Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-05-07, 22:55
  #1
Medlem
lendrygghs avatar
Litteratur och text har jag alltid haft lätt för.
Om det har varit böcker, serier, krönikor, vad som helst - det har så gott som alltid varit intressant att läsa och jag förstår allt som oftast budskapen i det jag läser. Jag är vad man kan kalla helt normal i litterära avseenden och förståelseförmågor - förutom på en punkt.
Dikt.
Jag vet inte, men av någon outgrundlig anledning kan jag verkligen aldrig ta till mig dikter. Roliga rimmande dikter och samhällssatirer fungerar däremot galant, jag begriper det lika klart som om jag skrivit det själv. Dessa är inget problem med, dom kan jag finna nöje i att läsa rentav; men de vanliga, mainstreamdikterna kan jag bara inte ta in.
Då talar vi dikter som behandlar kärlek, tankar, döden, abstraktioner, skönheter, och annat som jag kan kategorisera som liknande tjafs. Det går bara inte, jag ser inget djup i det!
För mig ska en dikt en föreställa högkoncentrerad tanke med ett budskap; men eftersom det känns som om alla dikter som produceras bara är dravel med ord som "slöjskuggor", "molntrasor", "brustna hjärtan", och "törst" så anser jag det bara vara överpretentiös skit.
Jag bygger någon mental mur runt dikterna som förhindrar mig från att nyktert och konstkritiskt kunna bedöma och jämföra dom. Jag tycker det är trams helt enkelt!

Mina vänner visar mig dikter som
Citat:
Du slår mig. Jag tar emot och vänder mig om. En klockas sakta tickande vänder på tiden, varför? Kan inte, vill inte. Men september har tagit mig förut.
Min reaktion är alltid "Wow, snyggt! Fina ord där" med mitt mest påklistrade leende.
För mig är det bara en hög med adjektiv dom rafsat ihop i en hög och presenterar som om dom gjort det med uppbådande av alla sina krafter.
Försök förstå mig, det är ett synnerligen irriterande problem jag har, då i princip alla mina vänner diktar poem som jag ständigt ska bli presenterad för.

Det som är mest irriterande är nog att dom skriver om inre smärta, död, och sömnlösa nätter (Varpå jag frågar dom hur dom mår, som skrivit så mörkt alster, men dom mår alltid bra ändå! Dom ljuger alltså ihop ett litet poem med låtsatsdjup!), men det är inte relevant för min egentliga frågeställning.

Jag är verkligen inkapabel att bedöma dikter, vad ska jag göra för att vidga mina vyer? Är dom bekräftelsesökande överpretentiösa esteter allihop, eller vill dom säga mig något?
Citera
2010-05-07, 23:17
  #2
Medlem
Twisted-Studioss avatar
Läs kända dikter av kända författare, gärna sådana som har analyserats av flera oberoende kritiker och läs deras kritik av dem, på så vis kommer du bygga upp en förståelse för diktningens sköna värld.
Citera
2010-05-07, 23:23
  #3
Medlem
Dikt har alltid liknat dravel och nonsens för mig också. Tack och lov har jag inga diktande vänner.

Det kanske är lite OT, men jag "förstår" inte musik heller och jag misstänker att det (på något sätt) hör ihop med min avsky för dikt. Missförstå mig rätt nu: jag uppskattar musik, spelar två instrument och min mp3-samling uppgår till 25 gb. Men om någon skulle be mig förklara vad man vill ha "sagt" med ett visst stycke eller låt skulle jag nog inte kunna ge nåt ordentligt svar*. I princip kan jag skilja "glatt" från "sorgset". Men att till exempel just "sommarstycket" i Vivaldis Le quattro stagioni skulle representera sommaren slår mig som FULLSTÄNDIGT arbiträrt.

* Det enda undantaget är om det finns nån text att ta hjälp av.
Citera
2010-05-07, 23:24
  #4
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twisted-Studios
Läs kända dikter av kända författare, gärna sådana som har analyserats av flera oberoende kritiker och läs deras kritik av dem, på så vis kommer du bygga upp en förståelse för diktningens sköna värld.

Jag ska försöka med detta, några rekommendationer på författare?
Citera
2010-05-07, 23:52
  #5
Medlem
Weejays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Jag ska försöka med detta, några rekommendationer på författare?

Tomas Tranströmer
Bruno K. Öijer
Kristina Lugn
Citera
2010-05-07, 23:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Jag ska försöka med detta, några rekommendationer på författare?

Ta något skolboksexempel, typ William Blakes The Lamb och The Tyger:

http://www.sparknotes.com/poetry/blake/section6.rhtml

http://www.pathguy.com/tyger.htm
Citera
2010-05-08, 00:27
  #7
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det du vänder dig emot verkar vara dels det som kallas pekoral, dels dikter som är - bokstavligen - patetiska. Det kan man ju förstå att du har svårt med. Det är inte ens något problem egentligen, strunta då i pekoralen och undvik stora delar av romantiken.

Kanske du skulle uppskatta surrealister? Prova med Erik Lindegren, en av de största poeter Sverige har haft. Sorgligt underskattad dessutom.

Ikaros

Bort domnar nu hans minnen från labyrinten.
det enda minnet: hur ropen och förvirringen steg
tills de äntligen svingade sig upp från jorden.

Och hur alla klyftor som alltid klagat
efter sina broar i hans bröst
långsamt slöt sig, som ögonlock,
hur fåglar strök förbi, som skyttlar eller pilskott,
och till slut den sista lärkan, snuddande hans hand,
störtande som sång.

Sedan vidtog vindarnas labyrint, med dess blinda tjurar,
ljusrop och branter,
med dess hisnande andedräkt, som han länge
och mödosamt lärde sig parera,
tills den återigen steg, hans blick och hans flykt.

Nu stiger han ensam, i en himmel utan moln,
i en fågelfri rymd bland reaktionsplanens larm...
stiger mot en allt klarare sol,
som blir allt svalare, allt kallare,
Uppåt mot sitt eget frusande blod och själarnas flyende vattenfall,
en innestängd i en vinande hiss,
en luftbubblas färd i havet mot den magnetiskt hägrande ytan:
fosterhinnans sprängning, genomskinligt nära,
virveln av tecken, springflodsburna, rasande azur,
störtande murar, och redlöst ropet från andra sidan::
Verklighet störtad
utan verklighet född!
Citera
2010-05-08, 09:43
  #8
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Tomas Tranströmer
Bruno K. Öijer
Kristina Lugn

Citat:
Ursprungligen postat av DonFabrizio
Ta något skolboksexempel, typ William Blakes The Lamb och The Tyger:

http://www.sparknotes.com/poetry/blake/section6.rhtml

http://www.pathguy.com/tyger.htm

Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det du vänder dig emot verkar vara dels det som kallas pekoral, dels dikter som är - bokstavligen - patetiska. Det kan man ju förstå att du har svårt med. Det är inte ens något problem egentligen, strunta då i pekoralen och undvik stora delar av romantiken.

Kanske du skulle uppskatta surrealister? Prova med Erik Lindegren, en av de största poeter Sverige har haft. Sorgligt underskattad dessutom.

Ikaros

Bort domnar nu hans minnen från labyrinten.
det enda minnet: hur ropen och förvirringen steg
tills de äntligen svingade sig upp från jorden.

Och hur alla klyftor som alltid klagat
efter sina broar i hans bröst
långsamt slöt sig, som ögonlock,
hur fåglar strök förbi, som skyttlar eller pilskott,
och till slut den sista lärkan, snuddande hans hand,
störtande som sång.

Sedan vidtog vindarnas labyrint, med dess blinda tjurar,
ljusrop och branter,
med dess hisnande andedräkt, som han länge
och mödosamt lärde sig parera,
tills den återigen steg, hans blick och hans flykt.

Nu stiger han ensam, i en himmel utan moln,
i en fågelfri rymd bland reaktionsplanens larm...
stiger mot en allt klarare sol,
som blir allt svalare, allt kallare,
Uppåt mot sitt eget frusande blod och själarnas flyende vattenfall,
en innestängd i en vinande hiss,
en luftbubblas färd i havet mot den magnetiskt hägrande ytan:
fosterhinnans sprängning, genomskinligt nära,
virveln av tecken, springflodsburna, rasande azur,
störtande murar, och redlöst ropet från andra sidan::
Verklighet störtad
utan verklighet född!

Tack för tipsen! Jag ska kolla upp dom och se om dom är något att ha.
Den sista dikten tyckte jag var förvånande bra trots allt; kanske är det så att jag är svältfödd på bra dikter så jag känner igen en bra när jag ser en? Den var verkligen långt ifrån allt vad de dikter jag läst är.
I så fall är det ju lite tragiskt egentligen, för då betyder ju det att alla mina diktande vänner är precis vad jag fruktade: dravelskrivande otalanger.
Citera
2010-05-18, 22:35
  #9
Medlem
Pekoralens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det du vänder dig emot verkar vara dels det som kallas pekoral, dels dikter som är - bokstavligen - patetiska. Det kan man ju förstå att du har svårt med. Det är inte ens något problem egentligen, strunta då i pekoralen och undvik stora delar av romantiken.

Kanske du skulle uppskatta surrealister? Prova med Erik Lindegren, en av de största poeter Sverige har haft. Sorgligt underskattad dessutom.

Vem tycker om pekoral? Jag tycker du använder uttrycket lite konstigt, som om pekoral är en viss stil inom dikten, vilket det ju inte är. Pekoral kan ju finnas inom vilken genre som helst och är ju, mycket förenklat uttryckt, helt enkelt en dålig dikt som inte riktigt håller. Eller som en poeten B. Pettersson säger (källa Wikipedia):

"När uttrycks- och meddelelsebehovet är långt större än gestaltningsförmågan. Den emotionella och intellektuella kapaciteten räcker inte till för de stora ambitionerna ...". (Poeten Bertil Pettersson.

Sedan tycker jag nog att surrealismen inte är den bästa genren att föreslå för en person som har det lite motigt med att tolka dikter. Surrealismen står ju för rätt svårfångade och diffusa dikter, eftersom hela tanken med den genren går ut på att "spotta" ur sig det som kommer till en, fri från tankemässiga planer och skisser.

Här har du ett exempel på hur surrealismen funkar: "Skönt är det oväntade mötet mellan en symaskin och ett paraply på ett operationsbord. „
— Comte De

Jag skulle istället tipsa om stringenta och "klara" dikter, oavsett inom vilken genre den dikten råkar vara skriven.

Nils Ferlin och Dan Andersson tror jag skulle funka.

Vad tycker TS om dessa små exempel t.ex?

INFALL (Nils Ferlin, ur Barfotabarn 1933)

Man dansar däruppe - klarvaket
är huset fast klockan är tolv.
Då slår det mig plötsligt att taket,
mitt tak, är en annans golv


I LIVETS VILLERVALLA
(ur En döddansares visor (1930))

I livets villervalla
vi gå på skilda håll.
Vi mötas och vi spela
vår roll -

Vi dölja våra tankar,
Vi dölja våra sår
och vårt hjärta som bankar
och slår -

Vi haka våra skyltar
var morgon på vår grind
och prata om väder
och vind -

I livets villervalla
så nära vi gå
men så fjärran från varandra
ändå.

Och har du två lite längre dikter av Dan Andersson som sparkar röv! Helt oöverträffad i tunga men lättlästa texter om livet.

Hemlös:
http://sv.dikt.org/Heml%C3%B6s.

Du liv:http://runeberg.org/kolvakt/10.html

Lycka till!
__________________
Senast redigerad av Pekoralen 2010-05-18 kl. 22:41.
Citera
2010-05-19, 23:45
  #10
Medlem
minimaggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
I så fall är det ju lite tragiskt egentligen, för då betyder ju det att alla mina diktande vänner är precis vad jag fruktade: dravelskrivande otalanger.

Eller unga och outvecklade? Fast din teori är givetvis mer trolig, men håll god min ändå=) Skrivandet kan säkert ha en positiv verkan på dem och vara viktigt för deras liv, vilket egentligen är det som spelar roll. Det är väldigt få som lyckas överföra den nyttan till läsaren dock, men det skadar aldrig att försöka.
Citera
2010-05-20, 01:39
  #11
Medlem
julsmutss avatar
Jag håller med TS fullständigt. För mig är dikter som inte rimmar bara pretentiöst babbel. Däremot kan jag verkligen uppskatta diktare som leker med ord, estradpoeter eller rappare. Hur man får in snygga metaforer och budskap i stiliga rim. Där har vi riktig poesi!
Citera
2010-05-20, 09:03
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julsmuts
Jag håller med TS fullständigt. För mig är dikter som inte rimmar bara pretentiöst babbel. Däremot kan jag verkligen uppskatta diktare som leker med ord, estradpoeter eller rappare. Hur man får in snygga metaforer och budskap i stiliga rim. Där har vi riktig poesi!

Jo, visst, Ezra Pound och Vilhelm Ekelund är "pretentiöst babbel" medan rappare gör stor poesi. Lever du i världen upp och ner?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback