Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-05-05, 21:19
  #1
Medlem
Anemonenemorosas avatar
Jag flätade till en sån här i höstas:

http://slinging.org/index.php?page=w...-colin-philips

Är det någon på FB förutom undertecknad som ägnar sig åt att slunga?
Citera
2010-05-05, 21:43
  #2
Medlem
lendrygghs avatar
Inte jag personligen, men en kompis har en som han kan hantera väl. Han kan få iväg stenar rejäla distanser, ett effektivt vapen antar jag.
Citera
2010-05-06, 00:06
  #3
Medlem
Bonnatorps avatar
Men dude den där måste jag ju pröva göra
Jag gjorde en riktigt enkel variant av en läderbit och två snören när jag gick typ i 5an eller 6an. Fick iväg stenen något djävulskt högt när jag skulle visa morsan.
Stenen landade på hennes silverlackade Mercedez.....
Citera
2010-05-06, 01:02
  #4
Medlem
Anemonenemorosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Men dude den där måste jag ju pröva göra
Jag gjorde en riktigt enkel variant av en läderbit och två snören när jag gick typ i 5an eller 6an. Fick iväg stenen något djävulskt högt när jag skulle visa morsan.
Stenen landade på hennes silverlackade Mercedez.....

Hehe, gjorde precis samma grej med en slunga jag gjort av remmar och en sönderklippt handske när jag var typ 8. Men jag träffade grannens golf istället, och fick springa upp i skogen och gömma mig.
Men det är andra bullar nu när man är äldre och har lite mer finmotorik, jag får iväg 100 g stenar 4-5 ggr så långt som jag kan kasta dem med bara handen. Med lite flyt så får man iväg dem upp mot 150 m. Himlans sweet faktiskt...
Citera
2010-05-06, 22:25
  #5
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anemonenemorosa
Hehe, gjorde precis samma grej med en slunga jag gjort av remmar och en sönderklippt handske när jag var typ 8. Men jag träffade grannens golf istället, och fick springa upp i skogen och gömma mig.
Men det är andra bullar nu när man är äldre och har lite mer finmotorik, jag får iväg 100 g stenar 4-5 ggr så långt som jag kan kasta dem med bara handen. Med lite flyt så får man iväg dem upp mot 150 m. Himlans sweet faktiskt...
!! Dra helveti!! 150meter!?
(Hmm,ska nog börja med lite "makrame' " jag också,perfa att ha i fickan och sysselsätta sig med vid brist på syselsättning.)
Citera
2010-05-07, 00:08
  #6
Medlem
Anemonenemorosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
!! Dra helveti!! 150meter!?
(Hmm,ska nog börja med lite "makrame' " jag också,perfa att ha i fickan och sysselsätta sig med vid brist på syselsättning.)

Precis, det är toppen för oss dampungar som tröttnar på att titta på naturen efter ett tag
Det är dock svårt som fan att bli säker att sikta i sidled, jag behöver öva som 17...
Citera
2010-05-07, 16:23
  #7
Medlem
Kadeks avatar
En bekant hade en sådan slunga, man kunde skicka iväg mindre äpplen och citrusfrukter riktigt långt.

Svårt att hantera under berusning.

Videos någon?
Citera
2010-05-07, 17:56
  #8
Medlem
Anemonenemorosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadek
Videos någon?
Den här ganska ofräna britten slungar genom en bit plåttak:

http://www.youtube.com/watch?v=4yLBB...eature=related

Och den här lite ballare balten straffar en bit pressening med sin slunga:

http://www.youtube.com/watch?v=fWHV2...eature=related
Citera
2010-05-07, 18:11
  #9
Medlem
Ser ut att vara ett ganska enkelt vapen att bära med sig och hantera, men är det inte svårt att träffa? Vilka djur jagade man med slunga?
Citera
2010-05-07, 20:49
  #10
Medlem
Anemonenemorosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Ser ut att vara ett ganska enkelt vapen att bära med sig och hantera, men är det inte svårt att träffa? Vilka djur jagade man med slunga?

En slunga får ju plats i nästan vilken ficka som helst, förutsatt att man inte har skin-tight cheap mondays på sig... Men det är svårt att träffa, mest för att ammunitionen skiljer sig i storlek och vikt hela tiden. Romarna, som var ganska tända på att slunga saker, stämplade ut likformiga lerkulor som torkades i solen. De göt även slungkulor i bly:

http://slinging.org/uploads/images/m...ras_b7775s.jpg

som antagligen gjorde underverk för skottvidden och träffsäkerheten.
Lite av charmen med att slunga är ju att man har ammunition överallt ... Det är inte som med en pilbåge där det tar längre tid att göra en schysst pil än vad det tar att göra själva bågen, och du behöver inte gå och leta efter några dyrbara pilar efteråt. Det är bara att sparka lite i marken (gärna vid rullstensåsar) så hittar du finfina potentiella projektiler.

Romarna hade ju slungor till att döda folk med, som ett billigt belägringsvapen för legionärer. Men om vi snackar djur som man ska lyckas sänka med 1 sten, då är nog slungan att betrakta som ett klass 4 vapen (allt upp till typ bäverstorlek).
Citera
2010-05-07, 23:37
  #11
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Ser ut att vara ett ganska enkelt vapen att bära med sig och hantera, men är det inte svårt att träffa? Vilka djur jagade man med slunga?
Man jagar Goliat med den
Svårt uta Helviti å träffa med den dock. Kan förstå om att David hade guds ande med sig
Citera
2016-03-23, 16:14
  #12
Avstängd
twigdolls avatar
skriver här 6 år senare istället för skapa en ny tråd.

http://postimg.org/image/jy8ytztwl/

Detta är ifrån 20 meter håll ungefär den träffen på trädet med en sten.

jag har mest tränat med trolldeg eller något liknande av mjöl som inte kan orsaka speciellt mycket olyckor just bara för hitta grundteknik .
Men de är väldigt kul tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback