2010-05-07, 01:15
Medlem
kawelitos avatar
Är det sant att om man skalar en apelsin så skapas det så mycket statiskt elektricitet så att minnena och chipsen i datorerna går sönder.
Mitt befäl påstår det och att det skulle vara grunden till varför man inte äter citrus frukter vid datorer och inte att det blir kladdigt.
Citera
2010-05-07, 01:21
Medlem
Shoopdawh00ps avatar
Kort svarat, nej. Det är inte sant. Skulle inte kunna tänka mig att det skulle skapas med statisk elektricitet om man skalar citrus än om man sitter på en stol av syntetmaterial.
Citera
2010-05-07, 01:22
Medlem
hacks avatar
Jag brukar äta apelsiner framför datorn lite då och då, ibland flera på raken och jag har då inte märkt av några större problem :P
Citera
2010-05-07, 01:24
Medlem
julsmutss avatar
Jag tror att jag aldrig har använt den här vid ett med adekvat tillfälle:

Citera
2010-05-07, 09:12
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kawelito
Är det sant att om man skalar en apelsin så skapas det så mycket statiskt elektricitet så att minnena och chipsen i datorerna går sönder.
Mitt befäl påstår det och att det skulle vara grunden till varför man inte äter citrus frukter vid datorer och inte att det blir kladdigt.

Jag kan börja med att säga att jag inte är någon stor apelsinätare, jag föredrar äpplen, så jag vet inte hur pass mycket eller lite statisk elektricitet som genereras av att skala apelsiner. Men i vilket fall så spelar det ju ingen roll så länge du inte öppnar datorn och börjar peta på exponerade chips och dylikt. Tar du i chassit så kommer inte ett skit att hända, annat än att du kanske får en obehaglig stöt.
För all del skulle du väl kunna ha sönder något väldigt hi-techigt tangentbord med en urladdning.
Rolig anekdot; på ett tidigare jobb så hade vi en kille med diskbråck, han hade något slags specialstol som skulle vara bra för hans rygg. Problemet var att den stolen laddade upp folk som satt i den något så in i helvete, en dag när han var lite mosig i skallen så resten han sig ur stolen och utan att "ladda ur" sig så gick han och skulle slå in koden till vårat serverrum. Han zappar koddosan, den dör, och vi(dvs driftavdelningen) blir utelåsta från vårt serverrum medans vi frenetiskt letar efter den mekaniska nyckeln.
Citera
2010-05-08, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kawelito
Ditt befäl driver med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in