Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-05-12, 20:46
  #1
Medlem
Qquads avatar
Min fru var på Bilia idag för att få däcken bytta på bilen, en XC70 AWD. Två av däcken var slitna och behövde bytas, och de bytte till två med en annan storlek...
Bak sitter 225/55 och fram satte dom på 215/65, när min fru åker iväg och kommer upp på motorvägen smäller det till ordentligt och bilen "hoppar" till. Jag har inte provkört bilen än men den gick bra efter det.

Så mina frågor är:
Är det inte typiskt obra att ha olika däckdiameter på en fyrhjulsdriven bil?
Vad kan smällen ha varit, kan det ha varit något som hände med växellåda eller drivning?
Citera
2010-05-12, 21:00
  #2
Medlem
Senators avatar
Är det en XC med viscokoppling mellan fram o bakaxel. är det döden för viscon att köra med olika slitna hjul på fram å bakaxel. Det får diffa max 1 mm i mönsterdjup.
Citera
2010-05-12, 21:03
  #3
Medlem
Helt rätt. Volvos fyrhjulsdrivning var förr väldigt känsligt för sånt där. Ska bärgas med alla hjul i luften.
Citera
2010-05-12, 21:04
  #4
Medlem
bongiovis avatar
Det beror lite på bilmodell, en del är känsligare än andra. Diffen slits mera om däcken har olika rulldiameter.
Så det kan vara bra att ha likadana däck runt om..

Om jag vore i dina kläder hade jag åkt tillbaka till Bilia. Dom borde ju kunna det där tycker man
Citera
2010-05-12, 21:17
  #5
Medlem
Qquads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongiovi
Om jag vore i dina kläder hade jag åkt tillbaka till Bilia. Dom borde ju kunna det där tycker man

Det är en -02, alltså sista året med viskokoppling.

Jag ska definitivt prata med Bilia, problemet är att det troligtvis är stängt i morgon och vi har planerat att åka bort över helgen, med bil...
Citera
2010-05-12, 21:22
  #6
Medlem
Senators avatar
Jag har själv haft två XC med visco´n...

Jag skulle inte köra om det skiljer i slitage på däcken. Det som händer är att "systemet" känner av att fram o bakhjul snurrar olika fort och tolkar det som att hjulen spinner. Då går viscon in för att få drivning på bägge axlar. Tyvärr så slutar inte viscon att jobba då hjulen sas inte slutar att spinna. Resultatet är att viscon "brinner", å den kostar slantar... Been there, done that x2.

Efter smällen så kan din bil tyvärr blivit endast framhjulsdriven. Det kan du ju kolla. OCH är det så, kan du lugnt köra. De e åtskilliga visco-Volvos som med åren endast har framhjulsdrift utan att ägarna förstått det.

De e åt skogen att man på Bilia gör en sådant montage. Volvo har gått ut med info till verkstäderna om detta med max en mm.

Kolla om Bilia kan låna ut en bil. Borde kunna finnas nått "akutnummer" att ringa.

Mvh
__________________
Senast redigerad av Senator 2010-05-12 kl. 21:31.
Citera
2010-05-12, 21:33
  #7
Medlem
Qquads avatar
Tack för svaret Senator.

Om det är så att den endast är framhjulsdriven nu, hur kollar jag det enklast?

Oavsett felet så är tänker banne mig inte jag betala... Hade Bilia bara haft öppet imorrn hade jag kontaktat dom. Men vi ska iväg 30 mil och hälsa på släkt och vänner, så är bilen i körbart skick så får det vänta tills efter helgen.
Citera
2010-05-12, 21:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qquad
Om det är så att den endast är framhjulsdriven nu, hur kollar jag det enklast?

Grusplan eller annat löst underlag....
Citera
2010-05-12, 21:36
  #9
Medlem
Rubber.ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qquad
Det är en -02, alltså sista året med viskokoppling.
Bak sitter 225/55 och fram satte dom på 215/65
Jag ska definitivt prata med Bilia, problemet är att det troligtvis är stängt i morgon och vi har planerat att åka bort över helgen, med bil...

En skillnad i rullomkrets på 4,4% eller 10 cm, om dom andra däcken inte är slitna för då blir skillnaden större.
Det kommer garanterat att bränna din viskokoppling om du kör förl änge, max skillnad bör vara mindre än 1%
__________________
Senast redigerad av Rubber.duck 2010-05-12 kl. 21:54.
Citera
2010-05-12, 21:51
  #10
Medlem
Qquads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smyrf
Grusplan eller annat löst underlag....

Lättare sagt än gjort när man bor mitt i stan... Men jag får väl leta rätt på nån plats som passar.
Citera
2010-05-12, 21:59
  #11
Medlem
Qquads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubber.duck
En skillnad i rullomkrets på 4,4% eller 10 cm, om dom andra däcken inte är slitna för då blir skillnaden större.
Det kommer garanterat att bränna din viskokoppling om du kör förl änge, max skillnad bör vara mindre än 1%

Dom andra däcken är använda, men inte direkt slitna, någon mm kanske.
Bilen gick uppenbarligen att köra hem, vilket är någon mil ungefär. Innebär det att det är ok att köra den? Om lådan bränns, hur snabbt skulle det gå i så fall?
Citera
2010-05-12, 22:04
  #12
Medlem
Senators avatar
Lite priser på delarna som ger sig vid olika däckdimension/ olika däckstryck mellan fram o bakaxel:

VO 8602678 Vinkelväxel bytes Pris: 9625 kr (om din fru sa att det small så är det oftast vinkelväxeln)
VO 9143907 Viscokoppling Pris: 13187 kr
VO 8251397 Slutväxel (bakaxel) bytes Pris: 21750 kr

Testa på en plan gräsmatta motsv att trycka på rejält för att se om bakhjulsdriften går in.

Det jag funderar på, är om det inte borde gå att lyfta ena sidan o försiktigt lägga i en växel. Då borde lyft fram o bakhjul snurra. men jag kan tänka fel... Ska ringa ett samtal.

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback