• 1
  • 2
2010-05-12, 20:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Veckans Brott nr. 2 1976, sidan 27. Samlarserie: Ur brottets värld. Det mesta av artikeln medtaget.

"Inte en enda röst höjdes till protest, när Fritz Haarmann i början av år 1925 besteg schavotten i Berlin för att halshuggas. Minst 50 unga män hade han mördat och styckat för att sedan sälja som kött på svarta börsen i nödårens Tyskland.

Fritz Haarmann var son till ett mycket omaka par i Hannover.

Han slog in på brottets bana och avtjänade åtskilliga straff för inbrott, fickstöld, bedrägeri och sexuella övergrepp mot minderåriga. Ett slags kulmen i detta kom strax före första världskriget 1914, då han sattes in för gott på fem år för inbrott i varuhusmagasin.

Han frigavs strax före vapenstilleståndet och anslöt sig då genast till en svarta bör- och smugglingsliga. Inom kort blev han ganska välbärgad, i all synnerhet som han samtidigt fungerade som polistjallare, vilket senare garanterade, att polisen såg mellan fingrarna med hans brottsliga verksamhet.

Många flyktingtåg kom till Hannover vid denna tid. Haarmann hade nu slagit sig ihop med en annan homosexuell Hans Grans i en speciell allians. Deras metod var alltid den samma. De lockade med sig ynglingar från flyktingtågen till Haarmanns rum med löfte om natthärbärge. Här mördade Haarmann dem genom att bita dem i halsen och suga deras blod.

Men till polisen började anmälningar komma in från oroliga föräldrar till försvunna söner. I ett fall angavs "detektiv" Haarmann för att ha stått på "vänskaplig fot" med en försvunnen yngling. Polisen genomsökte Haarmanns rum men hittade ingenting. Sedermera erkände Haarmann att pojkens huvud skulle legat inlindad i tidningspapper bakom spisen vid undersökningen i fråga men det hade polismännen gått förbi.

En del köpare av Haarmanns kött tyckte, att varorna smakade konstigt och gick till polisen för att få en analys. En sådan gjordes men undersökarna kom fram till att det var grisfläsk!!!!

Först i maj 1924 började det röra på sig ordentligt. Då upptäcktes en skalle på flodstranden och några veckor senare ytterligare några. Anmälningar om försvunna söner fortsatte. Polisen beslöt skugga Haarmann. Samtidigt hittade lekande pojkar vid flodstranden en säck full av likdelar.

Efter en förnyad mera grundlig husrannsakan hemma hos Haarmann fick man definitivt fällande bevis. Under rannsakningen som pågick i 14 dagar med förhör av bland annat 130 vittnen erkände Haarmann utan omsvep att han dödat minst 50 ynglingar genom att bita dem i halsen."

I boken Serial Killers, 2007 av Brian Innes är nedanstående hämtat.

Den 17 maj 1924 började polisen sina undersökningar mot Haarmann.

"Fritz Haarmann föddes i Hannover, Tyskland, den 25 oktober 1879."

"Haarmann blev halshuggen i fängelset i Hannover den 15 april 1925."

Han dömdes för 27 mord begångna under tiden februari 1918 till juni 1924. Konstigt nog erhöll hans kompanjon Gans enbart ett fängelsestraff på tolv år.

Haarman flydde vid tillfälle till Schweitz där han fick ett barn.

Det finns en hel del skrivet om denne människoslaktare. Någon annan som har mera information om detta monster?
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-05-12 kl. 21:16.
Citera
2010-05-12, 21:23
Medlem
Det har gått en film om honom som jag har sett för länge sedan på tv.

Den heter "Die Zärtlichkeit der Wölfe" http://www.imdb.com/title/tt0070957/plotsummary

Hur mycket den överensstämmer med verkligheten vet jag inte. Jag tyckte filmen var spännande, men som sagt det var länge sedan och jag var inte så gammal.
Citera
2010-05-12, 22:16
Medlem
Stakbrötes avatar
Låter som en Haarmann var en svärmorsdröm
Citera
2010-05-13, 12:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Film.

Citat:
Ursprungligen postat av bearswe
Det har gått en film om honom som jag har sett för länge sedan på tv.

Den heter "Die Zärtlichkeit der Wölfe" http://www.imdb.com/title/tt0070957/plotsummary

Hur mycket den överensstämmer med verkligheten vet jag inte. Jag tyckte filmen var spännande, men som sagt det var länge sedan och jag var inte så gammal.

Tack för denna info bearswe. Kände inte till förut att de hade gjort en film om monstret Haarmann.
Citera
2010-05-13, 16:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den vedervärdige Haarmann.

Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
Låter som en Haarmann var en svärmorsdröm

Ja verkligen!

Det var nog tur för den flickan som han fick ett barn med och hennes familj att han åkte tillbaka till Hannover.

I stället blev det många pojkar som fick sätta livet till under ett antal år.

När han stod åtalad så gapade och skrek Haarmann i rätten samt rökte stora cigarrer (tydligen var detta tillåtet).

Vid ett tillfälle så var föräldrarna till en försvunnen pojke i rätten och anklagade Haarmann för att ha mördat deras son. Han förnekade dock detta p.g.a. att deras son inte hade varit tillräckligt "vacker". Haarmann menade att han skulle aldrig ha kunnat ge sig ilag med en så ful pojk!

Innan halshuggningen så åt Haarmann en riktigt god middag som avslutades med en stor cigarr!
Citera
2010-05-14, 21:37
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Tyska Wikipedia har en ganska omfattande artikel om honom. Där berättas bl.a. att han fick avsked från den underofficersskola han började på som ca 15-årig p.g.a. hälsoproblem, bl.a. hallucinationer. Han inkallades inte desto mindre till militärtjänst i 20-årsåldern. Där hamnade han på sjukhus och fick diagnosen schizofreni. Han hemförlovades och lyckades få sin far, cigarrfabrikanten att skjuta till pengar så att han skulle kunna starta en affärsrörelse. Detta skedde två gånger, bägge slutade med konkurs.

Haarmann var hårt och brutalt uppfostrad, han sägs ha utsatts för sexuella övergrepp i sin egen familj. Han utsatte i sin tur grannbarnen för övergrepp. Det var efter det som han hamnade på undomsfängelse, från vilket han alltså rymde flera gånger, bl. a. till Schweiz som sagt.

Obduktionen av hans avrättade kropp visade att han bar ärr efter en hjärnhinneinflammation, en möjlig bidragande faktor till hans egenartade psyke. Schizofreni i militären, frisk nog för rättegång 1924.

Hans kompanjon och älskare Hans Grans fick som sagt 12 års fängelse. Straffet skulle ha varit avtjänat 1938, men han släpptes inte då utan förflyttades till koncentrationslägret Sachsenhausen, där han, kuriöst nog, överlevde till befrielsen i april 1945. Året därpå återvände han till Hannover där han gifte sig. Han avled som 74-åring 1975.

Detta är ett referat i korta drag av artikeln, i den mån den innehåller något som inte sagts redan. Ur minnet, läste den i går kväll.

Det finns bra bilder på Haarmann och på hans sjaskiga bostad. Även på den gravsten som rests för att hedra hans offer, vilkas namn finns inhuggna i stenens granit. Se nedan:

http://de.wikipedia.org/wiki/Fritz_Haarmann
Citera
2010-05-15, 12:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hans Grans.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Tyska Wikipedia har en ganska omfattande artikel om honom. Där berättas bl.a. att han fick avsked från den underofficersskola han började på som ca 15-årig p.g.a. hälsoproblem, bl.a. hallucinationer. Han inkallades inte desto mindre till militärtjänst i 20-årsåldern. Där hamnade han på sjukhus och fick diagnosen schizofreni. Han hemförlovades och lyckades få sin far, cigarrfabrikanten att skjuta till pengar så att han skulle kunna starta en affärsrörelse. Detta skedde två gånger, bägge slutade med konkurs.

Haarmann var hårt och brutalt uppfostrad, han sägs ha utsatts för sexuella övergrepp i sin egen familj. Han utsatte i sin tur grannbarnen för övergrepp. Det var efter det som han hamnade på undomsfängelse, från vilket han alltså rymde flera gånger, bl. a. till Schweiz som sagt.

Citat:
Obduktionen av hans avrättade kropp visade att han bar ärr efter en hjärnhinneinflammation, en möjlig bidragande faktor till hans egenartade psyke. Schizofreni i militären, frisk nog för rättegång 1924
.

Citat:
Hans kompanjon och älskare Hans Grans fick som sagt 12 års fängelse. Straffet skulle ha varit avtjänat 1938, men han släpptes inte då utan förflyttades till koncentrationslägret Sachsenhausen, där han, kuriöst nog, överlevde till befrielsen i april 1945. Året därpå återvände han till Hannover där han gifte sig. Han avled som 74-åring 1975
.

Detta är ett referat i korta drag av artikeln, i den mån den innehåller något som inte sagts redan. Ur minnet, läste den i går kväll.

Det finns bra bilder på Haarmann och på hans sjaskiga bostad. Även på den gravsten som rests för att hedra hans offer, vilkas namn finns inhuggna i stenens granit. Se nedan:

http://de.wikipedia.org/wiki/Fritz_Haarmann

Ett stort tack för denna mycket intressanta information.

Detta med dessa ärr kan ju kanske delvis förklara hans mycket egenartade psyke.

Ännu mera intressantare måste jag säga uppgifterna om Haarmanns medbrottsling är. Har funderat på när jag har läst om Haarmann vad som kunde ha hänt honom senare i livet.
Citera
2010-05-15, 21:23
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ännu mera intressantare måste jag säga uppgifterna om Haarmanns medbrottsling är. Har funderat på när jag har läst om Haarmann vad som kunde ha hänt honom senare i livet.

Jag håller med om att Grans öde är den typ av "vad hände sen?"-info som man så ofta saknar. En exceptionell levnadsbana var det onekligen. Han satt alltså fängslad under 21 års tid (domen föll först två år efter Haarmanns avrättning), i ett land som under perioden ifråga genomled flera svältperioder (vilket knappast gynnar interner), särskilt mot slutet då det också stod under en regim som inte var ett dugg tolerant mot homosexuella (Grans och Haarmann får väl snarast betecknas som bisexuella om man ska vara petnoga, Haarman ska ha gått över till homosex efter att ha drabbats av en könssjukdom 1905). Och så överlever han och lyckas ta sig tillbaka in i samhället och ingå äktenskap och leva vidare i 30 år. Manfolk var visserligen en bristvara i Tyskland 1946, men ändå.

Red: Här finns faktiskt ett par små fotografier av Grans, med och utan hatt. Det berättas att Haarmann först var den 18-årige småtjuven och pojkprostituerade Grans kund och att han lät denne flytta in i hans hem. Efter det första (kända) mordet (våren 1923) råkar Grans komma in i lägenheten och chockeras av anblicken av liket. Han stammar förskräckt fram frågan "När kan jag komma tillbaks?"

När Haarmann förstår att "livskamraten" godtar mördandet eskalerar det hela, med känt resultat. Foton se länk nedan:

http://kriminalmuseum.com/html/haarmannmain3.htm
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2010-05-15 kl. 22:04.
Citera
2010-05-15, 22:37
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Ännu en bild på Haarmann:

http://www.welt.de/multimedia/archiv...sc_567949g.jpg
Citera
2010-05-15, 23:33
Medlem
Här är en klämkäck låt om herr Fritz Haarmann med intressanta bilder.

http://www.youtube.com/watch?v=8vYvzZLRYJQ
Citera
2010-05-16, 00:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Haarmann "åsidosatt"!

Citat:
Ursprungligen postat av Ydda
Här är en klämkäck låt om herr Fritz Haarmann med intressanta bilder.

http://www.youtube.com/watch?v=8vYvzZLRYJQ

Ja detta var verkligen en klämkäck låt om Haarmann med mycket intressanta bilder. Vissa av dem hade jag faktiskt aldrig sett förut. T.ex. kyffet där Haarmann bodde.

Under tiden 1919 - 1931 i Tyskland dök den ene efter den andre av dessa vidriga monster upp. Den mest kände är Peter Kürten från Dusseldorf. P.g.a. av honom blev Haarmann något "åsidosatt". Sedan har vi "Papa" Eicke som definitivt inte skulle ha haft detta öknamn. Det finns flera men kommer inte ihåg dessa just nu.
Citera
2010-05-16, 00:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Grans - aktiv medbrottsling.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jag håller med om att Grans öde är den typ av "vad hände sen?"-info som man så ofta saknar. En exceptionell levnadsbana var det onekligen. Han satt alltså fängslad under 21 års tid (domen föll först två år efter Haarmanns avrättning), i ett land som under perioden ifråga genomled flera svältperioder (vilket knappast gynnar interner), särskilt mot slutet då det också stod under en regim som inte var ett dugg tolerant mot homosexuella (Grans och Haarmann får väl snarast betecknas som bisexuella om man ska vara petnoga, Haarman ska ha gått över till homosex efter att ha drabbats av en könssjukdom 1905). Och så överlever han och lyckas ta sig tillbaka in i samhället och ingå äktenskap och leva vidare i 30 år. Manfolk var visserligen en bristvara i Tyskland 1946, men ändå.

Red: Här finns faktiskt ett par små fotografier av Grans, med och utan hatt. Det berättas att Haarmann först var den 18-årige småtjuven och pojkprostituerade Grans kund och att han lät denne flytta in i hans hem. Efter det första (kända) mordet (våren 1923) råkar Grans komma in i lägenheten och chockeras av anblicken av liket. Han stammar förskräckt fram frågan "När kan jag komma tillbaks?"

När Haarmann förstår att "livskamraten" godtar mördandet eskalerar det hela, med känt resultat. Foton se länk nedan:

http://kriminalmuseum.com/html/haarmannmain3.htm

Återigen stort tack för ytterligare intressant information om Haarmann.

När det gäller Grans så har jag också läst att han i vissa fall pekade ut vilka ynglingar Haarmann skulle döda. Själv klarade tydligen Grans inte av just denna del men nog deltog han riktigt ordentligt för övrigt! Varför Grans ville ha dessa ynglingar dödade var för att han ville komma över deras kläder.

Haarmann sålde inte bara människokött utan även kläderna såldes.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in