Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-02, 20:27
  #1657
Avstängd
MetalBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Varsågod: https://www.flashback.org/f5

Citat:
Ordet är fritt, och vi har som vanligt högt i tak, när vi diskuterar

Citera
2017-11-02, 20:37
  #1658
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetalBear

Uppenbarligen inte lika högt i tak när det gäller rekommendationer till andra forum...
Citera
2017-11-02, 20:52
  #1659
Avstängd
MetalBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Uppenbarligen inte lika högt i tak när det gäller rekommendationer till andra forum...


Varför ska du gå offtopic för och hänvisa till sexforat, det här är den stora schacktråden!
Citera
2017-11-02, 20:55
  #1660
Medlem
Det finns redan en schacktråd här: (FB) Den stora schacktråden
Citera
2017-11-03, 11:58
  #1661
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Det finns redan en schacktråd här: (FB) Den stora schacktråden

Okej, visste inte att det fanns en tråd redan. Moderatorn för gärna ta bort den här tråden, om han vill det.
Citera
2017-11-16, 14:21
  #1662
Medlem
Fris avatar
Springaren är en lokal pjäs. De övriga pjäserna kan hota tvärs över brädet. Så jag skulle vilja få över b-springaren till kungssidan (med kort rockad så klart). För vit helst Sc3 Sd1 Se3 så att båda springarna hotar f5. Det verkar vara bra att ha en springare där, även efter att en av dem bytts bort. f5 är så gott som en utpost tack vare fiendens e5 och g-bondens livvaktsjobb. Men drottningen måste ju evakuera d1, hur gör man det bäst? Df3 ser jättebra ut och Napoleon ska ha gillat det (vilket är ett gott betyg minst sagt). Men det spelas ju inte på allvar nuförtiden.

Tar det för lång tid att förena springarna i öppningen? Vilka öppningar gör det? Och på kungssidan så klart, jag begriper lätt överdrivet inte varför det spelas schack på andra spelhalvan under öppningen. Koncentrera allt material till kungens försvar och samtidigt till utgångsläge för anfall, så klart! b-springaren är tungan på vågen som ger en lokal materialöverlägsenhet. Eller borde vara tycker jag. Svårt att få det att funka, men så är det med varje idé i öppningen för mig. Är det värt att titta närmare på förenade springare? "The uknighted opening".

Jag vill ha bra försvar av kungen. Så att jag kan sova tryggt under resten av partiet.
__________________
Senast redigerad av Fri 2017-11-16 kl. 14:37.
Citera
2017-12-12, 14:35
  #1663
Medlem
Fris avatar
74 av 81 partier slutade i remi i London Chess Classic 2017 just avslutat. Eftersom numera rutinmässigt 2 till 5 spelare hamnar på delad första plats i turneringar, för att de har alla lyckats vinna ett av 9 partier, så kanske det finns anledning att tänka på vilka incitament spelarna har för att spela bra schack, istället för att bara sitta av klocktiden på säkraste sätt för att få sina givna pris- och sponsorpengar.

Varför inte behålla själva poängsystemet som det är, men utse turneringsvinnare utifrån antalet segrar, inte poäng. Och med prioritet för de som segrat med svart. Då kostar det ingenting att ta risken att förlora även i en ställning som leder till remi vid ömsesidigt perfekt spel. (Egen ranking står förstås ändå på spel, men åtminstone i viktiga turneringar är nog prispallen lockande).
Citera
2017-12-12, 18:31
  #1664
Avstängd
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
74 av 81 partier slutade i remi i London Chess Classic 2017 just avslutat.
Grattis till Fabobio Caruana som vann till sist. Men detta är ingen turnering som kommer att gå till historien för kreativt spel. Remier nästan rakt igenom och fegspel. Men vi får kanske vänja oss vid att elitschacket ser ut så här numera?
Citera
2017-12-12, 21:07
  #1665
Medlem
UT64s avatar
Jag är ett fan av Mato Jelics YouTubevideor. Han brukar ha korta instruktiva videor från
berömda(och mindre berömda) partier. Han talar med lugn röst på bruten engelska
och man blir lugn när man tittar på hans filmer. Mycket trevligt och rogivande.

https://www.youtube.com/user/MatoJelic/videos
Citera
2017-12-13, 15:46
  #1666
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Jag är ett fan av Mato Jelics YouTubevideor. Han brukar ha korta instruktiva videor från
berömda(och mindre berömda) partier. Han talar med lugn röst på bruten engelska
och man blir lugn när man tittar på hans filmer. Mycket trevligt och rogivande.

https://www.youtube.com/user/MatoJelic/videos

Jag gillar Ben "never play f3" Feingolds stil, för att han är oförskämd. Och defensiv. Jag såg ett par av hans rants innan jag förstod att det är barn han undervisar. Matt i ett drag, hur svårt kan det vara?
https://youtu.be/0saFg21rbY8?list=PL...F5g5PR4&t=1736

Annars är Daniel Rensch en effektiv schacklärare online.
Citera
2017-12-14, 01:31
  #1667
Medlem
MentosFruitcores avatar
Vet någon var man skulle kunna börja spela schack i Stockholm? Vilka klubbar som är mest aktiva och seriösa? Är rädd att jag hittar en klubb som sedan är till 99% full med småglin när jag letar efter en klubb med lite vuxna eller i alla fall tonåringar?
Citera
2017-12-20, 11:44
  #1668
Avstängd
Mertillens avatar
Ni som spelar schack, betraktar ni schack-partierna ungefär som om de vore simuleringar av fältslag? Ser ni på schack som om det vore krigsspel?

Jag har spelat krigsspel i mina dagar, Russian Campaign och liknande, men jag har aldrig spelat schack fast skulle kunna börja utifall det går att leva sig in i spelet som om det vore en batalj.

https://boardgamegeek.com/boardgame/...ssian-campaign
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback