Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-05-08, 02:10
Medlem
Tjenare.

Farsan har fått lite problem med bilen, nämligen så att fläkten/AC:n inte vill sluta gå.
Bilen är en Volvo S60 -05. Vrider man av tändningen, tar ut nyckeln och låser bilen utifrån fortsätter ändå fläkten att gå.

Provade ikväll att slå av AC:n, sätta alla inställningar på "Manuell" istället för "Auto". For och körde en sväng och stängde sedan av bilen, då slutade fläktarna. Men någon timme senare for jag ut igen, denna gång ville fläktarna inte stanna.

Någon som vet varför det blir så? Några på farsans jobb sa att det skulle vara så för att det skulle göra nånting med luften i bilen. Men det känns konstigt när det inte hänt tidigare under 2-3 år.
Citera
2010-05-08, 02:12
Medlem
DanteAlighieris avatar
Så är det på våran också. Hur länge är de på?
Citera
2010-05-08, 02:22
Medlem
thefarside.s avatar
blåser det in i kupén? om inte ska det vara så, har du turbo? är det inte kylfläkten som går en stund efteråt?
Citera
2010-05-08, 02:33
Medlem
Det är inte en turbo. Hur länge det fortsätter vet jag inte, men när man kommer till bilen så är dom ju inte på iallafall. Ikväll sjönk temperaturen till under 0 så då var jag tvungen att ha på så det blåste upp mot rutan också. Även den fortsatte gå när bilen stängdes av.

Det finns ingen risk att batteriet kommer slukas och en dag när man ska iväg står man där med död bil?
Citera
2010-05-08, 02:37
Medlem
thefarside.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamN
Det är inte en turbo. Hur länge det fortsätter vet jag inte, men när man kommer till bilen så är dom ju inte på iallafall. Ikväll sjönk temperaturen till under 0 så då var jag tvungen att ha på så det blåste upp mot rutan också. Även den fortsatte gå när bilen stängdes av.

Det finns ingen risk att batteriet kommer slukas och en dag när man ska iväg står man där med död bil?
är du säker på att det är kupéfläkten som går? på våra förra bilar, V70 och S60 -06 så gick en fläkt en stund efteråt, men det var motorfläkten, tror jag, som gick för att kyla motorn
Citera
2010-05-08, 02:47
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thefarside.
är du säker på att det är kupéfläkten som går? på våra förra bilar, V70 och S60 -06 så gick en fläkt en stund efteråt, men det var motorfläkten, tror jag, som gick för att kyla motorn

Jag tror det är motorfläkten som går. Det gör den i alla fall på våran S60
Citera
2010-05-08, 04:47
Medlem
Kebabsugers avatar
så låter min morsas volvo v40 när man kört i 180 i 10min och sen stänger av och går ut ur bilen :P
Citera
2010-05-08, 07:51
Medlem
Rothmans avatar
Många bilar med eldriven kylfläkt (motorns kylfläkt) är konstruerade så att de kan kyla även när motorn är avstängd och tändningen av. Det låter en del och det kan hålla på i 2-3 minuter. På min SAAB 9-3 går kylfläkten nästan alltid en stund när jag stannat motorn, fast mer under sommaren.

Man kan ju tycka att det inte behövs någon kylning när motorn är avstängd men det behövs det tydligen. Finns t.o.m nån bilmodell som har eldriven vattenpump som går när motorn är avstängd.

Men, går den väldigt länge och varje gång du stannat så kolla så att den inte blir överhettad under körning. Håller sig tempgivaren "under" det röda så är det OK.
Citera
2010-05-08, 10:09
Medlem
seriouss avatar
När jag köpte min Saab 9000 blev jag jävligt förvånad när jag stannade bilen. Fläkten gick. Öppnade upp huven och kollade, och det var motorfläkten. Noterade också att det inte gick en rem till fläkten utan bara en kontakt, vilket gör att den är elektrisk och därför kan gå "när den vill". Efter en minut stannade det. Så är det nästan jämt, men bara när yttertempen ligger över ~5C eller så.

Blåser det alltså inne i kupén? Kan isf tänka mig att idén har utvecklats till att fräscha till inneluften också efter det att bilen stannat. Att motorfläkten går någon minut är hur som helst ingenting konstigt.
Citera
2010-05-08, 10:20
Medlem
Not_mes avatar
FÖrutom att motorn behöver kylas och det är därför fläkten går, så finns det vissa bilar som har en liten finess med AC:n. Som de flesta vet så kan det bli rolig bakterietillväxt om man kör med AC:n på ända tills man stannar bilen. Då fastnar kondensvatten mm i systemet (det är detta som en luktar underligt när man startar bilen nästa gång). Stänger man däremot av AC:n någon kilometer innan man ska stanna bilen så hinner kodensvattnet rinna bort och torka. Detta har några biltillverkare tagit fasta på och låter därför fläkten gå en stund efter att man har stannat bilen om man använt AC:n, för att torka upp det överblivna vattnet.
Citera
2010-05-08, 20:03
Medlem
Sådär gör även min 940. Motorfläkten går för att kyla motorn efter avstängning. På nyare volvo så är det som ovanstående talare säger. En typ av dränering av AC:n. Vet också att vissa startar AC så fort du låser upp bilen med fjärkontrollen om bilen känner av att det är varmt i kupèn.
Citera
2010-05-09, 10:52
Medlem
Torrances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av munktorparen
Sådär gör även min 940. Motorfläkten går för att kyla motorn efter avstängning. På nyare volvo så är det som ovanstående talare säger. En typ av dränering av AC:n. Vet också att vissa startar AC så fort du låser upp bilen med fjärkontrollen om bilen känner av att det är varmt i kupèn.

hur går det till? med tanke på at AC kompressorn drivs av motorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in