Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-11, 20:52
  #1
Medlem
Vad kommer det sig att svenska ungdomar (13-26 år) är så totalt ointresserade av politik? Inför det stundande valet, och regeringsskiftet får vi hoppas, är det många förstagångsväljare som ska masa sig upp ur soffan och bidra till sin del i den representativa demokratin Sverige. Frågan är bara om de har lust eller ork nog att ta sig an denna uppgift...

Visserligen är ju politik bredare än den rent partipolitiska och snäva delen av det politiska livet. Jag menar i vilka sammanhang är det möjligt att komma undan det politiska? Så fort männsikor möts, i sammanhang där det uppstår sociala processer, så hamnar vi oundvikligen i situationer där vi tvingas välja mellan olika kontrasterande alternativ. Men inte ens i dessa situationer engagerar sig ungdomar... nej någon annan får ta de beslut som krävs. "Jag skiter väl i hur andra har det, bara jag får göra vad jag vill", är ett återkommande mantra. Eller har jag helt fel??
Citera
2010-05-11, 20:57
  #2
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilDoc
Vad kommer det sig att svenska ungdomar (13-26 år) är så totalt ointresserade av politik? Inför det stundande valet, och regeringsskiftet får vi hoppas, är det många förstagångsväljare som ska masa sig upp ur soffan och bidra till sin del i den representativa demokratin Sverige. Frågan är bara om de har lust eller ork nog att ta sig an denna uppgift...

Visserligen är ju politik bredare än den rent partipolitiska och snäva delen av det politiska livet. Jag menar i vilka sammanhang är det möjligt att komma undan det politiska? Så fort männsikor möts, i sammanhang där det uppstår sociala processer, så hamnar vi oundvikligen i situationer där vi tvingas välja mellan olika kontrasterande alternativ. Men inte ens i dessa situationer engagerar sig ungdomar... nej någon annan får ta de beslut som krävs. "Jag skiter väl i hur andra har det, bara jag får göra vad jag vill", är ett återkommande mantra. Eller har jag helt fel??
Förstagångsväljarna tillhör en generation som vill/ville bli DOKUSÅPAkändisar.

PS. Eftersom ungdomsarbetslösheten nått astronomiska tal, så borde politiker kanske fokusera på stimulansåtgärder som underlättar de unga vuxnas tuffa arbetsmarknad!
Citera
2010-05-11, 21:01
  #3
Medlem
Awesomes avatar
Finns många orsaker, de får inte rösta, svensk politik är otroligt mjäkig och tråkig, ungdomar bryr sig inte om saker som förmögenhetsskatt och rotavdrag, alla partier i riksdagen tycker nästan samma sak etc etc.

Sen är ju grundskolan och gymnasiet så slappt/dåligt i Sverige så man sällan väcker elevernas intresse.
Citera
2010-05-11, 21:12
  #4
Avstängd
zobbans avatar
för att regeringen alliansen har hjärntvättad många svenskar , ungdomar tänker som ungdomar dricka spela quake
och tänker vi har de bättre än i afrika . men nu har de blivit värre i sverige än i afrika, så de här året kommer de bli stort stort röstande av alla slag,ungodmar och pensionärer .
Citera
2010-05-11, 21:18
  #5
Medlem
Verdess avatar
Ungdomar som stor massa har väl aldrig varit intresserade av sånt. någonsin. Det är likadant idag som för 500 år sen. Intresset brukar dykta upp i lite äldre dagar när politiken börjar påverka dessa personer.
Citera
2010-05-11, 22:32
  #6
Medlem
Bleeps avatar
Politik är bara intressant om man lever under umbäranden dvs i fattiga länder. Den genomsnittliga unga människan i rika länder behöver inte bry sig. Om vederbörande inte råkat springa på Marx eller Rand och därmed förläst sig på inbillade "sanningar". Då brukar han/hon förvandlas till världsförbättrare. Egentligen är det lugnast om ungdomar håller sig borta från politik. Barn ska inte styra världen, det ska vuxna göra.
Citera
2010-05-11, 22:35
  #7
Medlem
Hygglo.FBs avatar
Jahapp en ny klanka ner på 90-talister tråd.

Så ni menar alltså att alla i 13-16 måste vara intresserade?
Citera
2010-05-11, 22:59
  #8
Avstängd
FalsktVittnes avatar
Jag tror ärligt att ungdomar i alla tider varit ganska ointresserade av politik. När man är ung är det "viktigare" med musik, polare, pojk/flickvän fest etc.. Dessutom vet man ju inte så mycket om världen än. Fullt normalt.
Citera
2010-05-11, 23:01
  #9
Avstängd
de flesta ungdomar har väl aldrig varit intresserade av politik?
Sen alltså dom är intresserade av delar av politiken, IPRED, FRA osv sådant som rör dom där är dom riktigt insatta och kan mer än vi medan många andra frågor för dom är totalt ointressanta som t. ex rotavdrag, rutavdrag, förmögenhetsskatt, fastighetsskatt osvosv..
Citera
2010-05-11, 23:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zobban
för att regeringen alliansen har hjärntvättad många svenskar , ungdomar tänker som ungdomar dricka spela quake
och tänker vi har de bättre än i afrika . men nu har de blivit värre i sverige än i afrika, så de här året kommer de bli stort stort röstande av alla slag,ungodmar och pensionärer .
Så du menar att Sverige har det sämre än afrikanska länder? Utveckla gärna
Citera
2010-05-11, 23:25
  #11
Medlem
miklons avatar
Det är väl som det alltid har varit, ungdomar är intresserade av politik, men inte nödvändigtvis av partipolitik. I ungdomen brukar de flesta vara mer intresserade av de stora perspektiven, internationella frågor exempelvis, än av trafikplaneringen i hemkommunen. Sen vänder det när man kommer upp i ålder och inser att trafikplaneringen har en mycket mer direkt inverkan än de stora globala skeendena.
Citera
2010-05-11, 23:55
  #12
Medlem
Jag tycker tvärtom att många ungdomar är det. Jag delar uppfattningen att de är mindre intresserade av partipolitik och brinner mer för sakfrågor. Jag måste säga att det är ett mirakel att det faktiskt finns politik-intresserade ungdomar överhuvudtaget i det här landet. Politiskt engagemang som ungdom lönar sig oftast inte eftersom de/vi sällan tas på allvar (får ofta kommentarer om ungdomligt oförstånd, idealism och brist på livserfarenhet) och vissa inte ens får komma till tals (saknar rösträtt) om inte SVT gör ett snyftreportage om en nedlagd ungdomsgård och ber de lokala 15 åringarna uttala sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback