Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-04-01, 09:41
  #1
Medlem
retrorods avatar
tjena alla....
är det nån mer än jag här inne som lyssnar på rockabilly?
Citera
2004-04-01, 10:12
  #2
Medlem
Haha, jag har lurat på dig ett tag nu, men det var alltså så! (För er som tror att jag flippat ur helt, så kan jag förklara att kopplingen mellan nick och avatar gjorde att misstänkte att personen kanske hade sån här musiksmak...).

Ja, lite. Var mycket mer för några år sedan, men av någon anledning har jag inte orkat hålla igång med lysnandet. Go Getters tillhör dock fortfarande favoriterna. Reverend Horton Heat är också ett gjutet band, jag ser dem i alla fall som rockabilly, och inte Psychobilly vilket jag också lyssnar en del på.

Vet du var man kan få tag i nypressade 78-varvare förresten?
Citera
2004-04-01, 10:45
  #3
Medlem
retrorods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendärkillen
Haha, jag har lurat på dig ett tag nu, men det var alltså så! (För er som tror att jag flippat ur helt, så kan jag förklara att kopplingen mellan nick och avatar gjorde att misstänkte att personen kanske hade sån här musiksmak...).

Ja, lite. Var mycket mer för några år sedan, men av någon anledning har jag inte orkat hålla igång med lysnandet. Go Getters tillhör dock fortfarande favoriterna. Reverend Horton Heat är också ett gjutet band, jag ser dem i alla fall som rockabilly, och inte Psychobilly vilket jag också lyssnar en del på.

Vet du var man kan få tag i nypressade 78-varvare förresten?

ojoj det kan vara svårt att få fram alla kör ju mest med vanliga 45 o 33 o sen är det en himla massa 10" ut men 78 vet jag ingen nu kolla upp med enviken records.
flying phantom (stavfel?) släppte en 10" som skulle se ut som en 78 lite tjockare o med gammalt fodral.
Citera
2004-04-01, 10:48
  #4
Medlem
Jag lyssnar en hel del på stenkakor, mycket gammal jazz, och en del rock. Vore kul att veta om det nyproducerades ngt nytt på 78-varv.
Citera
2004-04-01, 11:18
  #5
Medlem
retrorods avatar
hmm nej tyvärr vet jag ingen nu men det är väll bara att kolla enviken records eller tail reckords. tail är ju han lasse strandhem? som äger. spelar bara in med gammla grejor o pressar egna vinyl. det är lite coolt
Citera
2004-04-01, 16:07
  #6
Medlem
antuks avatar
Lite Jack Baymoor and the Bandits är aldrig fel. Sen är dom Svenskar oxå, vilket är trivsamt.
Citera
2004-04-01, 22:08
  #7
Medlem
retrorods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antuk
Lite Jack Baymoor and the Bandits är aldrig fel. Sen är dom Svenskar oxå, vilket är trivsamt.

nej det är inga fel på dom kent vikmo o co.
gitarristen o trummisen är från mina hemtrakter (närke)
det finns många bra svenska rockabilly band som håller väldigt hög klass
Citera
2004-04-02, 19:19
  #8
Medlem
Fat bastards avatar
Räknas man in om man gillar Stray cats? eller är det för kommersielt?

Lyssnar även lite på Johnny and the roccos, Dave Philips and the hot rod gang, men har nog dragit mer och mer över på swing, jazz och croonermusik ju äldre man blir.
Citera
2004-04-02, 19:36
  #9
Medlem
GreenManalishis avatar
Jag är ingen storlyssnare av rockabilly.
Men mycket av det jag hört har varit bra t.ex
Dale Hawkins
Johnny Burnette
Dorsey Burnette

av de svenska är nog
Hank C Burnette bäst. Lär vara den enda svensk som givits ut på Sun Records. Jack Baymoore & the Bandits samt Slaptones har ju viss kommersiell framgång.
När jag bodde i Luleå fanns det ett rätt bra band som hette Sun Cats och
de gav ut nån skiva.

Startade faktiskt
en tråd här för nåra månader sedan om rockabilly men fick
inte så mycket gensvar.
Citera
2004-04-02, 22:32
  #10
Medlem
Bestlas avatar
Jodå

*räcker upp handen*
Citera
2004-04-02, 22:38
  #11
Medlem
GreenManalishis avatar
här är en länk till min tidigare tråd om rockabilly
http://forum.flashback.info/scandina...ght=rockabilly
Citera
2004-04-02, 23:06
  #12
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jäklar - det var länge sen man rensade öronen med lite rockabilly.

Har en del vinylskivor med The Riot Rockers, Stray Cats, Carl Mann, Johnny Cash (johodå), Ronnie Hawkins, Jets och Crazy Cavan mm

Ligger några band också och samlar damm.

Fan, måste digitalisera dem innan de förmultnar.

En polare i gymnasiet var totalt såld på Rockabilly och lärde mig en del.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback