Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-05-13, 01:37
  #1
Medlem
shariqduponts avatar
Hej alla kukar och vaginor!

Jag lånade en tråd i relationsakuten, och istället för att fortsätta diskutera i den startar jag en tråd här istället och passar även på att utveckla den lite.

Jag skulle gärna vilja att ni berättar om era egna erfarenheter där ni haft ett förhållande med en person som varit minst 8 år äldre, och ni ska helst ha varit under 21 när ni blivit tillsammans med han/hon. Alla förhållanden räknas, "riktiga", sexuella osv.

Mest intressant är det om en kille haft ett förhållande med en äldre kvinna, alltså ett riktigt förhållande, eftersom jag tror att det är mycket ovanligare. Men dela med er även om ni är tjejer som haft förhållanden med äldre män.

Så nu är det dags för er att berätta alla era och era bekantas erfarenheter kring detta.
Citera
2010-05-13, 20:36
  #2
Medlem
Ogdens avatar
Min kompis är 17 och fyller 18, hennes kille (de vill dock inte kalla det för ett förhållande) är 26.
Det verkar funka bra mellan dom, även om en av anledningarna för att inte ha gjort förhållandet officellt än är omgivningens reaktioner. Jag tror hon vill fylla 18 först då hennes familj inte skulle gilla det alls.
Citera
2010-05-13, 20:59
  #3
Medlem
shariqduponts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
Min kompis är 17 och fyller 18, hennes kille (de vill dock inte kalla det för ett förhållande) är 26.
Det verkar funka bra mellan dom, även om en av anledningarna för att inte ha gjort förhållandet officellt än är omgivningens reaktioner. Jag tror hon vill fylla 18 först då hennes familj inte skulle gilla det alls.
Okej tack för att du dela med dig.

Hur ser du som hennes vän att hon är tillsammans med en kille som är 8 år äldre? Vad säger ni i vänskapskretsen när hon inte är med?
Citera
2010-05-13, 22:08
  #4
Medlem
Ogdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shariqdupont
Okej tack för att du dela med dig.

Hur ser du som hennes vän att hon är tillsammans med en kille som är 8 år äldre? Vad säger ni i vänskapskretsen när hon inte är med?
Inga problem med det alls. Jag har sagt till henne att de borde gå ut med sitt förhållande, men man får väl se hur det blir.
Citera
2010-05-14, 01:23
  #5
Medlem
18 och 26 tycker jag inte är något speciellt, men däremot 14 och 22 är en jävla skillnad.
Tror ni fattar vad jag menar med det så. Om jag skriver lite luddigt är för att jag är trött då är huvudet inte i sin ordning direkt.
Citera
2010-05-14, 02:01
  #6
Medlem
shariqduponts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
Inga problem med det alls. Jag har sagt till henne att de borde gå ut med sitt förhållande, men man får väl se hur det blir.
Okej, okej. Lite förvånad blir jag faktiskt men ja det vore ju kul ifall de går ut med sitt förhållande.


Citat:
Ursprungligen postat av ilogic
18 och 26 tycker jag inte är något speciellt, men däremot 14 och 22 är en jävla skillnad.
Tror ni fattar vad jag menar med det så. Om jag skriver lite luddigt är för att jag är trött då är huvudet inte i sin ordning direkt.
Jag förstår vad du menar men vad säger du/ni om 19 och 31 då?
Citera
2010-05-14, 02:23
  #7
Medlem
Ogdens avatar
19 och 31, jaa.. 12 år. Egentligen så är min åsikt att folk inte ska bry sig så jävla mycket om andras privatliv (t.ex förfasas över någon annans val av partner) men jag kan tänka mig att ett par som är 19 respektive 31 kan få problem just för att de är på så olika stadier i livet.
19-åringen får inte ens köpa sprit på systemet, kom in på krogen för ett år sedan, vill festa.
31-åringen börjar fundera på att bilda familj och kanske ordna ett hus.

Ja, jag vet. Det där var en skamlöst grov generalisering men vad tror du om det? Kan det bli ett problem?
Citera
2010-05-14, 03:08
  #8
Medlem
SweetAsss avatar
Det är 11 års skillnad mellan mig och min fästman. Jag var 18 år, skulle fylla 19 då jag träffade honom. Jag ser inga problem med det och jag har hela tiden sen första dagen vi träffades känt mig trygg i hans närhet.

Ingen har haft problem med att det är så pass stor ålderskillnad oss emellan. Dom har bara tyckt att sålänge han behandlar mig bra så är det lugnt.

Jag har alltid känt mig äldre än vad jag är och har aldrig haft problem med att komma in på nåt uteställe då jag även ser äldre ut. Sen har dom väl gissat sig till att då jag för det mesta varit med min kille då man varit iväg ut nånstans att jag har åldern inne.

Jag tror inte nån har sagt nåt negativt då det gäller mig o min fästman, att det är 11 år emellan. Fast man vet ju aldrig , ändå. Det kan ju vara att min pappa sagt nåt men inte min mor dåjag vet att hon tycker att det är helt ok då hon nu är med en som är mkt äldre samt att min mormor är sambo med en som är hela 20 år äldre.

Varken jag eller min fästman har haft några problem då det gäller funderandet och tänkandet då det gäller framtiden. Vi är båda på det bestämda med att vi ska skaffa barn. Därför har vi inte skyddat oss på flera år. Blir vi gravid så blir vi har vi känt.

Jag alltid dragits till äldre. Jag tror inte att jag skulle gilla att vara med någon i samma ålder som mig. Min fästman är även den första killen jag haft.

Man märker att han är mogen och stabil i sitt liv.


Jag tycker det är enbart löjligt att folk ska lägga sig i om det är ett visst antal år emellan. Visst, om tjejen eller killen är under 18 år och den andra är 25 plus så känns det nog lite sjukt i min mening. Men då man fyllt 18 så ska inte nån lägga sig i, bara om killen/tjejen inte blir behandlad med respekt eller blir misshandlad.

En sak jag har reagerat på är detta med kvinnor som är 40+ och träffar killar som är kanske 20 år yngre - varför ska så många bli så upprörda över detta? Om det är en man som är 40+ och träffar en mkt yngre kvinna så är det helt acceptabelt.

Jo, detta sista har ju med detta med ålderskillnad att göra.

Men visst är det en bra fråga jag tog upp?
Citera
2010-05-14, 03:17
  #9
Medlem
shizophrenics avatar
Nej, det är ingen fara. Jag själv, när jag var 17(är 19 nu, nyligen fyllda), var tillsammans med en 38a årig mamma. Dock fick inte min morsa reda på det, eftersom de var ungefär lika gamla. Farsan sa jag det till och han ansåg mig därefter som kung . Men sen tog det slut, eftersom det inte fungerade riktigt bra så. Hennes barn fick heller inte reda på det, då jag icke var så mycket äldre än dem.

Sen var jag KK med en 42 årig mamma, men det är inte riktigt samma sak. Men ja, vi träffades på en krog osv. Sen hade jag en relation med en 29 årig kvinna, som jobbade hos socialen.


Vad jag menar är att ålder är helt irrelevant när man är över 18 (ok, möjligen 20).
Citera
2010-05-14, 03:23
  #10
Medlem
SweetAsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shizophrenic
Nej, det är ingen fara. Jag själv, när jag var 17(är 19 nu, nyligen fyllda), var tillsammans med en 38a årig mamma. Dock fick inte min morsa reda på det, eftersom de var ungefär lika gamla. Farsan sa jag det till och han ansåg mig därefter som kung . Men sen tog det slut, eftersom det inte fungerade riktigt bra så. Hennes barn fick heller inte reda på det, då jag icke var så mycket äldre än dem.

Sen var jag KK med en 42 årig mamma, men det är inte riktigt samma sak. Men ja, vi träffades på en krog osv. Sen hade jag en relation med en 29 årig kvinna, som jobbade hos socialen.


Vad jag menar är att ålder är helt irrelevant när man är över 18 (ok, möjligen 20)
.


Det håller jag verkligen med dig om.
Är man 18 år och myndig så ska andra skita i hur gammal ens partner är. Är man under så kan det kännas lite jaa.. Ni förstår säkert hur jag menar.
Citera
2010-05-14, 03:30
  #11
Medlem
shariqduponts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
19 och 31, jaa.. 12 år. Egentligen så är min åsikt att folk inte ska bry sig så jävla mycket om andras privatliv (t.ex förfasas över någon annans val av partner) men jag kan tänka mig att ett par som är 19 respektive 31 kan få problem just för att de är på så olika stadier i livet.
19-åringen får inte ens köpa sprit på systemet, kom in på krogen för ett år sedan, vill festa.
31-åringen börjar fundera på att bilda familj och kanske ordna ett hus.

Ja, jag vet. Det där var en skamlöst grov generalisering men vad tror du om det? Kan det bli ett problem?
Det är en bra generalisering även om den är grov. Jag förstår verkligen det du säger och det kan självklart uppstå problem. Men sen vill ju inte alla 19 åringar festa, och några 31 åringar kan säkert vänta några år med att skaffa familj, hus o allt. Men jag tror ändå kanske inte att det kommer funka. Jag tror att man som 19 åring ändrar sig väldigt snabbt med vad man vill göra med livet osv, ena stunden vill man ut o resa och upptäcka världens medans andra stunden känner man sig mogen att skaffa familj.

Citat:
Ursprungligen postat av SweetAss
text

Mina föräldrar har 10 års ålderskillnad mellan sig men det är inte noterbart för mig eller någon annan, men det är nog för att de varit tillsammans i snart 25 år och båda är över 50.

Grattis till er förlovning förresten

Det är en bra fråga! Men jag själv har aldrig hört något om kvinnor som träffar killar som är 20 år yngre. Och att det skulle vara mer snack om det förstår jag inte, jag tycker att det låter likadant om man skulle vara en man som träffar en 20 år yngre tjej.
Citera
2010-05-14, 15:10
  #12
Medlem
L.A.s avatar
Det är 13 års åldersskillnad på mina föräldrar, och jag har aldrig upplevt det som ett problem. Då var de visserligen 30 och 43 år när de träffades, så det är kanske inte lika extremt som till exempel en 16 och 29 åring.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback