Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-14, 23:34
  #1609
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri


Det är ju det remi innebär, 50/50 helt utan utvärdering av läget och helt utan något resultat. Använda ett tumblande mynt istället för sin hjärna, det är inte the spirit of chess..
Hade du otur i tänkandet igen ?

Naturligtvis används slanten för att utse en vinnare.
Sannolikheten för vinst vid en slantsingling är 50/50, om ingen fuskar.

Men en vinner, och en förlorar.
Och det var väl det du ville ?
Citera
2017-09-14, 23:36
  #1610
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Hade du otur i tänkandet igen ?

Naturligtvis används slanten för att utse en vinnare.
Sannolikheten för vinst vid en slantsingling är 50/50, om ingen fuskar.

Men en vinner, och en förlorar.
Och det var väl det du ville ?
Nej, jag vill att bra schackspelare får incitament att spela bra schack. Eller åtminstone spela schack överhuvudtaget, åtminstone. Jag förstår inte varför schackspelare har så svårt för att spela schack och vill undvika det. Inser de inte att de gett sig in i fel bransch då?
Citera
2017-09-14, 23:45
  #1611
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Nej, jag vill att bra schackspelare får incitament att spela bra schack. Eller åtminstone spela schack överhuvudtaget, åtminstone. Jag förstår inte varför schackspelare har så svårt för att spela schack och vill undvika det. Inser de inte att de gett sig in i fel bransch då?
Men för att ett remiläge ska uppstå, så krävs det en hel del skicklighet, eller jämnbördighet.

En bra schackspelare slår alltid en sämre, och remi kommer inte ens på tal.
Citera
2017-09-14, 23:59
  #1612
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Men för att ett remiläge ska uppstå, så krävs det en hel del skicklighet, eller jämnbördighet.

En bra schackspelare slår alltid en sämre, och remi kommer inte ens på tal.
Jo, men det kan vara hur jämbördigt som helst. Då avgör till slut klockan. Att ge upp ska så klart vara tillåtet, men så länge det är jämnt så tycker jag att hela andan av spel och sport säger att det ska spelas tills det avgörs. Inte att det ska ställas in och kvittas poängmässigt, vad är det för korrumperat trams!?

Inte ens schackdatorer kan avgöra huruvida en ställning efter 20 eller så normala öppningsdrag är oavgjord eller inte,. Det beror ju på vad spelarna gör härnäst. Ju mer jag tänker på det desto mer är jag mot överenskomna remier. Fast på stormästarnivå kanske det finns helt andra sätt att tänka på det här. Jag är mer publik än spelare så jag företräder publikintresset. Jag vill se Carlsen genomföra fler partier. Om de inte vill spela schack så kan de väl komma överens om att lämna walk over lika många gånger så att poängtabellen ändå inte påverkas. Så slipper publiken slösa bort sin tid på att börja följa ännu ett parti som avbryts helt ointressant. De får väl spela så privat, men i TV och med prispengar så måste man ställa krav på att även schackspelare åtminstone försöker spela schack.
Citera
2017-09-15, 00:27
  #1613
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jo, men det kan vara hur jämbördigt som helst. Då avgör till slut klockan. Att ge upp ska så klart vara tillåtet, men så länge det är jämnt så tycker jag att hela andan av spel och sport säger att det ska spelas tills det avgörs. Inte att det ska ställas in och kvittas poängmässigt, vad är det för korrumperat trams!?

Inte ens schackdatorer kan avgöra huruvida en ställning efter 20 eller så normala öppningsdrag är oavgjord eller inte,. Det beror ju på vad spelarna gör härnäst. Ju mer jag tänker på det desto mer är jag mot överenskomna remier. Fast på stormästarnivå kanske det finns helt andra sätt att tänka på det här. Jag är mer publik än spelare så jag företräder publikintresset. Jag vill se Carlsen genomföra fler partier. Om de inte vill spela schack så kan de väl komma överens om att lämna walk over lika många gånger så att poängtabellen ändå inte påverkas. Så slipper publiken slösa bort sin tid på att börja följa ännu ett parti som avbryts helt ointressant. De får väl spela så privat, men i TV och med prispengar så måste man ställa krav på att även schackspelare åtminstone försöker spela schack.
Du måste hata spelet backgammon, där avbryts de flesta partierna innan slutet.

För att, än en gång, återknyta till 0-0 matcher i fotboll.
Sådant händer.
En del har ansett att dom matcherna ska avgöras med straffsparkar, och andra konstigheter.

Ibland blir inte livet som man tänkt sig, man ser tråkiga matcher/partier, man köper nitlotter.

Carlsen och grabbarna spelar schack, och i schack ingår termen remi vare sig du vill det, eller ej.
Citera
2017-09-15, 07:44
  #1614
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Du måste hata spelet backgammon, där avbryts de flesta partierna innan slutet.

För att, än en gång, återknyta till 0-0 matcher i fotboll.
Sådant händer.
En del har ansett att dom matcherna ska avgöras med straffsparkar, och andra konstigheter.

Ibland blir inte livet som man tänkt sig, man ser tråkiga matcher/partier, man köper nitlotter.

Carlsen och grabbarna spelar schack, och i schack ingår termen remi vare sig du vill det, eller ej.
0-0 kan inte hända i fulltid i schack eftersom det är ett spel med sekventiella, inte samtidiga, drag på tid. Om två fotbollslag kommer överens om att sluta spela mot varandra mitt i en match, så kopplas nog polisen in för misstänkt bedrägeri där bettingresultat har manipulerats. Detta borde gälla även schack. Riggar spelarna sitt partis utfall så ska de tillbringa resten av turneringen i häkte.

Historiskt hade stormästare inget problem med att spela till slut, även när de spelade utan tidsbegränsning. Jag tycker överenskommen remi strider mot hela idén med schack.
Citera
2017-09-15, 07:50
  #1615
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
0-0 kan inte hända i fulltid i schack eftersom det är ett spel med sekventiella, inte samtidiga, drag på tid. Om två fotbollslag kommer överens om att sluta spela mot varandra mitt i en match, så kopplas nog polisen in för misstänkt bedrägeri där bettingresultat har manipulerats. Detta borde gälla även schack. Riggar spelarna sitt partis utfall så ska de tillbringa resten av turneringen i häkte.

Historiskt hade stormästare inget problem med att spela till slut, även när de spelade utan tidsbegränsning. Jag tycker överenskommen remi strider mot hela idén med schack.
Hur vet du att den är överenskommen ?
Citera
2017-09-15, 08:27
  #1616
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Hur vet du att den är överenskommen ?
Spelarna skakar hand och lämnar brädet halvfärdigt.
Remi genom patt eller repetition (och material- och dragregler som är mer obskyra än jag känner till på rak arm) är okej. Men inte att spelarna gör upp om partiets utgång. Det anses ohederligt i annan sport, och visst bettas det väl på schack?
Citera
2017-09-15, 08:34
  #1617
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Spelarna skakar hand och lämnar brädet halvfärdigt.
Remi genom patt eller repetition (och material- och dragregler som är mer obskyra än jag känner till på rak arm) är okej. Men inte att spelarna gör upp om partiets utgång. Det anses ohederligt i annan sport, och visst bettas det väl på schack?
Aha, så dom skakar hand, ja det förklarar ju allt.

Det är väl så att partiet bara är ett av flera, att man spelar först till en viss given poäng.
Då blir varje enskilt parti mindre intressant.
Citera
2017-09-15, 09:40
  #1618
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Om en stormästare ska spela 9 partier i en match, så kan denne t.ex. eftersträva att vinna 3 av dem, de som artat sig bäst enligt hans förberedelser. Och inte riskera nånting i övriga 6 som innehöll oanalyserade avvikelser, utan istället ge remi kvickt. Men det är trist för publiken och utvecklar inte schack.

Vilket är problemet! Du borde vilja besegra Carlsen. Spela bra schack, inte 20 drag och sen remi.

Patt, upprepning och andra remiregler skulle ju kunna bestå. Om de båda verkligen inte vill spela schack så får de väl avsiktligen upprepa tre gånger och på så sätt visa att de är ointresserade. Vilka problem och tolkningskonflikter skulle kunna uppstå?

Ingen vill ha remi i ett parti om det finns god chans för vinst.

Carlsen skulle aldrig ta en remi mot mej, han skulle sopa brädet med mej. Han skulle definitivt inte spela 20 drag utan ett helt parti.
Hittar jag en dragupprepning eller en tvingande patt-situation i 50e draget (såvida jag inte ser en klar vinstväg) skulle jag utan vidare ta chansen, självklart. För honom skulle det vara en förödmjukande förlust och jag skulle bli klubbens hjälte!

Det finns gott om ställningar där remi överenskommits och det är svårt för gemeneman, ens experter, att se varför fortsatt spel är meningslöst. Överklaganden skulle föranleda oändliga diskussioner.

När jag följer en turnering så är det inte bara ett parti jag följer, det är hela ronden jag följer samtidigt. En och annan given remi skulle inte förändra mitt intresse för turneringen.

Nej, det är bra som det är.
Citera
2017-09-17, 05:38
  #1619
Medlem
Fris avatar
En typisk schacknyhet:
"All games in the round ended in a draw."
https://youtu.be/p6poAT_jXAI
Citera
2017-09-19, 13:47
  #1620
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Överenskomna remier är inte alltid så roliga för publiken, särskilt när de sker redan inom etablerad öppningsteori. Tycker ni det är ett problem och hur vill ni att reglerna ändras för att minska antalet överenskomna remier?

Överenskomna remier skulle helt enkelt kunna förbjudas. Klockan gör ju att någon vinner till slut. Eller skulle de bara komma överens om att avsiktligen upprepa ställningen tre gånger?

Man skulle kunna bestraffa remier med lägre poäng. Eller för att inte förändra poängstatistiken, ge förtur till antal segrar före antal poäng. Och kanske för segrar med svart därtill.
Nu är ju inte schack till för att roa publiken.
Allt behöver inte anpassas för dagens krav på enkelhet, att allt ska vara svart eller vitt, och den strävan som finns mot en tillrättalagdhet och att vad det vara monde skall vara underhållande.

Hela tillvaron kan liksom inte specialanpassas bara för att vi har folk med ADHD.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback