Flashback bygger pepparkakshus!
  • 9
  • 10
2012-04-11, 18:11
Medlem
QuiDocetDiscits avatar
Något som man bör notera är att Död o återfödd utgår från vissa antaganden som ej delas av meningsmotståndarna i denna tråd. Han tycks inte anse att vetenskap/objektivitet och spiritualitet/subjektivitet är dikotomier och tycker att vi är, för att citera, "minigudar" beståendes av medveten levande andlig energi, precis som Gud. Inga godtagbara, om ens några som helst, belägg framläggs för dessa teorier som bygger på enligt min mening felaktiga premisser vilket ger en felaktig slutsats. Vidare försvåras möjligheten att föra en någotsånär saklig diskussion avsevärt.

Slutligen vill jag be Död o återfödd definiera "vetenskap" och "bevis", för det ligger utanför min världsbild att materia består av de fyra elementen och det krävs mer är flummiga teorier för att jag ska revidera den. Slå också upp orden "källkritik" och "trovärdighet" när du ändå är igång, eller sluta länka till dina kvasivetenskapliga och förnuftsvidriga hemsidor besuttna av Hare Krishna. MvH
Citera
2012-04-12, 00:47
Medlem
QuiDocetDiscits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuiDocetDiscit
...

Kommateringsfel som stör ser jag nu i efterhand, men jag hoppas att ni förstod i alla fall. Borde börja läsa igenom mina texter innan jag postar dem. God natt.
Citera
2012-04-12, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Själen = Det evigt medvetna självet, det andliga jaget

Gratulerar. Du har ett postulat/axiom istället för ett cirkelresonemang.

Liv är förmågan till självreproduktion i någon form.

Så.
Citera
2012-08-30, 02:03
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EarlOfWarwick
Citat från den första av dina länkar: "The gross material energy consists of earth, water, fire, air and ether"

Var god konsultera en ordbok där ordet "vetenskaplig" förklaras innan du använder det för att beskriva denna länk.

Vad gäller resten av artikeln har jag inte läst den. Jag fullständigt vägrar att läsa en artikel som benämns vetenskaplig där man i premisserna säger att materia är uppbyggt av eld, vatten, jord och luft.

Det är ju de facto materiens 5 grundläggande tillstånd; det fasta, det flytande, plasma, det gasformiga, det eteriska!

Det kan väl inte ha undgått dig?
Citera
2012-08-30, 02:07
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Jo, det sker visst en makroevolution. Det var så encelliga organismer utvecklades till människor. Om inte det är en makroevolution, var god ge ett bättre exempel.

Encelliga organismer utvecklades till flercelliga organismer?

Belägg för det, tack!

Det är ju en BIOLOGISK NATURLAG att det enda som encelliga organismer klarar av att alstra är just bara encelliga organismer!

Eller sitter du inne med bevis för att någon encellig organism någonsin skulle ha flummat fram till en flercellig organism, så dela med dig, vi skulle alla uppskatta om du visade oss något sådant, Nobelpriset nästa!
Citera
2012-08-30, 02:10
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Min vän påpekade något mycket intressant om denna tråd. Du påstår att ateister inte kan definera liv. Mitt sätt att kontra detta: Teister kan inte definera liv.

Du har skapat en tråd om att ateisten inte kan definera liv. Min fråga är nu: Kan du?

Alltså: Din uppgift är att definera vad liv är. Din förklaring måste vara mer än "en samling egenskaper", detta har du själv sagt vid upprepade tillfällen är otillräckligt. Död o återfödd, vad är liv?

Livet = Den medvetna levande personliga andliga energin (eviga andesjälen) som lever och verkar i den temporära materiella stofthyddan vid namn kroppen.
Citera
2012-08-30, 05:43
Medlem
Citat:
Livet = Den medvetna levande personliga andliga energin (eviga andesjälen) som lever och verkar i den temporära materiella stofthyddan vid namn kroppen.
Det där är ju bara att flytta definitionsproblemet till en annan uppsättning ord ("medvetna levande personliga andliga energin", om något är ju dessa ord ännu svårare att definiera än liv); dessutom är det inte så lyckat att i din definition av livet hänvisa till att något lever, eller hur?

Jag kan förövrigt försöka mig på en lite mer abstrakt definition av liv som "En struktur av materia som kan föröka sig och kan undergå Darwinsk evolution."

Citat:
Evolution kan nämligen syfta på många olika saker...syftar du på den s.k. mikroevolutionen (ordet är ett påhitt av evolutionsteoretiker), så är jag helt med dig, eftersom det ingår i GUDS PLAN med livet, detta INGÅR i vår Skapares programmering av livsformernas komplexa genkoder!

Vår Intelligente Designer skapade och programmerade alla organismer med förmågan att variera sin form, färg och storlek, så att de kan anpassa sig till sin omgivning och överleva bättre!

Detta är ju fullständigt logiskt, med tanke på att själarnas komplexa materiella önskningar karmiskt ska kunna uppfyllas!
Alltså, om du accepterar "mikroevolution" måste du väl inse att "makroevolution" kan ske över längre tid? Även om man går en lång väg, tar man ju ett litet steg åt gången, och du erkänner ju här att små steg kan ske. Så om man bara ger processen tid, så kan man ju med små, gradvisa förändringar, dvs. enbart med den "mikroevolution" som du ju erkänner existerar, åstadkomma stora förändringar av djurets utseende och förmågor.
Citera
2012-08-30, 10:38
Medlem
Citat:

Varför är du ens tvungen att definera Liv? Varför måste du, ditt ego, ha en klar definition? Varför räcker det inte för dig att bara "känna" liv. Finns ingen mening med att förstå, med tankarna, vad det är?
Citera
2012-08-31, 19:51
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Citat:
Det är ju de facto materiens 5 grundläggande tillstånd

När du säger "de facto" försöker du alltså säga att "det eteriska" är ett aggregationstillstånd precis som fast form eller flytande; ja, jag hade inte förväntat mig så mycket mer av dig...

Citat:
Encelliga organismer utvecklades till flercelliga organismer?

Belägg för det, tack!

Sure thing!

Länk 1

Länk 2

Faktum är att utvecklingen från en- till flercellig har återskapats i laboratorier: Get your f*cking facts straight

Vad gäller det där nobelpriset...

Citat:

Det bästa med filosofi är att man inte bara kan "tycka" någonting; man måste argumentera (logiskt, mind you) för sina åsikter. Gör så; du argumenterar inte, du bara tycker. Ceci n'est pas la philosophie.
Citera
2012-11-19, 01:08
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Alltså, om du accepterar "mikroevolution" måste du väl inse att "makroevolution" kan ske över längre tid? Även om man går en lång väg, tar man ju ett litet steg åt gången, och du erkänner ju här att små steg kan ske. Så om man bara ger processen tid, så kan man ju med små, gradvisa förändringar, dvs. enbart med den "mikroevolution" som du ju erkänner existerar, åstadkomma stora förändringar av djurets utseende och förmågor.

Den s.k. "mikroevolutionen" är bara ett PÅHITTAT ord av evolutionsteoretiker, för att folk ska börja inbilla sig att adaption och variation inom familjegränserna har något med den förmenta biologiska evolutionen att göra!

Den s.k. mikroevolutionen har absolut ingenting att göra med myten kring makroevolutionen, att livsformer evolverat ur andra livsformer!

Mikroevolution är bara fråga om adaption och variationer - storlek, form, färg - inom de befintliga livsformerna, de skilda växt- och djurfamiljerna!

Vår Intelligente Designer skapade och programmerade alla organismer med förmågan att variera sin form, färg och storlek, så att de kan anpassa sig till sin omgivning och överleva bättre!

Detta ingår i Guds plan med livet, detta ingår i vår Skapares programmering av livsformernas komplexa genkoder!

Detta för att potentialen till en stor variation inom alla växt- och djurfamiljer ska finnas där, vilket ju är logiskt, med tanke på att själarnas komplexa materiella önskningar kring att bebo varierande materiella kroppsformer karmiskt ska kunna uppfyllas!

Det sker däremot ingen som helst s.k. makroevolution, dvs att livsformer utvecklas från lägre till högre former, som exempelvis från bakterie till fisk, eller från apdjur till Människa, vilket bara är en myt!

Adaption och variationer inom växt- och djurfamiljerna (s.k. mikroevolution) har alltså ingenting med egentlig evolution att göra, med tanke på att arter inom en specifik familj aldrig har övergått att tillhöra arter inom en helt ny familj. Adaption missförstås felaktigt som evolution:

http://www.harunyahya.com/es/76/categories
http://harunyahya.com/en/works/592

Den s.k. mikroevolutionen är ett faktum, men den har som sagt ingenting med Darwins evolutionslära att göra, i bemärkelsen att en art ur en familj skulle kunna utvecklas till en art i en helt ny familj, utan är bara fråga om variationer tack vare anpassning inom de specifika säregna växt- och djurfamiljer som existerar, vilket den genetiska koden tillåter, såsom exempelvis att en körsbärstomat kan bli till en bifftomat, eller att en varg kan bli till en pudel (bägge hunddjur), men det är fortfarande bara fråga om tomater och hunddjur i olika variationer...
Citera
2012-11-19, 01:11
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
När du säger "de facto" försöker du alltså säga att "det eteriska" är ett aggregationstillstånd precis som fast form eller flytande; ja, jag hade inte förväntat mig så mycket mer av dig...

Sure thing!

Länk 1

Länk 2

Faktum är att utvecklingen från en- till flercellig har återskapats i laboratorier: Get your f*cking facts straight

Vad gäller det där nobelpriset...

Det bästa med filosofi är att man inte bara kan "tycka" någonting; man måste argumentera (logiskt, mind you) för sina åsikter. Gör så; du argumenterar inte, du bara tycker. Ceci n'est pas la philosophie.

Ingenstans i dina länkar gavs några bevis för att någon enda encellig organism någonsin ska ha flummat vidare till flercelliga organismer!

NADA!

Det enda som encelliga organismer klarar av att alstra är just bara encelliga organismer, ingenting annat!

EN GRUNLÄGGANDE BIOLOGISK NATURLAG!!!
Citera
2022-08-26, 11:20
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luftikorgen
Varför är du ens tvungen att definera Liv? Varför måste du, ditt ego, ha en klar definition? Varför räcker det inte för dig att bara "känna" liv. Finns ingen mening med att förstå, med tankarna, vad det är?

Jag finner det bara ANMÄRKNINGSVÄRT att vetenskapsmännen inte klarar av att definiera "Liv" eller "Medvetande"!

Givetvis för att Liv och Medvetande består av en annan energi än den materiella!

Liv och Medvetande är egenskaper som den andliga själen, Jaget, har!

Utan själen, inget liv, inget medvetande!

Förklaras på ett mycket bra sätt här:
https://www.youtube.com/watch?v=tWQOnzDy9Fk
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här