Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-18, 20:41
  #481
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chebmami
Är det bara schacknördar här, ingen som spelar själv?

Jodå, jag är en ganska aktiv spelare själv.
Citera
2013-11-18, 21:57
  #482
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chebmami
Är det bara schacknördar här, ingen som spelar själv?
Av någon anledning tycker jag det är ganska instressant att följa toppspelarna i schack men inte alls lika roligt att spela själv. Det beror nog en del på att jag är så dålig men jag spelar i alla fall mot datorn i bland och löser en del taktikpussel på chess.com.

Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Har du hög rating?
Som högst har jag haft 1632 i rating på Tactics Trainer men nu ligger jag på 1464. En period hade jag också premiummedlemskap men jag tröttnade. Det var alldeles för frustrerande när jag inte klarade problemen (en riktigt dålig dag kunde jag nog tappa 150 poäng i rating) och inte tillräckligt tillfredställande när det gick bra så jag la ner. Men inför VM-matchen har jag börjat lösa mina tre gratisproblem per dag.
Citera
2013-11-18, 23:20
  #483
Medlem
chebmamis avatar
Tror nog att jag skulle sopa banan med samtliga er. Tar gärna en match om någon vill.
Citera
2013-11-19, 09:28
  #484
Medlem
Ezzelinos avatar
Jag tycker det är rätt intressant att försöka föreställa sig hur de allra bästa schackspelarna resonerar när de ska mötas i avgörande matcher. Det mesta är förstås helt genomanalyserat, Carlsen och Anand vet i detalj hur motståndaren spelat under senare år: det är svårt att komma med något överraskande (partiet Aronian-Anand som jag länkade till i det senaste inlägget är sällsynt i vår tid). Carlsen har dock som sagt en mer varierad öppningsrepertoar. I den här Tata Steel-turneringen i våras spelade han vit i sju partier och vann samtliga utom en remi mot generationskamraten Caruana. Han spelade c4 tre gånger, e4 tre gånger, d4 en gång.

http://www.chessgames.com/perl/chess...0052&pid=52948

Anish Giri som Smerch nämnde kommer nog att vara en av de allra starkaste utmanarna av Carlsen under många år framåt. Redan vid 19 års ålder har han 2732 i ratingpoäng, och i Tata Steel spelade han som vit en självsäker remi efter 36 drag mot Carlsen efter att ha inlett med d4-c4-f3-e4 - en kaxig öppning som man vill se hos en schackbarnstjärna som känner ett lite äldre underbarn på pulsen.

http://www.chessgames.com/perl/chessplayer?pid=107252
Citera
2013-11-19, 10:31
  #485
Medlem
Ezzelinos avatar
Jag hade fel i min förmodan - Carlsen öppnar med e4.
Citera
2013-11-19, 10:37
  #486
Medlem
freeriderXIIs avatar
Finns det någon klassisk match på hög elitnivå där en spelare vänder ett väldigt stort till synes hopplöst underläge (alltså inte i en matchserie utan i en match) och vinner ?
Citera
2013-11-19, 11:28
  #487
Medlem
Smerchs avatar
Fanns det inget Anand kunde göra för att få fram en intressantare position, eller är han helt enkelt nöjd med remi idag också? Jämn ställning efter öppningen gynnar Carlsen i sig, men är det helt symmetriskt och utan hälften av pjäserna också finns det väl inte minsta chans för Anand-vinst. Efter dagens parti är det bara 1/3 kvar, fyra partier där Anand måste vinna minst två, han borde väl försöka pressa lite mer?
Citera
2013-11-19, 11:30
  #488
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koios
Som högst har jag haft 1632 i rating på Tactics Trainer men nu ligger jag på 1464. En period hade jag också premiummedlemskap men jag tröttnade. Det var alldeles för frustrerande när jag inte klarade problemen (en riktigt dålig dag kunde jag nog tappa 150 poäng i rating) och inte tillräckligt tillfredställande när det gick bra så jag la ner. Men inför VM-matchen har jag börjat lösa mina tre gratisproblem per dag.

Okej. Jag har själv en blitz-rating på 1600 på chess.com och ligger runt 1700 på bullet. I verkligheten, ligger jag strax över 1600. Försöker fortfarande utvecklas, men det blir naturligtvis svårare och svårare

Citat:
Ursprungligen postat av chebmami
Tror nog att jag skulle sopa banan med samtliga er. Tar gärna en match om någon vill.

Troligtvis, men jag har själv spelat jämnt i vissa spel med spelare som är rankade runt 2000. Inget är omöjligt
Citera
2013-11-19, 11:33
  #489
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Fanns det inget Anand kunde göra för att få fram en intressantare position, eller är han helt enkelt nöjd med remi idag också? Jämn ställning efter öppningen gynnar Carlsen i sig, men är det helt symmetriskt och utan hälften av pjäserna också finns det väl inte minsta chans för Anand-vinst. Efter dagens parti är det bara 1/3 kvar, fyra partier där Anand måste vinna minst två, han borde väl försöka pressa lite mer?

Tror han givit upp det här. Nu handlar det mer om att inte låta det rinna iväg för mycket känns det som.
Citera
2013-11-19, 12:03
  #490
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Finns det någon klassisk match på hög elitnivå där en spelare vänder ett väldigt stort till synes hopplöst underläge (alltså inte i en matchserie utan i en match) och vinner ?
Kom att tänka på en match mellan Malakhov och Caruana från världscupen i somras där svart tappade ett stort övertag ("forced mate in seven") och förlorade men det var visst under kortare tidskontroller:

http://en.chessbase.com/post/world-c...iri-out-200813
http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1729453
__________________
Senast redigerad av Koios 2013-11-19 kl. 12:05.
Citera
2013-11-19, 12:04
  #491
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Tror han givit upp det här. Nu handlar det mer om att inte låta det rinna iväg för mycket känns det som.

Okej, ja det verkar nästan så.

Haha, Trent var inte speciellt professionell, började snacka om rep om det inte blev presskonferens snart
Citera
2013-11-19, 13:49
  #492
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Har du hög rating?

Det kan man inte säga.

Jag har som högst haft 1 383, och med tanke på att jag ligger en bit under det nuförtiden säger det väl lite om vilken klass jag håller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback