Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-10, 18:39
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Funderar på att släppa mina Lundbergs vid rätt tillfälle för att köpa lite industrivärden + att man får loss lite pengar till någon till aktie.
Vad tror ni?
Lundbergs e ju typ världens bästa företag och Industrivärden inte långt efter.
Så näää , behåll och spara ihop stålar till att även köpa in Industrivärden .
Citera
2016-04-10, 22:09
  #74
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Funderar på att släppa mina Lundbergs vid rätt tillfälle för att köpa lite industrivärden + att man får loss lite pengar till någon till aktie.
Vad tror ni?
Galet. Du får ju exponeringen mot Industrivärden genom Lundbergs, som dessutom är ett utmärkt försiktigt företag.
Citera
2017-08-12, 00:18
  #75
Medlem
Spaders avatar
Sjukt konstigt att det inte har skrivits i denna tråd på typ ett år. Oh well, här är mina "två cent" om bolaget för stunden:

Jag säljer nu mina Industrivärlden-aktier till en vinst om 22%
Varför? Glidande medelvärden (SMA100 respektive SMA30 (dagar)) har gett en säljsignal (death cross) för en vecka sedan. Enligt Investtech så är aktien neutral på medellång sikt (efter att ha gått starkt under året). Bolag i industrisektorn har dessutom gått sämst på sistone - från att ha varit i en uppåttrend tidigare under våren. Analytikern Fredrik von Schantz (Avanza) dissade aktien nyligen i Juni och tog bort den från portföljen över Avanzas "köpvärda aktier" då han anser rabatten (substansvärdet) "förbrukat".

Dock värt att påpeka att på längre sikt (SMA10 respektive SMA40 (veckor)) så är trenden fortfarande upp! Också värt att påpeka att jag är aktienoob och att ni lyssnar på mig på er egen risk! Jag har säkert helt fel!
Citera
2018-04-30, 13:30
  #76
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Sjukt konstigt att det inte har skrivits i denna tråd på typ ett år. Oh well, här är mina "två cent" om bolaget för stunden:

Jag säljer nu mina Industrivärlden-aktier till en vinst om 22%
Varför? Glidande medelvärden (SMA100 respektive SMA30 (dagar)) har gett en säljsignal (death cross) för en vecka sedan. Enligt Investtech så är aktien neutral på medellång sikt (efter att ha gått starkt under året). Bolag i industrisektorn har dessutom gått sämst på sistone - från att ha varit i en uppåttrend tidigare under våren. Analytikern Fredrik von Schantz (Avanza) dissade aktien nyligen i Juni och tog bort den från portföljen över Avanzas "köpvärda aktier" då han anser rabatten (substansvärdet) "förbrukat".

Dock värt att påpeka att på längre sikt (SMA10 respektive SMA40 (veckor)) så är trenden fortfarande upp! Också värt att påpeka att jag är aktienoob och att ni lyssnar på mig på er egen risk! Jag har säkert helt fel!
Jag funderar på gå in nu är det värt, jag är bara ute efter 10-20% avkastning.
Citera
2018-06-16, 22:02
  #77
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Jag funderar på gå in nu är det värt, jag är bara ute efter 10-20% avkastning.
Ingen aning.
Aktien har gått kräftgång ända sedan jag sålde - tur jag placerade pengarna någon annanstans.
För stunden lågt RSI och positiv volymbalans på kort sikt.
Sparar du långsiktigt och är ganska inaktiv i din handel så är väl Industrivärden fortfarande en bra aktie. Uppåttrend sedan 2011 ändå. Men stundtals så är aktien tråkig (går i sidled) och då kan man lika gärna lägga pengarna någon annanstans.

Vill tillägga också att sommaren brukar vara dålig för industri-sektorn.
Citera
2020-04-24, 20:04
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Industrivärden är ett av mina favoritinnehav, och eftersom det inte skrivits mycket om bolaget här på forumet tänkte jag att det behövs en tråd för att bevaka det.

Jag inleder bevakningen med dagens stora frågetecken. Industrivärden C är i skrivande stund ned med knappt 5 %, medan innehavsbolagen* knappt rört sig, eller gått upp. Alltså har rabatten plötsligt ökat. Varför?

*
Handelsbanken -0,1 %
Sandvik +0,36 %
SCA +0,72 %
SSAB +2,26 %
Ericsson -1,05 %
Volvo +0,53 %
Skanska +0,86 %

Om du jämför Industrivärlden C med Wallenbergs maktbolag Investor B, så ser du vilken aktie man ska äga.
Citera
2020-07-21, 21:30
  #79
Medlem
Lavas avatar
2020-07-08

Är man intresserad av Indu C kan det vara läge att gå in nu.
Nordea höjer riktkursen till 260 kr

2020-07-21 stänger aktien på 223.60 kr
Citera
2022-02-10, 19:06
  #80
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Industrivärden rapporterar ett substansvärde på 329 kronor per aktie per den 9 februari. Vid årsskiftet var substansvärdet 332 kronor vilket tidigare har redovisats.

Rörelseresultatet blev 15 765 miljoner kronor (8 914) och nettoresultatet blev 15 724 miljoner kronor (8 868) under det fjärde kvartalet.

I ordinarie utdelning föreslås 6,75 kronor per aktie (6,25). I fjol lämnades även en extra utdelning på 2 kronor.

https://www.avanza.se/placera/telegr...delningen.html
Citera
2022-02-10, 19:43
  #81
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Industrivärden rapporterar ett substansvärde på 329 kronor per aktie per den 9 februari. Vid årsskiftet var substansvärdet 332 kronor vilket tidigare har redovisats.

Rörelseresultatet blev 15 765 miljoner kronor (8 914) och nettoresultatet blev 15 724 miljoner kronor (8 868) under det fjärde kvartalet.

I ordinarie utdelning föreslås 6,75 kronor per aktie (6,25). I fjol lämnades även en extra utdelning på 2 kronor.

https://www.avanza.se/placera/telegr...delningen.html
Det känns bra. Bolaget är kanske inte det roligaste men ger en bra exponering som svensk basindustri. Undrar dock om Industrivärden och Lundsbergsföretagen kommer fusioneras i nära framtid ...
Citera
2022-02-10, 19:46
  #82
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Det känns bra. Bolaget är kanske inte det roligaste men ger en bra exponering som svensk basindustri. Undrar dock om Industrivärden och Lundsbergsföretagen kommer fusioneras i nära framtid ...

Lundberg har sagt att det inte är aktuellt, och jag hoppas det inte blir någon sammanslagning.
Citera
2022-05-22, 15:59
  #83
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Investmentbolaget Industrivärden har den 18 och 19 maj köpt 1,5 miljoner aktier i
verkstadsbolaget Sandvik. Aktierna köptes till ett genomsnittspris på 193,15 kronor per aktie, en affär på 289,7 miljoner kronor. Det framgår av Finansinspektionens insynsregister.

https://www.avanza.se/placera/telegr...er-kronor.html

Fastighets- och investmentbolaget Lundbergs har den 17 och 18 maj köpt 476 511 C-aktier i
investmentbolaget Industrivärden. Aktierna köptes till ett genomsnittspris på 249,03 kronor per aktie, en affär på 118,7 miljoner kronor.

https://www.avanza.se/placera/telegr...er-kronor.html

Fredrik Lundberg har den 9 maj köpt 325 000 C-aktier i investmentbolaget Industrivärden där han är styrelseordförande. Aktierna köptes till kursen 235,12 kronor per aktie. Köpesumman uppgår till 76,4 miljoner kronor.

https://www.avanza.se/placera/telegr...er-kronor.html
Citera
2022-05-22, 16:04
  #84
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Det är sällan man läser några nyheter om Industrivärden bortsett från att dom ökar innehaven i Sandvik och Volvo och att Fredrik Lundberg köper fler aktier; bland blir man nästan förvånad att det fortfarande finns några aktier kvar för Lundberg att köpa.

Finns det inga nya bolag som man planerat gå in i? Det finns bara sju bolag i portföljen just nu och även om Industrivärden är tryggt och stabilt vore det ju kul om man inte behöll platsen som världens tråkigaste investmentbolag år efter år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback