2010-05-21, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Skulle tro att resan till Chile mer var ett uttryck för en personlighetsförändring än en orsak till detsamma. Vittnesmålen från bussresan tyder på att han mådde riktigt dåligt och antagligen har det bara gått utför efter det. Skulle tro att vi får fler vittnesmål om ett mycket underligt beteende dagarna före dådet vad det lider.

Att plötsligt fara iväg så där kan väl också vara uttryck för att man insjuknar psykiskt (eller är det verkligen verifierat att det rörde sig om en ren solsemster?). Han kanske mer och mer förlorat greppet om verkligheten och det eskalerade vid hemkomst. Han är i den åldern när flertalat psykiska sjukdomar kan debutera. En annan sak är ju att han kan vara personlighetsstörd och jag antar att sådana störningar kan förvärras av att man hamnar totalt utanför socialt umgänge och rutiner. Men det är bara min egen teori.

Det här med att Ragnar skulle ha militära förbindelser eller knarka i Chile ser jag som högst otroligt. Sannolikare att han är sjuk eller personlighetsstörd.
Citera
2010-05-21, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Det låter på beskrivningen som om han hade en psykos...?

Det är inte bekräftat att han varit i Sydamerika, utan att hans resa från Stockholm stämmer överens med tiden för en ev Sydamerika-resa.

Ja, han verkar iaf ha varit på väg att bli psykotisk.
Citera
2010-05-21, 22:53
Medlem
DeLoreans avatar
Om Mullriks uppgifter stämmer så var RN verkligen i Chile.

Frågan är nu: Vad kan locka en 21-åring, som tidigare inte gjort någon längre resa på egen hand, att välja just Chile. Och i hela tre veckor.

Droger och Combat-läger ha föreslagits. Men båda finns väl på närmare håll.

Ville han kanske komma "långt bort från hela skiten" och vara sig själv för ett tag?

Nån har nämnt att det skulle kunna finnas en koppling till Pablo, som hittades druknad(?) utanför Härnösand. Men han kom från Colombia som inte ens är grannland till Chile. Känns rätt långsökt.

Så frågan kvarstår: Vad lockade Ragnar till Chile?
Citera
2010-05-21, 23:00
Medlem
De senaste tio åren har i genomsnitt 375 personer per år överlämnats till rätts-psykiatrisk vård i Sverige.Kostnaden för den slutna och öppna rätts-psykiatrisk vården i landet uppgår till 1,6 miljarder kronor, kostnaden för varje person och år uppgår till ca 1,5 miljoner kronor.

Den genomsnittliga vårdtiden har ökat de sista åren och är i dag ca 5 år vid särskild utskrivningsprövning

Ofta finns en kombination med psykisk störning och drog och/eller alkohol missbruk, så kallad dubbeldiagnos.
De vanligaste brotten är olika former av dödligt våld (21 procent), misshandel/olaga hot (41 procent) och mordbrand (11 procent).
Citera
2010-05-21, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean

Frågan är nu: Vad kan locka en 21-åring, som tidigare inte gjort någon längre resa på egen hand, att välja just Chile. Och i hela tre veckor.

Ville han kanske komma "långt bort från hela skiten" och vara sig själv för ett tag?

Nån har nämnt att det skulle kunna finnas en koppling till Pablo, som hittades druknad(?) utanför Härnösand. Men han kom från Colombia som inte ens är grannland till Chile. Känns rätt långsökt.

Han planerade väl att studera spanska i höst och det är väl inte så jävla märkligt att vara intresserad av sydadamerika? Jag har i alla fall ett par vänner som läst spanska och älskar allt som har med spansktalande länder att göra...ingen av dem är så vitt jag vet knarkare, krigare, mördare eller psykiskt sjuk. Däremot är det ett frekvent planerande av resor till spansktalande länder. Det kan ju faktiskt ha funnits en sådan typ av lockelse hos Ragnar. Snygga brudar, skönt varmt land, fint språk och exotiskt jämfört med Härnösand.
Citera
2010-05-21, 23:28
Medlem
ME077s avatar
Var inte pablo från Bolivia? http://allehanda.se/start/harnosand/...forsvunnen-man

Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Fortfarande ingen som vet vad Ragnar gjorde i Chile? Ytterst långsökt detta men Pablo som försvann och ev mördades var ju från Bolivia eller nåt? Bolivia gränsar till Chile. Var i Chile befann sig Ragnar? Skedde det något/några mord där då nu när han var där?
Pablo (som var 140 cm lång) sågs ju gående med en lång man innan han försvann.
Citera
2010-05-21, 23:29
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Ja, han verkar iaf ha varit på väg att bli psykotisk ....

.... och detta är ett tokspel till dess att någon kommer med en bättre spekulation.

Chile av alla ställen, Pinochet, jordbävning, väldigt långt land med nästan alla temperaturzoner som finns.
Citera
2010-05-21, 23:34
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Han planerade väl att studera spanska i höst och det är väl inte så jävla märkligt att vara intresserad av sydadamerika? Jag har i alla fall ett par vänner som läst spanska och älskar allt som har med spansktalande länder att göra...ingen av dem är så vitt jag vet knarkare, krigare, mördare eller psykiskt sjuk. Däremot är det ett frekvent planerande av resor till spansktalande länder. Det kan ju faktiskt ha funnits en sådan typ av lockelse hos Ragnar. Snygga brudar, skönt varmt land, fint språk och exotiskt jämfört med Härnösand.

Jo, du kan säkert ha rätt i det. Och språket kan säkert vara en viktig faktor. Men jag vete tusan hur mycket klimatet lockar; Under den period han reste är medeltemperaturen i Santiago under 20 och man har kommit in i regnsäsongen på allvar.
Citera
2010-05-21, 23:38
Medlem
Jag läste nyss bifogad artikel,

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7161691.ab

"Då gick jag fram och tog honom på armen, som var väldigt vältränad, och frågade hur han mådde, om han var orolig"...

Jo men visst...
På de bilder som jag har sett så ser han inte så stor ut...
Är det media som överdriver som vanligt... ??
Citera
2010-05-21, 23:38
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Var inte pablo från Bolivia? http://allehanda.se/start/harnosand/...forsvunnen-man

Har sett två olika uppgifter:

- Allehanda säger Bolivia.

- SVT Mittnytt har uppgivit Colombia.

Nån som vet bestämt?
Citera
2010-05-21, 23:46
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter M
Jag läste nyss bifogad artikel,

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7161691.ab

"Då gick jag fram och tog honom på armen, som var väldigt vältränad, och frågade hur han mådde, om han var orolig"...

Jo men visst...
På de bilder som jag har sett så ser han inte så stor ut...
Är det media som överdriver som vanligt... ??

Många av bilderna har några år på nacken. Det verkar ha varit nu det senaste året som han verkligen biffat till sig. Se t ex på bilderna från häktningen där det framgår att han inte är tanig.
Citera
2010-05-21, 23:57
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean

Jag har varit inne på att han skulle kunna ha varit medverkande till Pablos försvinnande/bortgång. Detta gäller dock endast om de tidigare kände varandra. Vet någon om det var så, att Ragnars mor är/var kompis med E*a Goës, Pablos adoptivmor? I så fall menar jag kopplingen fanns där mellan Ragnar och Pablo. Som en koppling mellan Pablos hemland och Chile är det absolut inget värt!

Likaledes angav jag combat-läger som ett möjligt tredje alternativ till hans vistelse i Chile. Inte heller detta är egentligen troligt, i vanlig mening - men möjligt när man inte vet mer, samt i det här specifika trippelmordsfallet med den vältränade, hyperaktive killen som kommer tillbaka ifrån Chilevistelsen med något kryptiska svar till "bollkompisarna".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in