Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-26, 16:39
  #361
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dogspike
Hur skall man göra med sin skivsamling? Plattorna har stått kalla sen spotify dök upp.

Känns som att skivan kommer att dö ut helt. Vad tror ni?

ja då lär man ju missa en massa musik
Citera
2010-11-26, 17:25
  #362
Medlem
Imastrangerheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Inte för att vara den som tar det hela på alltför blodigt allvar, men inlägg så som "varningen" här ovan ger hela tråden en känsla av insnöad nostalgi.

Menade inte "varning för nya vinylskivor" Köper själv en del sådant, och har inget emot dem.Tvärtom.
Men nu var det så att någon frågade hur man ser att en skiva är en förstapress, och då tog jag upp det som ett exempel.En streckkod kan vara ett tecken på att det kanske inte är en förstapress, det beror väl på när den kom ut första gången? Kom den första gången på 90 eller 2000-talet är det klart att det kan ingå en streckkod, det tror jag alla begriper.

Och angående konversationen om "gubbmusik" så är det alldeles uppenbart att ironi inte funkar på internet.Folk får gilla vad dom vill, kunde inte bry mig mindre. (Däremot verkar du störa dig fruktansvärt på män i skägg som gillar äldre musik...)

(Kan också tillägga att jag i själva verket inte alls är något jättefreak av första pressar, klart det är det man vill ha om det går och om priset är rimligt, men jag köper lika gärna senare pressningar.Spela roll, musiken är den samma).
Citera
2010-11-26, 22:08
  #363
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imastrangerhere
Menade inte "varning för nya vinylskivor" Köper själv en del sådant, och har inget emot dem.Tvärtom.
Men nu var det så att någon frågade hur man ser att en skiva är en förstapress, och då tog jag upp det som ett exempel.En streckkod kan vara ett tecken på att det kanske inte är en förstapress, det beror väl på när den kom ut första gången? Kom den första gången på 90 eller 2000-talet är det klart att det kan ingå en streckkod, det tror jag alla begriper.

Och angående konversationen om "gubbmusik" så är det alldeles uppenbart att ironi inte funkar på internet.Folk får gilla vad dom vill, kunde inte bry mig mindre. (Däremot verkar du störa dig fruktansvärt på män i skägg som gillar äldre musik...)

(Kan också tillägga att jag i själva verket inte alls är något jättefreak av första pressar, klart det är det man vill ha om det går och om priset är rimligt, men jag köper lika gärna senare pressningar.Spela roll, musiken är den samma).
Tro mig, ironin från ert håll fungerade, dock verkar ironin från mitt håll inte fungerat... Men om jag ska vara seriös, och försöka få lite seriösa svar från alla som känner sig manade, är det bara jag som tycker det är tråkigt att folk tar för givet att man bara använder skivspelaren för att lyssna på äldre musik? Vinylen är långt ifrån ett dött format, och mellan CD och vinyl skulle jag satsa på att det förra försvinner långt innan det senare.

Jag har inget emot gubbar i skägg (har själv haft det) eller äldre musik då jag lyssnar på mycket jazz (främst cool, post-bop och det mesta från ECM) och mycket psykedelia och prog. Jazzen är dock svår att få tag på i bra vinylexemplar (ECM vägrar ju t ex helt att ge ut sina skivor på vinyl numera), och som redan konstaterats kräver många 60/70-talsskivor att man har rejäla resurser... Så det blir mest att min skivspelare spelar olika former av elektronisk musik och modern psykedelisk pop och rock. Det är trevligt att du inte bryr dig om vilken musik andra lyssnar på, tyvärr upplever jag dock alltför ofta att många av dessa gubbar i skägg verkligen bryr sig. Så länge man pratar om Gerry Mulligan eller Stax-singlar så är man välkommen som en i gänget, börjar man prata om Squarepushers nya samarbete med Herbie Hancock skjuts man bort från samtalet... En herre frågade rätt ut varför jag köpt en vinylspelare om jag ändå inte lyssnade på musik som gavs ut på "vinylens tid".

Aja, nu är min joint färdigrullad och jag ska slå på Sleepy Suns New Age som jag har på orange/svart 10-tummare: http://www.youtube.com/watch?v=1L-A6YhLGR0
Citera
2010-11-27, 13:20
  #364
Medlem
ugglapugglas avatar
Införskaffade mig Roxy Music Stranded här om dagen på engelskt Island original. INte min typ av musik men Mother of pearl är ju en bra låt. 15 kr med för ett felfritt ex.

Även Merit Hemingsson's andra skiva blev det ganska mysig musik.
Citera
2010-11-27, 13:58
  #365
Medlem
Fick hem "Fattaru - Fatta Eld" i brevlådan nyss och sitter och avnjuter låtarna en för en nu och måste säga att en ny stereo gjorde susen när jag skulle spela upp det.

Citera
2010-11-27, 18:35
  #366
Medlem
Oakenshields avatar
Medan det (oftast) brukar vara svindyr gammal prog för min del, är jag för tillfället inne mer på 60-tal och framför allt då obskyr US psych, jazz och sunshine-pop. Snygga omslag och etiketter som MGM, UNI, Dot, Verve och Mainstream m.fl. Här kan man verkligen räkna med en hel del shrinkwrap-omslag med cut-outs bland godbitarna!
Citera
2010-11-27, 18:40
  #367
Medlem
CrazyWorlds avatar
Har inte förstått grejen med 180g vinyl. Är det något speciellt med just 180g?
Citera
2010-11-27, 18:59
  #368
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
Har inte förstått grejen med 180g vinyl. Är det något speciellt med just 180g?

"Most so-called "audiophile" records are pressed on heavy, virgin vinyl, and the experts pretty much agree: These records truly do sound better than the standard, lightweight records of yesteryear. Plenty of jazz, classical and rock selections are available in this heavier format, and it is always recommended that you seek these out when shopping for vinyl."

This ^

"So, a 180g record weighs 180 grams. These heavier records are noticeably heavier, thicker and stiffer than lightweight records. As you can imagine, the grooves retain their shape better, even with repeated plays. Some even claim that the stiffer vinyl produces a more realistic sound with less distortion than a standard record."

Enda skillnaden på 180g och 200g (vad jag vet) är vikten.
Citera
2010-12-01, 15:31
  #369
Medlem
Stakbrötes avatar
Behöver tips på någon bra skivbörs i Malmö.
Flyger dit med kort varsel så snabba svar tack!
Citera
2010-12-01, 15:43
  #370
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
Behöver tips på någon bra skivbörs i Malmö.
Flyger dit med kort varsel så snabba svar tack!

Skivesset, Lilla Torg seriehandel, Repeat records också vidare.

Skivesset är den som har störst utbud och ligger vid nobeltorget ungefär.
Citera
2010-12-01, 22:53
  #371
Medlem
Antoonjs avatar
Ser mycket fram emot helgen då jag och en god vän ska spendera lördagen med ett besök på en välsorterad vinylbutik i mellersta Sverige samt en liten loppmarknad som hade ett tiotal backar med gammal härlig vinyl! Tror verkligen vi kommer fynda!!

Hoppas främst kunna hitta Sabbath (före 1976 helst ), Skid Row, Zeppelin, Motörhead, Aerosmith m. fl
Citera
2010-12-01, 23:00
  #372
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antoonj
Ser mycket fram emot helgen då jag och en god vän ska spendera lördagen med ett besök på en välsorterad vinylbutik i mellersta Sverige samt en liten loppmarknad som hade ett tiotal backar med gammal härlig vinyl! Tror verkligen vi kommer fynda!!

Hoppas främst kunna hitta Sabbath (före 1976 helst ), Skid Row, Zeppelin, Motörhead, Aerosmith m. fl

du kan väl säga var du ska så man får se om man vart där ..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback