Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-05-06, 15:29
  #1
Medlem
Starvids avatar
Industrivärden är ett av mina favoritinnehav, och eftersom det inte skrivits mycket om bolaget här på forumet tänkte jag att det behövs en tråd för att bevaka det.

Jag inleder bevakningen med dagens stora frågetecken. Industrivärden C är i skrivande stund ned med knappt 5 %, medan innehavsbolagen* knappt rört sig, eller gått upp. Alltså har rabatten plötsligt ökat. Varför?

*
Handelsbanken -0,1 %
Sandvik +0,36 %
SCA +0,72 %
SSAB +2,26 %
Ericsson -1,05 %
Volvo +0,53 %
Skanska +0,86 %
Citera
2010-05-06, 20:09
  #2
Medlem
Tirpitzs avatar
För att den handlas exklusive utdelning idag om 3 kr. Vilket gör ungefär lite mer än 3 % utav kursen.

Sen att den föll än mer än 3 % har att göra med det allmänna börsklimatet just nu. Kan tillägga att jag sålde den imorse. Tyvärr måste jag ändå säga, då även jag anser INDU vara ett välskött investmentbolag med framtidsutsikter. Men hoppas köpa tillbaka dem lägre om nån månad eller två.
Citera
2010-05-06, 20:46
  #3
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Industrivärden är ett av mina favoritinnehav, och eftersom det inte skrivits mycket om bolaget här på forumet tänkte jag att det behövs en tråd för att bevaka det.

Jag inleder bevakningen med dagens stora frågetecken. Industrivärden C är i skrivande stund ned med knappt 5 %, medan innehavsbolagen* knappt rört sig, eller gått upp. Alltså har rabatten plötsligt ökat. Varför?

*
Handelsbanken -0,1 %
Sandvik +0,36 %
SCA +0,72 %
SSAB +2,26 %
Ericsson -1,05 %
Volvo +0,53 %
Skanska +0,86 %

Själv kan jag tycka att jag inte har något förtroende för ledningen. Att belåna sig till max för att köpa Volvo-aktier på börstoppen 2007 tyder på medioker ledning. Sedan är jag inte alltför förtjust över innehaven. SHB är ett utmärkt bolag och även Sandvik. Sca är alltför beroende av virkespriser och skog har historiskt varit sämre avkastningskälla än aktier. SSAB har oerhört mycket goodwill i balansräkningen och intjäningen är ruskigt volatil. Ericsson blir krossade av kineserna och i fordonssektorn föredrar jag det mer välskötta Scania framför Volvo. Skanska har jag ingen åsikt om.

Varför älskar du just dessa innehav och industrivärden?
Citera
2010-05-07, 12:19
  #4
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Varför älskar du just dessa innehav och industrivärden?
Handelsbanken är Sveriges finaste och konservativaste bank.

Sandvik
är världsledande inom gruvmaskiner och hårdmetall etc. Också spännande högmarginalprodukter som ånggeneratorer till kärnkraftverk.

SCA är Sveriges finaste skogsbolag, som dessutom har en mycket stark position inom hygienprodukter vilket stabiliserar intjäningen. Vidare har man stora dolda övervärden inom skogen, om man nu någonsin tar sig samman och styckar bolaget och fusionerar med Holmen.

SSAB
är världsledande på höghållfast tunnplåt och kylda stål, och jag är mycket imponerad av den anläggning jag besökt. Det är dock lite oroväckande att en så pass stor del av segmentet tunnplåt går till bilindustrin. Tänk om man av bränsleskäl mer går över till aluminium?

Ericsson är ett jobbigt teknikbolag som jag inte tror på.

Volvo gör några av världens finaste lastbilar, och ledningen är mycket medveten om de utmaningar Peak Oil kommer att innebära. Scania må vara ännu finare, men med 25 % rabatt väljer jag Volvo.

Skanska är det överlägset största svenska byggbolaget, som dels bygger bostäder i egen regi (stabilt, kapitalintensivt) och dels tar sig an stora internationella bygg- och infrastrukturprojekt (volatilt, kan gå åt helvete, krävs nästan inget kapital), så bolagets segment kompletterar sig mycket väl.

Sen har vi förstås den heliga rabatten som ger turboeffekt på utdelningarna, och till detta kommer att bolagets belåning ger lite extra hävstång.

PS. Vad gäller ledningen är jag helt med på att det var puckat att köpa på sig de där Volvoaktierna, men det är lätt att säga i efterhand. Då lyfter jag hellre fram de goda idéerna, som konvertibellemissionen på en halv miljard euro, nu innan ränteoron slog till.
__________________
Senast redigerad av Starvid 2010-05-07 kl. 12:27.
Citera
2010-05-07, 12:21
  #5
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tirpitz
För att den handlas exklusive utdelning idag om 3 kr. Vilket gör ungefär lite mer än 3 % utav kursen.
Haha, där ser man! Och jag som var helt säker på att den dagen var för typ en vecka sen.
Citera
2010-05-07, 13:51
  #6
Medlem
Starvids avatar
Mer om Industrivärden: http://www.lundaluppen.se/search/lab...triv%C3%A4rden
Citera
2010-05-07, 15:05
  #7
Medlem
Finans.killens avatar
Sålde i måndags, med fin vinst.

Ska definitivt köpa tillbaks när denna "sättningen" på marknaden är avklarad.
Citera
2010-05-07, 18:39
  #8
Medlem
Starvids avatar
Ja, i dag är den ner 5,6 % till.
Citera
2010-11-23, 20:48
  #9
Medlem
Blocket.ses avatar
Uppar denna tråd lite med förhoppning om att Starvid har någon nyhet...

Vågar man investera?

MVH
Citera
2010-11-23, 23:00
  #10
Medlem
Starvids avatar
Det som är spännande nu är dels att man har en starkare balansräkning. Eget kapital och soliditet ökar när innehavsbolagens kurser går upp. Samtidigt sitter Renault och vill sälja sina a-aktier i Volvo, och de vill Industrivärden åt, eller i alla fall en del av dem. Känns nog bra för Nyrén att han lyckades lansera den där trevliga konvertibeln...
Citera
2010-11-25, 18:26
  #11
Medlem
Blocket.ses avatar
Tackar..

jav vet inte riktigt,, jag gillar bolagen,, har själv jobbat på ett av dom
Citera
2010-11-25, 23:52
  #12
Medlem
Starvids avatar
Jag gillar särskilt Handelsbanken, den enda svenska bank som man kan känna sig trygg med i det långa loppet, oavsett konjunktur. De kommer aldrig behöva ta en tugga av den feta kreditförlustskitmackan.

Det gör i sin tur att Industrivärden kan vara mer skuldsatt eftersom Handelsbanken kan rädda dem. Hos Wallenbergarna är det tvärt om: Investor måste vara konservativt finansierat så man kan rycka ut nästa gång SEB kör i diket, och det är ju trots allt bara en tidsfråga innan det händer.
__________________
Senast redigerad av Starvid 2010-11-25 kl. 23:54.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback