den klassiska: Personer du vill ligga med ser du inga brister på medan personer du dömer redan från början är svårare att tycka om. Eller nåt.
Citera
2010-05-13, 20:08
  #4
Medlem
Jensofswedens avatar
lol trodde riorio var en man...

Håller med dig om att snygga kvinnor är sociala genier. Ibland är de tokdryga, ibland inte men i vilket fall ska man vara likgiltig och nonchalant om man ska få dem på kroken. Mycket meta-games och kroppsspråk för att förmedla status.
Citera
2010-05-13, 20:21
  #5
Medlem
Sthlmbabes avatar
Det är riktigt Riorio! Jag är toksnygg, socialt geni, extremt trevlig och otroligt ödmjuk. Jensofsweden you´re so smoked!
Citera
2010-05-13, 21:17
  #6
Medlem
Apelsiners avatar
Mina erfarenheter säger att fulare kvinnor även är drygare. Att man sen säger att ens fula partner är trevlig är en lögn, människan är uppenbart inte vacker men man måste på något sätt försvara att man är en för dålig människa för att kunna få något bättre.
Citera
2010-05-13, 21:57
  #7
Avstängd
zarajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riorio
Vi har en myt i samhället att toksnygga storstadstjejer är dryga medans den lite mer överviktiga, icke så vackra kvinnan från en småstad är ödmjukt och trevlig. Jag håller inte med, eller jo det finns så klart dryga stockholmare som ser bra ut och fula norrlänningar som är trevliga. Men oftast är dom riktigt vackra kvinnorna även sociala genier. Jag upplever verkligen sällan tiopoängare som dryga. Däremot har jag upplvet att de få riktigt otrevliga människor jag mött varit överviktiga kvinnor. Så då är frågan, varför hävdar folk att snygga kvinnor är dryga och kvinnor med mindre utseende är fula? Kan det till och med vara så att det är tjockisar som spridit denna myten för att slippa konkurrens?

Folk som ser väldigt bra ut har generellt även fått bättre behandling och fördelar pga sitt yttre, folk läser in att en snygg person även har andra positiva egenskaper som den inte nödvändigtvis har. Summa summarum: med den bakgrunden borde en snygg person vara trevlig. Den är även van vid att ha varit i centrum för andras gillande, en ful person antagligen tvärtom. nte konstigt att det blir därefter.

Men att tendenser till bortskämdhet och snorkig attityd förekommer bland vissa snygga tjejer är ingen underdrift. det är nog en frukt av att de är människor.
Citera
2010-05-13, 22:13
  #8
Medlem
McCarthy01s avatar
Jag upplever nog att snygga storstadstjejer överlag är mer dryga och kyliga. Men det har nog säkerligen med att göra att de får många inviter från grabbar som bara är ute efter en sak. De är "tvungna" att ha den attityden för att inte bli sedda som lättfotade eller billiga.

Jodå, jag har även stött på stereotypen av dryg, bortskämd storstadstjej. Hon som anser att alla som inte kommer från huvudstaden är "lantisar" och osofistikerade korkade människor. Så det är nog inte bara en myt, eller snarare kanske en myt med modifikation i vissa undantagsfall.
Citera
2010-05-13, 22:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Jag upplever nog att snygga storstadstjejer överlag är mer dryga och kyliga. Men det har nog säkerligen med att göra att de får många inviter från grabbar som bara är ute efter en sak. De är "tvungna" att ha den attityden för att inte bli sedda som lättfotade eller billiga.

Jodå, jag har även stött på stereotypen av dryg, bortskämd storstadstjej. Hon som anser att alla som inte kommer från huvudstaden är "lantisar" och osofistikerade korkade människor. Så det är nog inte bara en myt, eller snarare kanske en myt med modifikation i vissa undantagsfall.
Är du själv från storstan eller landet? Jag tror att om man som jag bott både i stan och på landsbygden har väldigt brett perspektiv och ju mer man träffar människor desto mer förtroende får man för mänskligheten och inser att det finns något gott i varje människa och att ingen är perfekt. Men storstadsbor är oftas mer världsvana och är därför mindre fördomsfulla.
Citera
2010-05-13, 22:50
  #10
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riorio
Är du själv från storstan eller landet? Jag tror att om man som jag bott både i stan och på landsbygden har väldigt brett perspektiv och ju mer man träffar människor desto mer förtroende får man för mänskligheten och inser att det finns något gott i varje människa och att ingen är perfekt. Men storstadsbor är oftas mer världsvana och är därför mindre fördomsfulla.

Jag är uppväxt i ett mindre samhälle, flyttade senare till en mindre stad, och det kan väl iofs ha färgat min syn på storstadsbor. Tror att hade jag varit uppväxt i Sthlm eller Göteborg hade jag varit mer indoktrinerad i den mentaliteten och kanske inte haft samma syn.

Sen är det väl så att i mindre samhällen är man tvungen att tänka mer på hur man är och vad man gör för att inte uppfattas som udda eller bli utstött ur gemenskapen. I storstan är det "tillåtet" att vara arrogant och dryg eftersom man inte behöver tänka sig för på samma sätt.
'
Citera
2010-05-13, 23:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Sen är det väl så att i mindre samhällen är man tvungen att tänka mer på hur man är och vad man gör för att inte uppfattas som udda eller bli utstött ur gemenskapen. I storstan är det "tillåtet" att vara arrogant och dryg eftersom man inte behöver tänka sig för på samma sätt.
'
I exempelvis Lysekil som är en oerhört liten håla så får man inte va sig själv, medans man i Göteborg som ligger relativt nära L-town så får man vara sig själv. Göteborg och Lysekil är trots det korta avståndet helt olika i mentalitet. Min bild är att folk i storstäder är betydligt mer öppensinnade.

Här är en typiskt trevlig storstadbo
http://www.youtube.com/watch?v=ShZStS5diRs
__________________
Senast redigerad av Riorio 2010-05-13 kl. 23:15.
Citera
2010-05-13, 23:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riorio
I exempelvis Lysekil som är en oerhört liten håla så får man inte va sig själv, medans man i Göteborg som ligger relativt nära L-town så får man vara sig själv. Göteborg och Lysekil är trots det korta avståndet helt olika i mentalitet. Min bild är att folk i storstäder är betydligt mer öppensinnade.

Här är en typiskt trevlig storstadbo
http://www.youtube.com/watch?v=ShZStS5diRs

Det där har extremt mycket med småstadsmentaliteten att göra. På en liten plats där alla känner alla och få saker förändrats under årtionden blir det gärna så att individer som sticker ut betraktas som "skrämmande". I en storstad försvinner man i mängden på ett helt annat sätt, och dessutom gör invånarantalet att det helt enkelt finns fler "udda" individer där, vilket också gör det enklare att våga vara sig själv och sticka ut tillsammans med andra likasinnade. Jag är själv uppväxt på en liten ort, med 63% sosseröster i varje val, ett pappersbruk på orten och en mentalitet som jag så här i efterhand inte förstår att jag faktiskt stog ut med så länge som jag gjorde.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback