Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-04-23, 14:09
  #13
Medlem
Aioloss avatar
Har också precis läst den här boken, så sent som igår faktiskt. Härskaren som enade de kristna och påbörjade "mörkningen" var enligt boken Konstantin den Store, och han var inte kristen själv.


Tyckte denna bok är en av de mest intressanta jag läst, och jag har läst en hel del... Det var kanske främst symbolik-referenserna som jag fick ut mest av. Började leta symboler i vardagen igårkväll och har hittat en del i alla fall.

Enligt förorden ska innehållet vara sant.
Citat:
Prieuré de Sion - en hemlig europeisk organisation grundad år 1909 - finns på riktigt. År 1975 upptäckte man på Bibliothèque Nationale i Paris pergamentdokument som blivit kända som Les dossiers secret i vilka flera medlemmar av Prieurén namges, däribland Isaac Newton, Botticelli, Victor Hugo och Leonardo da Vinci.


Citat:
Alla beskrivningar av konstverk, arkitektoniska verk, dokument och hemliga ritualer i romanen överensstämmer med verkligheten.
Citera
2019-01-14, 18:13
  #14
Medlem
Denoms avatar
Jag tycker det vore onödigt att starta en precis likadan tråd, även om denna är väldigt gammal så ställer även jag frågan vad som skulle ha hänt med Jesus barn och ätt i så fall? Vad kan spekuleras i att dessa barn skulle utmärkas som på något sätt i så fall?
Citera
2019-01-15, 02:26
  #15
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag tycker det vore onödigt att starta en precis likadan tråd, även om denna är väldigt gammal så ställer även jag frågan vad som skulle ha hänt med Jesus barn och ätt i så fall? Vad kan spekuleras i att dessa barn skulle utmärkas som på något sätt i så fall?
Ja, du kan ju jämföra med vad som hände i den grekiska mytologin när gudarna fick barn med människor det vart ju upphov till rena superhjältarna för det är ju därifrån denna tradition om gudaättlingar kommer.

Sedan har väl de snappat upp sina berättelser från några men kontentan verkar vara som så att barn efter gudar, och i bibeln även efter änglar, med människor får övernaturliga krafter och egenskaper.
Citera
2019-08-28, 10:46
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jag har precis läst ut "da Vinci koden" - ett skönlitterärt verk, men som tar upp bl a en kuriös variant ang Jesus och hans liv.

Enligt denna bok så skall det ha gått till så här:

* Jesus var gift med Maria Magdalena och fick barn. (Det skulle tydligen vara mycket anmärkningsvärt om han inte hade gift sig - och detta borde ha stått i berättelserna.)
* Både Jesus och Maria Magdalena var från judiska kungliga ätter.

* Han anförtrodde sin rörelses uppbyggnad till henne - inte Petrus.
* Petrus tog makten i alla fall och svärtade ner hennes namn

* Vid något kyrkomöte som anordnades av den icke-kristne romerske kejsaren (som jag har glömt namnet på) - så förkastades ett hundratal berättelse från Jesus följeslagare och endast fyra accepterades. De förkastade böckerna letades upp och brändes.

* Många av de riter och inslag i kristendomen stals från icke-kristna religioner - främst Mitraismen - för att lättare kunna sälja in kristendomen bland folken.

Nå, vad jag skulle vilja veta från de lärde i detta forum är - finns det något i detta? Eller är det bara en skönlitterär saga?

Jag hittade denna tråd av en slump. Visst är det en intressant fråga! Redan 1982 skrev tre historiker, Michael Baigent, Richard Leigh och Henry Lincoln en bok om saken där de gick igenom en mängd dokument och drog just sådana slutsatser. Detta retade upp teologer och kyrkohistoriker runt om i världen och det blev en väldig diskussion. Det är nog dessutom så att det är den boken som har varit inspirationen till Dan Browns story. I alla fall blev Dan Brown stämd av de tre historikerna. Hur det slutade vet jag dock inte.

Boken heter "Heligt blod, Helig Gral och gavs ut på svenska 2006. På baksidan kan man läsa följande:

"Heligt blod, helig gral berättar om tempelriddarna, det hemliga sällskapet Prieuré de Sion och dess uppdrag att återge den merovingiska blodslinjen dess politiska makt. Enligt författarna pekar deras upptäckter på att Jesus inte dog på korset utan gifte sig och blev far till barn med en blodslinje som fortfarande existerar, och att kristendomens mest välbevarade hemlighet uppdagades på pergamentsrullar i Sydfrankrike för över hundra år sedan."

En av trådarna på nätet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Heligt_blod,_helig_Gral

Boken finns i fortfarande, i begagnat skick, att köpa på nätet.
Citera
2019-08-28, 21:56
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Jag hittade denna tråd av en slump. Visst är det en intressant fråga! Redan 1982 skrev tre historiker, Michael Baigent, Richard Leigh och Henry Lincoln en bok om saken där de gick igenom en mängd dokument och drog just sådana slutsatser. Detta retade upp teologer och kyrkohistoriker runt om i världen och det blev en väldig diskussion. Det är nog dessutom så att det är den boken som har varit inspirationen till Dan Browns story. I alla fall blev Dan Brown stämd av de tre historikerna. Hur det slutade vet jag dock inte.

Boken heter "Heligt blod, Helig Gral och gavs ut på svenska 2006. På baksidan kan man läsa följande:

"Heligt blod, helig gral berättar om tempelriddarna, det hemliga sällskapet Prieuré de Sion och dess uppdrag att återge den merovingiska blodslinjen dess politiska makt. Enligt författarna pekar deras upptäckter på att Jesus inte dog på korset utan gifte sig och blev far till barn med en blodslinje som fortfarande existerar, och att kristendomens mest välbevarade hemlighet uppdagades på pergamentsrullar i Sydfrankrike för över hundra år sedan."

En av trådarna på nätet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Heligt_blod,_helig_Gral

Boken finns i fortfarande, i begagnat skick, att köpa på nätet.


Det är en intressant bok. Mycket i da Vincikoden är rena plagiat från denna bok. Jag tror t o m att dessa forskare fick skadestånd från författaren till daVinci-koden.
Citera
2019-09-01, 15:14
  #18
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det är en intressant bok. Mycket i da Vincikoden är rena plagiat från denna bok. Jag tror t o m att dessa forskare fick skadestånd från författaren till daVinci-koden.

Håller med, en klart intressant bok. Dock är det väl klarlagt att historien om Prieuré de Sion och dess stormästare (Leonardo da Vinci, Victor Hugo m fl) är rent hittepå. Dom där "gamla dokumenten" som hittades var i själva verket fabricerade på 60-talet...osv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback