29 847 besökare online
856 236 medlemmar • 45 787 364 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Utbildning och studier
Svara på ämne
Ämnesverktyg
RozZy
Medlem
RozZys avatar
Hejsan i höst ska jag studera i USA.

Ska nämligen vara där i 2 år, så min fråga är, hur svårt är det att skaffa ett bankkonto och mobilabbonnemang (Hade tänkt T-mobile eftersom jag har en iphone).

Måste man ha ett amerikanskt bankkonto t.ex för att få ha ett mobilabbonnemang där?

RobertStadler
Medlem
Kul att du ska plugga i USA! Det blir nog en grym upplevelse. De amerikanska tjejerna älskar svenska killar.

Jag pluggade i USA i två terminer och sommarjobbade där, totalt ett år. Eftersom det var frågan om så kort tid så kunde jag inte skaffa en cell phone plan, eftersom de alla har bindningstid på minst två år.
Istället köpte jag ett amerikanskt SIM till min svenska mobil och körde pre-paid. Vilket är svindyrt. Det kostade 25 cent i minuten både för inkommande och utgående, rena rånet. Dessutom 15 eller 20 cent per inkommande och utgående SMS.

Ganska irriterade med folk som skickar svarssms som "l8r" eller "k" när man blir fakturerad för det.

Att skaffa bankkonto och amerikanskt visa var busenkelt; det var bara att gå in på Bank of America så fixade de online banking och debit card. Rekommenderar det starkt, då det är bökigt att föra pengar fram och tillbaka. Detta krävs antagligen för en phone plan.

För att skaffa en phone plan vet jag inte exakt vad de vill ha, de kanske vill se ett social security number. Men eftersom det gäller två år skulle jag rekommendera att försöka fixa en.

Det finns en stor tråd om studier i USA, vet inte om de har svar på frågorna där.

Mena
Medlem
Menas avatar
För att skaffa ett Amerikansk mobilabonemang så måste du ha ditt I-20, Pass, SSN. Eftersom att du inte har någon credit history i USA så kommer du behöva lägga en saftig deposit på din telefon. Dessa skiljer sig från bolag till bolag, billigast tror jag är sprint som jag hade ($150) medans kompisar som hade Verizion, ATT, och T-Mobile la $500 (dessa pengar far du tillbaka efter ett ar)

Tänk också på täckningen i USA är ganska dålig så ta de bolag som har bäst täckning där du bor (I de flesta fallen ATT eller Verizon)

Också mycket vikitgt är att telefon bolagen får INTE kopiera ditt pass detta strider mot lagen så om de pratar om de så ska du säga skarpt NEJ.

Jag önskar dig lycka till om du har fler frågor om studier eller boende i USA så är de bara att skriva.

(Sorry för stavning min Svenska stavning är inte den bästa)

hokosha
Medlem
hokoshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RozZy
Hejsan i höst ska jag studera i USA.

Ska nämligen vara där i 2 år, så min fråga är, hur svårt är det att skaffa ett bankkonto och mobilabbonnemang (Hade tänkt T-mobile eftersom jag har en iphone).

Måste man ha ett amerikanskt bankkonto t.ex för att få ha ett mobilabbonnemang där?

Tjena!
Har varit i USA i snart ett halvår för studier och kan dela med mig av vad jag vet so far.
Tråkigt att "RobertStadler" fick en så dålig prepaid plan. Rekommenderar inte den operatör som han(?) hade isf.

Ska du skaffa ett abbonemang här måste du som sagt ha ett Social Security Number. Det får du när/om du börjar jobba här. Så utan det får du inget "normalt" abb.

Jag jämförde lite "kontantkort" här före köp, och valde Alltel. Köpte en telefon med prepaid plan på Walmart faktiskt. Tror det gick på cirka $15 för en enkel modell av LG, går iaf att ringa och skicka sms med. Sen tankar man på sitt kort med en viss summa, och jag har en prepaid plan där det kostar mig $0.75/dygn, vilket med dagens kurs är under 6 kr.
Det betyder cirka 180kr/månad.
I denna prepaid plan ingår två eller tre valfria tjänster som man väljer av det dom erbjuder. Fungerar jätteenkelt att välja online, låter nog bara komplicerat när jag förklarar. :P
Jag har exempelvis valt gratis SMS och gratis samtal kvällar och helger. Är king!
Och när jag tankar med säg $20, vilket är det vanligaste för mig, så får jag 10 bonusminuter. Med tanke på att jag SMSar så mycket mer än jag ringer så har jag samlat på mig en massa bonusminuter, så jag kan ringa närsom och det kostar fortfarande inte en krona/dollar, då det bara dras från mina bonusminuter.

Så jag rekommenderar starkt Alltel, hoppas det inte räknas som reklam dock. :P
Det mest negativa är att de flesta prepaid's här inte har SIM-kort. Så jag använder alltså en mycket enkel telefon när jag är här i staterna, medan min svenska telefon får duga som MP3 nu när jag är här. :P

Ang. bankkonto så fick jag exempelvis hjälp första dagarna med det av International Students Office här på mitt universitet. De rekommenderade, inofficiellt, US Bank, så det fick bli det. Fick efter nån vecka hem ett Debit VISA och internetåtkomst till kontot. Perfekt!
Ett varningens finger dock, deras övertrasseringsavgifter på bankkontona här är INSANE.
För att dumförklara mig själv lite, så gjorde jag ett par köp med mitt kort då jag trodde att jag hade mer än jag hade på det. Berodde iofs främst på att mina tidigare köp inte hade registrerats i internetbanken, men ändå...
Övertrasserade med tre olika köp. Blev debiterad straffavgift på $19 för var och ett av de köpen. Totalt alltså $57, heeelt sjukt! 400 spänn rakt ut i ingenstans!

Mycket text nu, men hoppas det hjälper!
- "My name is Maximus Decimus Meridius, commander of the Armies of the North, General of the Felix Legions, loyal servant to the true emperor, Marcus Aurelius. Father to a murdered son, husband to a murdered wife. And I will have my vengeance, in this life or the next."
- Gladiator

troll2
Medlem
Några tillägg:

För att skaffa bankkonto kräver nästan alla ett brev adresserat till din amerikanska adress i ditt namn, det är nog rätt nytt så kanske därför inte personer ovan stött på det. Jag är i Californien, kanske olika från stat till stat. Men ta med det om du har, rätt segt att köa för att få nej p g a det.

T-Mobile låter dig teckna abonnemang med kreditkort som säkerhet, krävs således inget social security number. Tror även det gäller andra operatörer. De flesta operatörer har numera också pre-paid abonnemang (alltså inte kontantkort, utan abonnemang med visst antal minuter/sms som du betalar i förskott). De ligger på samma/nästan samma priser som vanliga abonnemang.

Svara på ämne
Topp Dela »