2010-05-09, 22:56
Medlem
fredricoss avatar
Tjena, funderade på en sak nyss. Kronan är ju som bekant ett billigt snus. Det skiljer ca 80-90 kr på en stock Kronan (235kr eller 245kr, minns inte vilket) och en stock Rapé (320kr) på Willys.

Idag la jag dock märke till att det står 24 gram på Rapé dosan och 20 gram på Kronan white dosan. Är det någon som vet om det bara är 20 prillor i en dosa kronan? Isåfall är ju priset lite vilseledande.

Stämmer detta så får man ju 40 prillor mindre per stock om man köper Kronan istället för tex Rapé. Kronan är fortfarande billigare per prilla men inte lika mycket som man kanske tror om detta stämmer.

Någon som vet? Hur många prillor är det i en dosa Kronan white?
Citera
2010-05-09, 23:06
Medlem
Hur som helst så får du ju mindre snus, 4 gram per dosa. Sen om swedish match har valt att lägga mindre tobak i varje påse och ändå ha 24 prillor i varje dosa eller helt enkelt reducerat antalet prillor vet jag ej. Men ja, lite vilseledande är det om man inte har koll
Citera
2010-05-09, 23:36
Medlem
fredricoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filthypig
Hur som helst så får du ju mindre snus, 4 gram per dosa. Sen om swedish match har valt att lägga mindre tobak i varje påse och ändå ha 24 prillor i varje dosa eller helt enkelt reducerat antalet prillor vet jag ej. Men ja, lite vilseledande är det om man inte har koll
Ja det har du rätt i. Räknade lite på det men jag är som sagt lite osäker på om en stock Kronan kostar 235 eller 245 på Willys. Köpte en stock Rapé innan idag och den kostade 320 på Willys.

Tar vi det lägre priset (till Kronans fördel) som är 235 kr så blir det ca 1,18 kr per prilla medans Rapé ligger på 1,33 per prilla.

Ska vi då ta och räkna ut priset på en normal stock (240 prillor) blir det ju 320 kr för Rapé och 282 kr för Kronan white. Då tjänar man helt plötsligt bara 38 kr på att köpa en stock Kronan istället för en stock Rapé, man tjänar alltså inte de 85 kronor som det ser ut som att man gör när man tittar på priset i butik.

Man tjänar inte ens hälften av vad man tror att man gör. Det är ganska stor skillnad även om det inte är en stor summa. Rapé blir helt plötsligt bara 3,8 kr dyrare per dosa och inte 8,5 kr dyrare som man tror.
Citera
2010-05-10, 12:56
Medlem
Helt korrekt. Och om det nu är så att kronan fortfarande kör med 24 prillor i dosan, vilket jag tror, för så gör många andra budgetmärken, så är det alltså mindre tobak i varje påse, vilket också är en förlust. dvs du kommer troligtvis använda fler prillor. om inte, så ju det bra, men det är fortfarande en förlust gentemot vad man tror.
Citera
2010-05-10, 15:46
Medlem
Skrups avatar
Jag mailade Swedish Match ang detta för ett tag sedan, dock inte fått något svar..
Senast redigerad av Skrup 2010-05-10 kl. 15:48.
Citera
2010-05-10, 22:07
Medlem
kaffemedsockeers avatar
Köpte en dosa idag, vid 16 tiden ungefär. Räknade nu och jag har 20 prillor men har ju tagit några påsar. Så det ska nog va 24 st i...
Citera
2010-05-10, 23:15
Medlem
dankars avatar
För att klargöra lite så är det bara kronan white som innehåller 20gram. Vanliga kronan portion innehåller 24g. Har precis som någon nämnde mailat swedish match och frågat om varför också jag utan att få svar.
Citera
2010-05-11, 23:11
Medlem
fredricoss avatar
Okej, det verkar alltså som att Swedish Match inte vill lägga ner tid på att svara på den frågan. Konstigt tycker jag, konsumenterna borde ju få veta hur det ligger till. Jag kör nog vidare på Rapé igen, Kronan white är ju långt ifrån så mycket billigare som man tror. Jag har inne en Rapé ganska mycket längre än en Kronan white, kanske detta beror på att prillorna i Kronan är mindre fyllda?
Citera
2010-05-11, 23:15
Medlem
Kan det vara så att kronan white har 20 gram, eftersom snuset innehåller mindre vatten än den vanliga (som med vattnet väger 24 g?)
Citera
2010-05-11, 23:17
Medlem
kaffemedsockeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredricos
Okej, det verkar alltså som att Swedish Match inte vill lägga ner tid på att svara på den frågan. Konstigt tycker jag, konsumenterna borde ju få veta hur det ligger till. Jag kör nog vidare på Rapé igen, Kronan white är ju långt ifrån så mycket billigare som man tror. Jag har inne en Rapé ganska mycket längre än en Kronan white, kanske detta beror på att prillorna i Kronan är mindre fyllda?

Jo det kan nog va så. Tycker själv att en påse kronan inte håller länge alls. Känns som påsen är slut efter 20 - 30 min.
Citera
2010-05-12, 13:28
Medlem
fredricoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffemedsockeer
Jo det kan nog va så. Tycker själv att en påse kronan inte håller länge alls. Känns som påsen är slut efter 20 - 30 min.
Precis, de tar slut ganska snabbt. Men det är väll som alltid, man får vad man betalar för, synd bara att det är så jävla dyrt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in